31 oktober 2011

Liten jultavla - tutorial

Fanfarer och trumpeter! Härmed förklarar jag Pysselstafett nr 5 med tema Jul. Pynt & Presenter öppnad och igång! :-D

Den här pysselbeskivningen är den första av 45 som kommer att visas på 38 olika bloggar mellan 31 oktober och 11 december. Hela bloggschemat hittar på på Pysselstafettens egen sida.
Nu sätter vi igång!! :-)

* * *

Mitt första pyssel är en liten jultavla i mixedmedia-teknik. Men jag har inte målat någon bild, utan istället dekorerat ramen. Flera av momenten kräver torktid, så det är inget snabbpyssel. Om du är en pysslare som håller på med många olika saker och har mycket olika material så kan du nog ha allt material hemma. (Man kan kalla oss hamstar, men jag föredrar ordet Allkonstnär. ;-) ) 

Jag kommer att beskriva hur jag gjort, och i slutet kommer jag ge förslag på hur projektet kan varieras och anpassas till både kortare tid och en mer ovan pysslare. :-) 

Oki, då tar vi och kollar upp material och verktyg. :-)

Basen - en ram och metalltråd
Material
en ram
spetstyg
gesso
akrylfärg - vit och två nyanser rött
modeling paste
stämpeldyna - svart
decoupagelack, limlack eller liknande
metalltråd 1,0 mm - jag har använt denna

Verktyg
penslar
stämplar
schablon
sax
tänger
limpistol el lim
ev embossingfön el hårtork för att korta torktiden
penna, sudd, linjal

Gör så här
Klipp remsor av spetstyget och fäst dem på ramen genom att måla ett lager gesso under och ett lager gesso ovanpå. Du kan även limma fast tyget. Jag använder gesso eftersom det ger en bra yta att måla på.

Låt torka! Mellan varje moment som kommer nedan ska ramen torka. Jag använder min embossingfön och passar på att kolla på saker på datorn under tiden. ;-) Hårtork funkar också, även om det tar längre tid. Eller så går man och gör något annat en stund. Typ viker tvätt eller fikar. ;-)

Här kunde jag också konstatera att mitt spetstyg uppenbarligen inte hade ett så roligt mönster som jag trodde, för nu såg det mest ut som att jag klätt min ram med gipsbinda. Eh... inte precis önskad effekt kanske. ;-) Men sådana överraskningar är en del av skapandet och vi går raskt vidare. ;-)

Måla det första laget färg (ljusare röd). Med en pensel kommer man åt bra i alla små gropar.

Måla det andra lagret färg. Använd ett plastkort eller liknande för att skrapade på färgen (mörkare röd). Det ger en intressantare struktur och låter även det första lagret färg synas.

Stämpla. :-) Här är det inte meningen att det ska bli perfekta stämpelmotiv, utan de ska anas och ge lite mer mönster.

Man kan fortsätta med fler lager färg och fler stämplar, men jag var nöjd. Jag ville emellertid ha lite mer färg och struktur.

Blanda vit akrylfärg med modeling paste som gör färgen tjockare.

Lägg på din schablon, håll den på plats och skrapa ut färgen. Man kan även dutta på färgen med en pensel. Då blir det ett annat utseende.

Låt ramen torka, igen, och lacka den sedan.

Dags för metalltråden. Jag brukar mest använda dessa tre tänger.

Innan man sätter igång kan det vara bra att torka av tråden med ett hushållspapper ifall den är oljig.

Jag valde att 'skriva' "god jul". När man formar bokstäverna får man ibland forma dem lite annorlunda än när man skriver. Det kan vara bra att sitta med papper och penna först och göra en skiss, och sen får man prova med tråden.

Här visar jag hur jag gör bokstaven d. Jag gör den spegelvänd och sedan viker jag den så att den blir rättvänd.

Hjärtan gör du genom att böja tråden runt rundtången och sen forma hjärtat. Jag höll sedan hjärtat mellan fingrarna och snurrade det så det fick som en liten 'stam'. Då håller det formen bättre. (Se bilder en bit ner.)

Se var du vill placera orden.

Markera var de ska sitta och knipsa av tråden.

Limma sedan fast med limpistolen. Håll i tråden medan limmet torkar, så att den inte vrider sig. (Limmet torkar fort.)

Jag limmade även fast en liten tråd för upphängning.

Tada!! Färdig! :-)

Varianter
  • Gör bara ord och hjärtan och fäst i en gammal fin ram - klart!
  • Dekorera ramen och strunta sen i metalltråden och sätt ett foto i ramen istället.
  • Strunta i spetstyget (grunda då med gesso innan du målar) och bygg upp struktur med olika schabloner och modeling paste istället
  • Inspireras av de olika momenten och gör en helt egen variant! :-)

Mer av mina pyssel hittar du här. Och sen kommer jag också avsluta Pysselstafetten med ett pyssel den 11 december. Välkommen tillbaka då! :-)

Imorgon fortsätter Pysselstafetten hos Kinoko. :-)


36 kommentarer:

Emilie Winberg sa...

Super-fint!

Mia sa...

Söt tavla! Förstår inte hur du lyckas få bokstäverna så jämna jag tycker det är jättesvårt.

Miss Cutiepie sa...

Oh jösses vilket pyssel, du är duktig du! Superfint och vilken julstämning ♥

Evasleva sa...

Jättefin! Jag blev sugen på en JÄTTESTOR sån. Eller i ett fönster?

hennihenni sa...

Kul att pysselstafetten har börjat, vet inte om just det här pysslet är för mig men man vet ju aldrig i framtiden! Tavlan är ju nog läcker...

Emilie Winberg sa...

Haha, den kan vi. Jag är tidsoptimisten själv!

Henrietta sa...

Vilken söt liten tavla!!

/Henrietta

Gerda-Thyra sa...

Japp... så kul, nu är vi igång!
Fin julig tavla! Ide´n är säkert fin som julkort också!

popetotrora sa...

Jättefint!! Kul med ett lite annorlunda pyssel!! :-)

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

FIIIIIINT! Det är allt jag har att säga :) Blev så kär i din lilla tavla så jag var genast tvungen att göra mig en egen. Bild kommer i bloggen. Kram!

Linda sa...

Åh, så fint! Ska nog testa att göra något liknande. :-D
Så kul att stafetten är igång nu!

Helen sa...

Snyggt!

Fröken Pyssel sa...

Finfint! Många spännande grejer jag aldrig sett tidigare, bra inspiration!

julstugan sa...

Så fint du har fått bokstäverna, blir sugen på att göra något liknande.

karin b sa...

Jättesöt tavla :D

HannasHörna sa...

Hej! Vilken söt tavla! Jag blev inspirerad att göra sådana stora bokstäver...kul att det är igång. Kram

Ninette sa...

Vilket fint julpyssel! ska se om jag har tid att fixa till en sån tavla - gillar massor, och skulle vara perfekt julklapp åt diverse släktingar

Sofia sa...

åh så fin! gillar verkligen ståltrådstexten.

Bebe/200procent sa...

Jättefin!!

Tesa sa...

Jättesöt:)
Kram Tesa

minastickor sa...

Vad fin! Kul med en ny stafett att följa och inspireras av :)

Fiffiga Systrar sa...

men varför har vi missat den här fantastsika bloggen?! Varför har vi missat pysselstafetten???? Vi skulle ju bara varit med där! Men men får bli nästa gång kanske? fantastiskt fin tavla! kram emelie och elin

Rebeccas DIY sa...

Men åh så fin den var! Vad kul att stafetten har dragit igång nu, då får man automatiskt genast lite extra julkänsla.

Denice sa...

Stina, den är underbar. Jag har typ inga av sakerna man behöver ha hemma, men hade jag inte glömt plånboken hemma igår så hade jag gått förbi panduro och köpt allt och försökt mig på en - och säkert misslyckats totalt, för det jag kan är garn och tyg. Men även jag kan lära mig. Kram!

eddy sa...

å vilken fin tavla! vad duktig du är!

uppföljaren heter "om kreativitet och flow". andra böcker jag kan tipsa om som är riktigt bra och där även författarna har mycket "kött på benen" är ex "way right brainers will rule the world" av daniel pink..
är man mer sugen på hur upplevelsesamhället egentlign är uppbyggt så är det pine & gilmores "the experience economy" man ska läsa, men jag antar att den inte är lika intressant för folk som inte är insatta i branchen redan. men som sagt. Pink rekomenderar jag varmt

Karinas inspiration sa...

Jättefin jultavla! Fint med ståltrådsbokstäverna!

Denice sa...

Nu har jag gjort en egen tavla :-) Jag gjorde dock bara orden. Supersvårt, jag har aldrig provat att göra ord förut, inte ens använt metalltråd på det sättet - förutom en prinsesskrona jag gjorde med dottern för ett tag sen. Jag körde en snabb testvariant, men det var roligt, så jag ska nog öva mer på det här :-)Dessutom har jag tråd som jag köpt för att göra kransar - men det kanske är samma? Din ser tjockare ut på bilden. Den hamnar i bloggen när jag lyckats ta en ok bild :-) Och ja, vi är fortfarande sjuka här. Har galet ont i bihålorna, men dottern är i alla fall bättre. Krya på er ni också! Kramar!

Teres sa...

Snyggt!

pysseliten sa...

kanon fint fattar inte hur du kan få till det fina god jul det måste vara svårt .Verkligen ett pyssel jag gilla ,gillar det mesta med pyssel :)ska ha koll varje dag på staffeten:)Tack för ni delar med er av allt dint !

eddy sa...

hej=) kul att du gillade min skoåse. tycker det är extra kul att göra saker av saker man redan har hemma=) älskar din tavla. tack för ännu en rolig stafett, och den har bara börjat =) kram

Pleu sa...

Sv: Ja, självklart så ska du göra det med en dotter. :) Det bästa är ju att det är ett relativt enkelt pyssel som barn i alla åldrar kan uppskatta, eller ja, så länge dom kan hålla ordning på sina egna armar tillräckligt mycket för att veta vad dom gör iaf. ;P Jag tycker dessutom att det var lite roligare att dekorera ljus med bivaxplattor än att bara rulla ljus av dom, bivaxplatteljusen brinner ju slut så fort. :)


Jag hör av mig i en kommentar när jag har ställt i ordning min "adventsbild" och fixedonat. :)

E.R.R.Y sa...

Superfin! Nu måste jag läsa ikapp alla bidrag som hittills publicerats i stafetten. Så kul! :) Kram

Pysselmajorna sa...

Vilken fin tavla du gjort!
Jag satte upp den med små nålar, för jag tänkte att jag skulle kunna byta när jag ville :)
Väldigt lätt att torka av ;)

webmosterhelene sa...

Åh, vilken fantastiskt fin tavla!!

AnnaB sa...

Fantastiskt fin tavla...!!!

Ninette sa...

Jag gjorde också en tavla, inspirerad av dej! lade just upp det på bloggen - har väntat tills efter julafton eftersom det var en julklapp: http://www.familjenbahne.com/?p=5997