17 december 2011

Min akutlista för mindre stress sista veckan innan jul

December är en värdelös bloggmånad för mig. Det är så mycket annat hela tiden. Och nu börjar det ju onekligen dra ihop sig. Fixarlistorna blir längre och längre och fler och fler ju närmre julafton och jullovet vi kommer. Jag har känt hur stressnivån höjts och hur jag plötsligt tycker att allt bara blir jobbigt. Jag tappar då helt bort bilderna av hur jag vill ha det. Ingenting blir roligt. Till och med julmyset blir jobbigt, glöggen för söt och julmusiken skriker ångest. Och så kan jag ju inte ha det. Så vid dagens promenad frågade jag mig vad jag behöver nu. Spontant kände jag för att dra mig undan och sitta i en filt och bara vara. Så jag lät mig sitta så i tanken medan jag promenerade. Och sen frågade jag igen, och kände efter. Och detta kom jag fram till.

Jag behöver få ner stressnivån i kroppen och öka energinivån. Det ska jag göra genom att:
  • fortsätta med att ta en promenad varje dag (inte slarva!)
  • lägga in 15 min (eller mer) meditation två ggr om dagen
  • lägga mig tidigare på kvällen.
  • se till att ha roligt, samt fokusera på tacksamhet och hur jag vill ha det
Jag behöver även få ordning på allt som känns som stressande kaos, och det gör jag genom att:
  • planera ordentligt med M (som är bra på att tvinga mig att plocka bort allt utom det viktigaste)
  • ha fixarlistor med max tre punkter på (när det är klara skriver jag en ny med nästa tre saker)
  • fokusera på en sak i taget, och då verkligen BARA på det jag gör
Jag har skrivit ner det mest för min egen skull, men kanske kan det hjälpa någon mer än mig. :-)

Dags att fixa små lappar till mina små fixarlistor och sen sätta igång. :-) (Hm... med en av de där meditationerna kanske... ;-) )

7 kommentarer:

Lisa Amanius sa...

Absolut hjälper din text fler än dig. Fast man vet det mesta så behövs påminnelser om o om igen, tack!

Miss Cutiepie sa...

Jag satt just och pratade med T idag om all sjuk stress vi lägger på oss själva runt juletid. Helt plötsligt ska alla leka Leila och baka eget knäckebröd, koka eget godis, göra senap i 4 olika smaker, lägga in sill, rimma skinka, pynta ihop egna julgrupper med egenplockad mossa och små pinnar och rötter. Vi ska hinna julpyssla med barnen, hitta de perfekta julklapparna och slå i dem, på en minst lika spektakulärt sätt.. När annars skulle vi komma på tanken att göra allt detta?
Vad är det med jul som tror att vi är superhjältar som kan hinna med allt detta?

Ta det lugnt och följ den fina lista, den var väldigt logisk och smart :)

Stora Kramar vännen! ♥

Stina / Sagolikt Pyssel sa...

Din kommentar är så mittiprick! Och så ska man göra 15 sorters godis, fastän man till vardags predikar om hur dåligt det är med socker. Hm...
Det blir Carl Larsson-jular som skulle kräva att man i princip tar ledigt för att kunna fixa allt.
Själv skulle jag baka lite nu på kvällen. Skulle bara vila lite först för att orka, och bestämde mig sen för att fortsätta vila under kvällen istället.
Sen har vi ju det här med julkort också. Om man pysslar kan man ju inte KÖPA kort. Jag gjorde egna "förr i tiden" innan scrapbookingen kom. Och då va man ju pysslig om man klippte och klistrade lite eller gjorde lite potatistryck. Nu räknad det ju knappt som barnpyssel. ;-)
Kram!

Miss Cutiepie sa...

Haha, ja eller hur! Vem ska äta upp allt godis? När julafton kommer är alla så mätta på julmaten att ingen knappt orkar titta mot julgodiset och allt julfika, plus de obligatoriska chokladaskar, lindor kulor och twist påsar som inhandlats för att de är ett jul MÅSTE.
Jag är så glad att jag slipper hålla i jul iår utan istället för åka bort och fira men inte hindrar det mig från att känna stressen att baka minst 15 olika sorters fika.. :) Galet!

Fröken Pyssel sa...

Jag kan inte känna julstress. Jag tror tricket är att jag skiter i julen. Fast stressar upp mig över barnkalas och födelsedagar som är runt istället. Och kanske är jag lite stressad över julen också, mest för att det förväntas så mkt och då blir jag anti istället. Äter sushi och vägrar julpynta. Tvärtemot-fröken helt enkelt :-D

hennihenni sa...

Man måste våga sluta vara så himla duktig hela tiden! Så skicka iväg "barnpyssel"-julkort och dekorera köpta pepparkakor istället för att baka själv. Tänd ljus, strunta i dammet i hörnen och ha en lugn jul i år.
Bra tips med max 3 saker på att göra-listan, det ska jag komma ihåg :)

sofia sa...

bra med korta listor! det ska jag prova istället för typ 10 lååånga...