07 november 2011

En liten summering, lite länktips och en liten inblick i min hjärna. Typ så.

Vart tar tiden vägen? Helt plötsligt hade det visst gått en hel vecka igen!

Tack för alla snälla kommentarer till mitt förra inlägg med jultavlan!! De gör mig jätteglad! Och ännu roligare är att några av er inspirerats av min tutorial och testat att göra egna varianter. :-)

På boktipsfronten går det framåt. På min "skaffa & läsa"-lista har Flow av Mihaly Csikszentmihalyi har fått sällskap av Lyckligare. Den största belöningen i ditt liv av Tal Ben-Shahar. Och i kommentarerna till förra inlägget om läsning fick jag ännu fler tips. Tack!! :-D

Men de får vänta lite för just nu läser jag Släpp loss din inre livskonstnär! Börja lev ditt liv av Carolina Gårdheim (Kreativ Insikt). Jag har läst cirka två tredjedelar och det verkar vara en mycket bra och användbar bok som tar både teori och de viktigaste verktygen för att börja leva det liv man längtar efter. Jag känner igen det mesta, så för mig är det lite som att få mycket av mina kunskaper samlade på ett ställe. Och på svenska dessutom! :-) Och att läsa om sånt man kan, fast ur en lite annan vinkel är ju alltid intressant. :-) Jag håller även på att testa meditationerna och visualiseringarna som hör till boken.

Vad mer har hänt sen sist?
Jag skrotat min shop som jag bara glömmer bort hela tiden. Funderar på en epla-shop istället. Jag har en låda med grejer från Kakan-tiden som bara tar plats. Jag måste göra av dem någonstans! (Julklappar är ju också ett alternativ... Fast det känns tyvärr inte som att handgjorda saker står så högt i kurs bland släkt och vänner. Bättre då att de kan få komma till någon som uppskattar dem.)

Vi har haft besök också. Av Anna och hennes små killar. Trevligt, trevligt. :-)

Jag har roat mig med ett par småkurser från Brave Girls Club.

Jag har kollat igenom pärmarna i pysselrummet och sen satt mig och gjort en stor mindmap över en omorganiering av innehållet i pärmarna. Känns bra. Känns som att de där pärmarna och strukturen i dem ger struktur åt hela pysselrummet. Och åt mig. Nu har jag "bara" Steg 2 kvar - att få ordningen från papperet och in i pärmarna...

Jag har skrivit på lite målbilder, och mina inre monster har fått spunk och straffat mig för att jag vill göra saker som ligger långt utanför min komfortzon. Och de lyckades så pass bra att jag nu inte längre tror att jag vill göra de där sakerna. :-S Jag behöver ta ett snack med monsterna och kolla upp vad det är som de är så förtvivlat rädda för, och sen kollar vi upp hur vi kan ta oss till målen på ett tryggt sätt.

Och jag har konstaterat att jag hamnat i ett Väntrum igen. Troligen är det monsternas (rädslornas) fel. De har släpat in mig där för att de inte mår bra. Jag mådde finfint innan de fick spunk. :-P Jag var ovanligt lycklig och nöjd med mitt liv. Men det fick man visst inte vara. Vi jobbar på det. ;-)

Jaja. Dags för kaffe. :-)

(Det här blev ett märkligt inlägg... Och väldigt mycket jag tror jag... ;-) )

5 kommentarer:

Ninette sa...

Har du förresten läst "livet måste ha mening" av Viktor Frankl. Det var verkligen en bok som gjorde stort intryck på mej!

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Jag har fått besök av Stress, Tvång och Skam. Pysselsakerna är spridda över HELA lägenheten och nu till slut har sambon börjat kommentera men guuud vad jobbigt det är att styra upp allt! Och toksvårt att rensa ut...

Synd att din släkt inte uppskattar handgjorda saker! Annars kunde ju julklappslistan snabbt bockas av ;)

Tesa sa...

Ja, man kan tycka att granen ska pyntas....men icke sa nicke till denna gran:) Den ska stå där naken och stilren. Hahaha. Hoppas du känner dig bättre snart.
Kram Tesa

Tesa sa...

Kul att du gillade mitt första Mixed media-projekt. Nej, jag ska inte gå den kursen. Är inte så insatt i detta så jag vet inte ens vad det är för kurs:) Ska du?
Ha en skön helg!

Kram Tesa

Aase sa...

Släpp loss din inre... Japp även jag har läst den. Vet inte vad jag ska säga, läst pärm till pärm. BRA, mycket bra men mitt fokus är inte det rätta så är det nog.
Får läsa den en gång till. Denna vecka har jag börjat läsa, Finn din inre styrka av Sanna Ehdin... BRA, den är bra. Kan ta till mig mycket.
Hämtade idag det där bokpaketet som legat på hämtning men jag har inte orkat liksom att hämta det... NU gäller det att läsa ikapp, näe jag lägger en fin läshög vid sängen tar det varteftersom jag vill läsa.

Fin blogg du har, halkade in här. Kram AA