05 oktober 2012

Förändringar

Vila
Hur i hela friden kunde jag glömma bort hur otroligt jobbigt jag tycker att det är med förändringar? Skyddsmekanism? Funkade väldigt dåligt i så fall. Kroppen skiter i om huvudet försöker låtsas att det är okej.

Kanske glömde jag det eftersom jag samtidigt gillar förändringar och utveckling väldigt mycket. Men det är en rätt dålig kombination. M har sagt att han inte vet om någon annan som är så FÖR förändringar och samtidigt så otroligt emot dem. ;-) Men jag måste ju framåt. ;-)

Sommarens paus från Det Mesta (även kallad facebookpausen, men det var ju större än så) ledde till förändringar. Och förändringar ger ringar på vattnet, som jag skrev om då också. Det intressanta är att det hela tiden blir nya ringar och en sak som dykt upp under hösten är den djupa insikten om att yttre bekräftelse är en tom och dålig kompensation för inre lugn och förmågan att bekräfta sig själv.

Ett mål var att hitta just dit. Men jag hade ingen aning om vilka konsekvenser det skulle få, som att jag viljan att skriva facebookuppdateringar och blogga är rätt borta. En annan konsekvens är att mina gamla drömmar inte passar mig längre, och det är en jobbig plats att vara på - vad vill jag nu? Vissa drömmar har bitar som fortfarande lockar, medan annat skaver som sjutton och möter ett enormt motstånd i kroppen. Så nu måste jag kolla på allt det där och komma fram till något nytt, eller gammalt på ett nytt sätt. Förändring. :-P

Bloggens namnbyte är ju en del i allt detta. Och det är en förändring som bara känns bra. :-) Men jag har ju inte någon blogglängtan just nu... Allra helst är just nu som ett nygrävt trädgårdsland - en ny plats för nya saker att växa på. Men nu är det ju höst, vilket betyder att trädgården och jorden gör sig redo för vintervila och nya plantor kommer dyka upp först i vår. Och så känns mitt bloggande och mina projekt också - det är vilo- och planeringstid, så att jag sen kan plantera de fröer jag vill ha allra helst.

Därmed inte sagt att jag inte kommer blogga förrän i vår. :-) Men jag ger mig härmed tillåtelse att göra som jag vill - vill jag blogga så blogga så bloggar jag. Vill jag inte blogga så låter jag bli. :-)

Och är jag inte här kan det hända att jag ligger på sängen och läser bok. Kanske med en liten docksäng på mitt nattduksbord, med en ekorre som har en panda som husdjur. Vem vet. :-)

3 kommentarer:

Evasleva sa...

Men så klart att du ska göra vad du vill! Det är ju underbart och fantastiskt att få göra det :) Spännande att få se vad det blir. För vår (min) skulle får du fortsätta att ge oss bilder av vad du gör :) Älskar att se din konst.

Mimzy sa...

Man måste ju ta hand om sig själv för att kunna ta hand om andra och Den som väntar på nått gott!
Lycka till i att hitta ditt Allra helst.

Fröken S sa...

Så sant. Jag känner igen mig i det där med att yttre bekräftelse egentligen är ganska tomt, och att mina gamla tankar, drömmar och idéer inte känns lika självklara längre. Gör som du vill med bloggen och allt annat. Själv stannade jag hemma från en aktivitet igår för att läsa en bok istället!