30 mars 2012

Sveas färgutmaning - GRÖN

Bloggen Sveas har en färgutmaning och under några veckor presenteras en ny färg varje måndag. Min ambition var att ha det här inlägget klart i måndags. Så blev det inte. (Och vi kan vinka lite till Vardagen. "Hej, hej!" )

Förra veckan var det GUL (Första veckan var det röd, och den har jag kvar att göra.) Och färgen för den här veckan är GRÖN.

Grönt är för mig växande, natur och lugn. Ja, lite beroende på nyans förstås. Limegrönt är mer piggelinfärg och växande; som den spirande grönskan på våren. Medan mörkare grönt och grönt med mycket vitt i är mer lugn & ro.

Grönt har också varit Fröken Lökens favoritfärg under några år. (Just nu är det gult. Och annars tror jag det är blått, och lite rosa, och lite grönt. Och orange, och lila och... Huvudsaken är att färgerna är starka och klara. Och jag konstaterar att vi fostrat henne väl. ;-) )

Först tänkte jag att vi inte har så mycket grönt här hemma. Men sen kom jag på lite i alla fall:
  • vårt galet ljusgröna allrum på övervåningen (hur kunde jag missa det?? och JA, det ska målas om. färgen är fullkomligt hysterisk när solen lyser på den.)
  • vår lika galet gröna vattenkokare Bob (en sann trotjänare. han måste vara minst 12 år!)
  • gröna detaljer i badrummet på övervåningen
  • min och Fröken Lökens cykel (vi har alltså varsin cykel och inte en tillsammans ;-) )
  • ett projekt jag jobbar med där jag bara använder gröna pennor till mina anteckningar
Men vi har inte så mycket gröna detaljer i inredningen. Dessutom har typ alla våra krukväxter dött de senaste åren. Och det är väl det som gör att det känns som att vi har väldigt lite grönt.

Nu har vi ett pågående projekt som går ut på att successivt återinföra Växter i vårt hem. :-) Det gör SÅ stor skillnad. (Och då passar jag på att tillägga att vi tacksamt tar emot krukväxter och småplantor som man vill bli av med. ;-) )

När jag gått runt och letat efter gröna saker hemma hittar jag mest gröna bokryggar. Inte så spännande. (Eller väldigt spännande om man är nyfiken på vad andra läser.) Andra saker jag hittade är dessa:

Bilden med texten är på Fröken Lökens fixarlista med typ tre punkter, som hon skrivit själv på datorn och sen satt upp på kylskåpet. :-)
Till min förvåning kunde jag konstatera att vi hade mest av den där galna gröna. ;-) Men det blir nog bra när det blandas ut med lite krukväxter också. :-)

Kika in hos Sveas och se hur hon (Sandra) har tolkat utmaningen. :-) Där kan du även klicka dig vidare till de andra som antagit utmaningen. :-)

2 kommentarer:

Svea sa...

Härligt! :) Vi håller också på att återinföra mer gröna växter, jag är sååå dålig på växter och måste skriva lappar för att komma ihåg att vattna!
Tack för fint bidrag, precis i rätt tid! :)
Hoppas ni får en grön och fin fredag,
Sandra

Ida sa...

Åh, Bob! Jag har en likadan fast orange, väldigt orange. ´Ja, 12 minst.