30 oktober 2011

På jakt efter något att läsa

Kom ihåg till mig själv: kolla upp Flow av Mihaly Csikszentmihalyi.

Jag minns när den boken från när jag pluggade, för såg den i studentbokhandeln och la märke till den på grund av författarens efternamn (galet långt och typ omöjligt att uttala ;-) ), men jag har aldrig läst den. Snubblade på bilden nedan på en blogg och fick en liten aha-upplevelse och känner att det här måste jag läsa mer om! (Japp, älskar teorier och sånt. :-D )

Jag hittade bilden i det här inlägget, och att det handlade om att rensa prylar gjorde det ännu mer intressant med tanke på mina bristande framgångar i pysselrumsstädningen. Det är intressant att börja fundera över vilka delar som städningen/rensandet egentligen består av och om jag upplever att det är något jag är bra eller dålig på. Och vilka saker är det jag är bra på, och hur kan jag få in dem i rensandet, så att jag kan ta mig an det på ett annat sätt. Mycket intressant. Men som sagt måste jag tänka lite mer här. :-)

Kanske är jag ensam om att få en liten energikick av lite teoretiskt tänk, men det bjuder jag på. ;-)

Är det förresten någon som läst något av Mihaly Csikszentmihalyi? Är det bra böcker?

Jag har snart läst ut en bok (inom ett annat område) och känner att jag har mina tentakler ute i jakt på nästa bok. ;-) Så andra boktips är förresten också välkomna. :-)

(Hittade just att hans namn tydligen ska uttalas "chick-sent-me-high-ee". Haha!!!)

5 kommentarer:

Ninette sa...

Har för mej att jag har läst just den där boken nån gång för lääääänge sen, men minns inte alls om den var bra eller nåt, eller knappt vad den handlade om (annat än just uttrycket flow) - mitt minne är fullt av hål nuförtiden! Jag tycker också det är intressant att fundera på såna där saker, att försöka nå sina mål med hjälp av sånt där tänk. Bra att fokusera på sånt som man är bra på tycker jag!

Charlotte Netz sa...

Behöver din hjärna få slappna av lite tycker jag att du ska ge dig in i min favorit genre - magisk realism.

Älskar Laini Taylors senaste "daughter of smoke and bone"
Super ÄLSKAR Deborah Harkness bok "discovery of witchess". Den ska bli film och tvåan är på väg,
Het, spännande sago läsning är annars Beccka Fitzpatrick´s bokserie "hush hush". Jag började slöläsa lite av den när jag skulle laga middag och kunde inte slita mig. Vad jag åt den kvällen är ett mysterium. Läs någon av dessa så ska jag klura på något annat spännande du kan läsa sen.
Ha det gott!

eddy sa...

har läst flow samt uppföljaren till flow under min studietid. (jag är nämligen utbildad upplevelseproducent) tycker det är mycket bra"nybörjarböcker" för dem som vill få upp ögonen för vad en upplevelse egentligen är och vad det är som gör att vi upplevelser olika saker på olika sätt. så ja, den kan jag verkligen rekomendera

Elwa sa...

Jag har läst den, för länge sen. Tyckte den var mycket intressant, och kommer att läsa om den. Annars gör jag mig ofta av med böcker jag läst, men denna har fått bo kvar genom åren!

minastickor sa...

Åh älskar analyser av allt möjligt! Intressant!