24 september 2012

Girlangtavla - tutorial


Nu har höstrusket kommit och det känns väldigt passande att äntligen starta den sjunde Pysselstafetten, som har tema Höstmys. Den här pysselbeskrivningen är den första av 47. Hela bloggschemat finns på Pysselstafettens egen sida.

Mitt första pyssel till Pysselstafetten är ett enkelt pyssel - en girlang i en gammal ram - men det kan varieras otroligt mycket, så det vara allt ifrån barnpyssel och snabbpyssel till betydligt mer avancerat och tidskrävande, beroende på girlangen man sätter i.

I min tutorial beskriver jag hur jag gjort girlangen ovan, och längre ner i inlägget visar jag en annan girlangtavla jag gjort samt ger lite förslag på andra varianter man kan göra.

* * * * *

Material
ram
häftstift om du vill kunna byta girlang
limpistol om du vill limma fast girlangen
girlang

Till min girlang använde jag
akvarellpapper
akvarellfärger
vit akrylfärg
blyertspenna & sudd
svart penna
penslar
nål & tråd
sax

Så här gjorde jag
Allt flöt på tills jag skulle sy ihop girlangen, för symaskinen hade uppenbarligen ingen inställning för Samarbete... Men den fick jobba ändå - jag tog bort tråden och lät symaskinen göra hål och jag tog sedan nål och tråd och trädde upp bilderna för hand. Jag hoppade över vartannat hål, så att det inte skulle ta 100 år och så att det blev lättare att dra bilden längs tråden.

Vill man hoppa över krånglet med symaskinen kan man göra så här istället.

Girlangen kan limmas fast, men sätter man istället häftstift på baksidan kan girlangen bytas ut till exempel till jul, påsk, födelsedagar, olika årstider osv.

Tada! :-) (Fler bilder på girlangen finns längre ner i inlägget.)

En annan variant: Minigirlang av tapet som vikts dubbel över ett snöre. Snöret har sedan limmats fast på ramens baksida.
Varianter
olika sorters ramar - storlek, färg, form
olika typer av girlanger - papper, virkat, tyg
olika teman på girlangerna - höst, vinter, vår, sommar, haloween, alla hjärtansdag, födelsedagar, högtider, intressen, färger, former...

* * * * *

Ja, det var vad jag hade att bjuda på den här gången. :-) Mer av mina pyssel hittar du här

Imorgon fortsätter Pysselstafetten hos Fröken S. Kika in hos henne och sen resten av bloggarna som är med i den här omgången av Pysselstafetten

Och vi ses kanske i oktober då jag har mitt andra pyssel. Då tillsammans med min dotter. :-) Välkommen tillbaka då. :-)

Några bilder till på girlangen:

21 kommentarer:

Evasleva sa...

Vad söt!
Riktigt höstmys :)

hennihenni sa...

Verkligen söta! Vimplar o girlanger är roliga, dekorerade en krans med vimplar förra veckan - känns ju väldigt trendigt nu :)

Creative Pink sa...

Så fint nu vet jag vad jag ska göra med loppisramarna utan glas och bakstycke. Det går ju att variera i det oändliga, efter årstiderna typ. Till jul kan man göra små pappersänglar eller tomtenissar, vars ansikte kan vara utklippta foto på släkt och vänner. Tack för tipset =)

Lyllos sa...

Det är verkligen något särskilt med akvarell, blir ett helt annat djup. Tack för inspiration och härlig start på pysselstafetten!
Kram Linda

lopplisa sa...

Läckert fint!! Håller med Creative Pink! Vem har inte "nakna" ramar staplade i någon hörna, som bara står till ingen användning alls. Här finns nu en superchans till förändring på den punkten. Tack!

Malin Djurberg sa...

Jätte fint Stina !! Så glad att du delar med dig av dina ideer och att du anordnar denna Pysselstafett !! Toppen !! Kram på dig !!

Rebeccas DIY sa...

Så fint, vilka underbara så bilder du har gjort!

Petra / Popetotrora sa...

Åh, så fin, Stina!!

Mimzy sa...

tchJättefin! du målar så fint. En annan får väl googla färdiga bilder på nätet, printa och klippa ut:)

Mia sa...

Den är ju alldeles underbart söt.

HannasHörna sa...

Hej hej!

Åh så söt. Vad sugen jag är på att ta fram akvarellfärgerna nu...

Kul att stafetten är igång. Kram på dig!

Åsa.Li sa...

Gillar orden på dina bilder!

Sara sa...

Så fint! Du tecknar verkligen vackert.

Fiffiga Systrar sa...

Vilken underbart söt tavla! Superfin! Tråkigt att vi missade stafetten den här gången. Kram emelie och elin

maria syr och så vidare sa...

Åh va fint! Gillar idén, orden och alla de fina motiven!

kajsa sa...

Men huuuuuur piffigt? Jag pysslar flrvisso ofta men jag får alltid dåligt samvete för att jag inte förverkligar alla idéer och grejer jag skulle vilja göra. Nu måste jag ju liksom göra en girlangtavla med!

Henrietta sa...

Jätte fin! Roligt med ett pyssel som kan varieras!

//Henrietta

Tesa sa...

Fina tavlor du gjort Stina:)
Kul att stafetten är igång:)
Kram Tesa

Susanne Johansson sa...

Jättefint! Vilken bra idé som även går att vidareutveckla. Får se om jag hinner att pröva den. Alltid mycket på g just nu och kämpar för att hinna med mina pyssel framöver. Ett liten sen kommentar. Men det har varit en hektisk vecka på jobbet. Kul att Pysselstafetten är igång igen.

HannasHörna sa...

Hej hej!

Nu är mitt bidrag klart. Tekniken har krånglat för mig men nu verkar det bli ok med bilderna...

Ha en skön söndag!

Kram

Denice sa...

Sent omsider tar jag mig tid att kommentera. Jag har bytt jobb, och det är hektiskt hela dagarna och trötthet på kvällarna. Men din girlang vill jag verkligen ta mig tid att göra, så smart och fint!