14 april 2012

Sveas färgutmaning - BLÅ

Bloggen Sveas har en färgutmaning och under några veckor presenteras en ny färg varje måndag. Vi har nu betat av RÖD, GUL, GRÖN och SVART. Nu har vi kommit till BLÅ. Och det är lite i elfte timmen jag får klart det här. Veckan har varit full av påsklov med kusiner och andra släktingar, våfflor, stugbygge, lite jobb, Pysselstafetten och mer. Puh!

Blå var länge min favoritfärg. Det kändes som om jag var blå ända in i benmärgen. Nu har jag en kluven inställning till blått. Mörkblå är både en väldigt lugn och trygg färg, men också en tråkig och passiv färg. Den känns många gånger för lugn. Jag gillar nog ljusblå mest just nu. Mellanblåa färger tycker jag är rätt tråkiga. Hemma har vi inte så mycket blått.

Fröken Löken har en blå vägg i sitt rum. Det är ett resultat av en kompromiss. Hon ville ha olika färger på alla väggar, samt tak och golv. Jag kände emellertid att det skulle bli Väldigt Rörigt, och skulle hon någonsin kunna somna där inne behövde vi i göra det lite lugnare. Så hon fick välja på ett par färger, och då blev det blå.

I min jakt på blåa saker här hemma kunde jag konstatera att det jag till slut fick ihop var en väldigt brokig skara saker. Flera av dem är inte speciellt representativa för vårt hem egentligen. Men de bor här. ;-)

 Och sen så har vi Blå Skåpet också. :-)

Jag tokgillar Blå Skåpet. Det stod hemma hos mig när jag var liten. Först utan överdelen, och sen med över delen i mitt rum, sen utan överdelen igen och sen följde det med mig till min första lägenhet. Det har innehållit sängkläder, böcker, kläder, prydnadssaker och nu kökssaker.

En gång i tiden var det cremefärgat, men min mamma målade det blått. Nu är det slitet och jag leker ibland med tanken att måla om det för att få bort det slitna. Men jag vet inte. Vi får se.

Kika in hos Sveas och se hur hon (Sandra) har tolkat utmaningen. :-) Där kan du även klicka dig vidare till de andra som antagit utmaningen. :-) Det ryktas även om att det fylls på med fler färger. :-)

5 kommentarer:

popetotrora sa...

Så mycket härligt blått!
Jag hade tänkt jag skulle hänga på den där färgutmaningen men efter att missat både vecka 1 och 2 la jag ner ambitionen och kikar på er andra istället. :-)

Kram //PEtr a

Svea sa...

Hej!
Tack för ditt inlägg, gillar det blåskåpet som har så mycket minnen! :)
Hmm, ja meningen var ju att sluta men jag fick blodad tand men efter bonusfärgen rosa är det slut och jag lämnar gärna och med varm hand över om du vill ta vid! :) (Jag börjar snart jobba igen och vet inte då hur det kommer kännas i början, bloggande kanske inte är det första jag tänker på när jag kommer hem...)
Ha en toppendag!
Kram Sandra

Fröken Pyssel sa...

Jag tycker det är snyggt att det är så slitet jag! Och så tokgillar jag den blå stolen :-)

Helena, Craft and Creativity sa...

Vilket vackert skåp!

Kul att du gillade min virkade matta! Remsorna var ca 3 cm breda. :-)

Evasleva sa...

Blå skåpet!! Det är ju helt fantastiskt fint och vackert!!