29 april 2012

Det är dags för en sorts Paus

Det senaste året har varit jobbigt. 
De senaste veckorna har haft lite för mycket "extra allt". 

Att jag överhuvudtaget sätter mig och skriver såna här listor brukar vara ett klockrent tecken på att det är för mycket. Och att det inte kommer att gå.

Och nu kraschade allt av olika anledningar och jag gick snabbt till sista punkten.

Så jag har kommit fram till att jag ska ta en liten Paus.

Bra så.

Men VAD för sorts Paus? I från VAD?

Efter mycket funderande kom jag fram till att det inte handlar så mycket om att ta en Paus och sitta och göra ingenting, utan om att se på vad jag vill lägga min tid (och min minimala ork) på och ta hand om det, vara i det och utveckla det.

Och jag behöver göra saker bara för mig, utan att någonstans i bakhuvudet ha en Bekräftelseknarkare som räknar bloggkommentarer och gilla-klick på facebook.

Så:
  • Troligen leder det till en längre paus från facebook.
  • Eventuellt leder det till en bloggpaus. Jag vet inte än.
  • Säkert leder det till mer mailande och sms:ande, för jag vill inte ha mindre kontakt med mina vänner, utan MER.
  • Kanske kommer jag fortsätta att blogga om färger. Men bara, bara om det känns roligt. (Och jag kommer i så fall inte ha färgen vit klar imorgon.)
Det är det jag vet om min Paus nu. Min Paus som förhoppningsvis är ett Spårbyte. :-)

Nu ska jag återgå till familjen.

14 kommentarer:

Fröken Pyssel sa...

Pauser är sköna att ta, då inser man vad det är som är det viktigaste. Är det vitt som gäller nu? Jag tänkte fortsätta hänga på färgutmaningen, men oragen, lila och brunt är mina absolut värsta färger, haha! Finns nog inget sådant här hemma tror jag :-)

Svea sa...

Hoppas orken, lusten och gnistan kommer åter!
Kram Sandra

Catha sa...

Jag fortsätter med färgerna för det är så j-la kul och inspirerande tycker jag. Jag har liksom hittat mig själv i det dära färgandet.

... men du, ta hand om dig så att du inte hamnar där jag är.

Borgmästaren sa...

Låter inte kul. Hoppas du finner lugnet och nedvarvningen. Har just skrivit om orange och visst är det kul på något sätt att skriva om färger. Men det finns ju även ett liv utanför bloggandet som även det är kul. Var närvarande i det "vanliga" livet och pausa stressen.

Persilja sa...

Ja jag tror du är rätt ute där- Det här bekräftelsebehovet är inte sunt. Det tär. Och få är ärliga och ser det hos sig själva. Hoppas du finner fokus och kraft i pausen. Kramar från en som går i samma funderingar! ♥♥♥

hennihenni sa...

Visst är det riktiga livet mycket viktigare än det elektroniska! Om det börjar kännas som att en paus behövs så har den troligtvis redan behövts länge. Själv har jag låtit bli att gå med i facebook, pinterest etc. även om de verkar kul, just för att minska mängden självorsakad stress i mitt liv. Ha en riktigt skön paus!

Ninette sa...

Ta hand om dej, kram!

Miss Cutiepie sa...

KRAM på dig och fina familjen! Hoppas att ni får en underbar kväll!

Catha sa...

Jag körde lite vitt i alla fall. Spännande inte-färg liksom.

Catha sa...

Jag körde lite vitt i alla fall. Spännande inte-färg liksom.

Aase sa...

Mmmm, paus behöver man ibland både från det ena och det andra....

jag brukar dra i nödbromsen och bara det brukar göra att jag landar. NU blir det inte pladask längre utan mjukare i soffhörnet, så andas jag och tar till mina mindfulnessverktyg....

Skönt med pauser, man behöver det!
Jag hittade hit från min bloggvän Sanna :) ♥
Men jag hittar tillbaka för att kolla hur du har det, jag gillade din blogg liksom!

Ta vara på dig! Aase

Jenny Bergvall sa...

KLokt med pauser. Borde också gör det. Det tar för mycket tid. ALlt detta internetande. Men samtidigt är det så skoj. Hmm.. skall verkligen funderar på om jag också skall ta en. I alla fall från FB. Det tar mer än det ger emellanåt.

HH JaJa! sa...

Jag försöker att blogga för min egen skull enbart. Men det kan bli som att blåsa upp en ballong - större och finare med tiden, men om du hämtar andan försvinner den nästan. Bloggen är inte ett mått på vår duglighet. Vi duger oavsett! Jag har också skrivit om dessa tankar tidigare i min blogg och funderar också på att pausa den. Vitt kanske blev det sista inlägget på ett tag. Den som lever får se. Vi får alla vara sanna mot oss själva så mycket vi kan. Kram!

Karin sa...

Hittade hit via Sanna! Kommer följa dej! Känner väldigt väl igen mej i det du beskriver... Klokt av dej att ta en paus, kanske kommer jag dit jag oxå... Datorn och fb tar väldigt mycket tid som man skulle kunna lägga på annat -pyssla-tex...De har en dragningskraft som nästan skulle kunna tas för ett beroende...

Tan hand om dej! Hoppas du hade en härlig dag med Christy Tomlinson!

Hälsningar Karin i Kristinehamn