13 april 2012

Små målade tavlor i broderiring - tutorial


Då är det dags för mig att avsluta den här Pysselstafetten. Det har varit en lång Pysselstafett som tagit oss från senvinter till vår. :-) Hela bloggschemat hittar du här. Vill du ha ännu mer inspiration kan du även kika på de tidigare Pysselstafetterna.

* * *

Den här beskrivningen är på ett par små tavlor. Först en i akvarell och sedan en i blandteknik/mixed media-teknik. Till båda behöver man en broderiram, så att man får en rund duk att måla på. :-)

Beskrivningrana är mest tänkt som inspiration. I material- och verktyglistorna skriver jag upp vad jag har använt till just de här projeten. Listorna blev långa, och jag vill med dem visa vad man kan använda, inte vad man ska använda. Du kan använda bara några av dem, men du kan också använda helt andra saker. Mixed media är ett så himla brett område. Jag visar hur jag gjort och sen får man experimentera fritt. :-) 

Den andra beskrivningen visar att den mer experimenterande processen sällan går från A till B, och att man sällan sitter med ett resultat som är identiskt med bilden man hade i huvudet. Ibland blir det till och med fult, och då får man fundera på hur man ska lösa det. ;-)

Då sätter vi igång.

Förbered
Båda projekten förbereds på samma sätt. Fukta målarduken eller akvarellpapperet lite (med vattenspruta, svamp eller pensel) och fäst det sedan i broderiramen. Duken och papperet blir spända när de torkat.

Målarduken kan därefter behöva grundas med ett par lager gesso.

Akvarell-tavla
Material & verktyg
broderiram / sybåge
akvarellpapper
blyertspenna
sudd
akvarellfärg
penslar
ev embossingfön el hårtork för att korta torktiden

Gör så här
Skissa ditt motiv.

Måla.

"your home is inside you. you can always come home."
 Skriv kanske något på om du vill. Klart! :-)

Akvarellvarianten blir mycket fin tycker jag. Den ger emellertid inte så mycket utrymme för experimenterande, eftersom papperet är skörare än målarduken.

Mixed media-tavla
Material & verktyg
broderiram / sybåge
en bit målarduk (bara canvastyget)
gesso
penslar
blyertspennor i olika hårdhet
sudd
vattenfasta svarta pennor i olika tjocklekar
akrylfärg
akvarellkritor
akvarellpennor
akvarellfärg
Mister Huey's color mist (att måla med, inte spraya)
modeling paste
schabloner
stämplar
vattenfast stämpeldyna
broderigarn
broderinål  
limpistol el lim
ev embossingfön el hårtork för att korta torktiden

Jag gjorde så här
Jag började med akvarellkritorna.

Man kan spraya på vatten eller använda pensel som vanligt, och sen pensla ut färgen.

Jag ville inte ha färgen så stark, så jag blandade ut den med gesso när färgen ännu var blöt. (Man kan även använda vit akvarellfärg, men jag föredrar gesson som är lite "kritigare" och lättare att skissa på med penna.)

Därefter använde jag akrylfärg + modeling paste och några schabloner. Jag stämplade lite. Jag blev inte så nöjd. Jag dämpade färgerna ytterligare med gesso. Jag la till en vit ram. Sen fick tavlan vila för jag hade ingen aning om hur jag skulle fortsätta.

När jag fortsatte med tavlan några dagar senare var min tanke att måla över allt med gesson (som är täckande) och börja om, eftersom jag fortfarande inte var nöjd. Men jag skissade lite hus och träd. Jag tänkte att lite gräs täcker den nedre delen och sen kunde jag måla om himlen.

Jag använde color mister, som jag inte sprayade utan målade på på samma sätt som akvarellfärger. Akvarellfärg hade också kunnat funka, men hade nog inte blivit lika stark i färgerna.
Jag kom på att "attans! nu kan jag ju inte måla om himlen. jaja.". ;-)

Jag hade från början bestämt att jag på något sätt skulle brodera på tavlan. Så när bilden var torr gjorde jag hål där jag ville brodera.

Och broderade sedan med efterstygn. Min plan var från början att brodera mer, men jag nöjde mig så här.

Ser ni hjärtat som blev i det lilla trädet? :-)
Därefter tog jag svarta pennor och fyllde i konturer och ritade blommorna och lite andra detaljer. Blommorna färglade jag med akrylfärg.

Det sista jag gjorde var limma ihop duken och ramen på baksidan, och sedan klippa bort målarduken. Sen var det klart. :-)

Tada! :-)

Så blev mina bilder. :-) Jag hoppas jag kan inspirera till några fina små tavlor. :-)

Mer av mina pyssel hittar du här

* * *

Och nu den sjätte Pysselstafetten slut. Stort Tack till alla fantastiska pysslare som varit med och alla som följt Pysselstafetten. :-)

Just nu vet jag inte när det blir dags för nästa Pysselstafett. Jag ska pusta ut lite efter denna och fokusera på lite annat ett tag. :-) Är man intresserad av att vara med i nästa omgång kan man läsa om hur det fungerar och lämna namn och mailadress här, så får man sedan ett nyhetsbrev med info om när det är dags igen. :-)

Och med det tackar jag för mig för den här gången. :-)

10 kommentarer:

hennihenni sa...

Väldigt söta tavlor, gillar blandningen av färg, broderi et.c.

Stort tack för den här pysselstafetten! Jättekul att du orkat organisera den och jag håller definitivt tummarna för en ny i höst... :)

Svea sa...

Tack själv! Jättekul att få vara en del av detta storskaliga pysselutbyte! :) Jag gillar verkligen tavlan i blandteknik.
Ha en fin och skön helg!
// Sandra

Fröken Pyssel sa...

Åh så fina! Så roligt att se alla steg! Och så är jag avis på att du har en ROSA limpistol. Jag har bara en blå ;-)
Tack för en fin pysselstafett! KRAM

Tesa sa...

Så söta:) Tack själv Stina för att du fixar och donar med stafetten.
Kanske syns vi nästa gång också;)
Ha en skön helg.
Kram Tesa

Evasleva sa...

Vad söta! Gillar "ordspråket"!

Sara Serey Larsson sa...

Åh vilka söta tavlor. Du målar så himla gulligt!
Tack för denna gången, ser fram emot nästa pysselstafett! :)

HH JaJa! sa...

Tack för pysselstafetten och extra tack för att du visar hur blandtekniken fungerar, jag har allt varit nyfiken på hur du gör dina tavlor. Må fint!

Henrietta sa...

Så fina!
Tack för denna gången! Det har varit lika skoj som alltid!
Kram Henrietta

lopplisa sa...

Jättefina tavlor och kul, annorlunda idé att göra dem i broderringar!! Och tack för den fantastiskt skojiga pysselstafetten! Det var kul att följa de många bidragen och skoj att själv få delta! På återseende, hoppas jag!! /Pia

Zima sa...

Jättefina tavlor! Gulligt att använda broderiram :) Och va kul att se din arbetsprocess och få tips om hur man kan göra!

Stort Tack till dig Stina, för att du hållt i Pysselstafetten!
Kram Maria