14 september 2011

Tänk om


När vi kom hem i tisdags hade jag två frågor som for runt i huvudet. Två viktiga frågor. Jag gjorde en snabb bild i min ena art journal, så att frågorna inte skulle komma bort och glömmas bort. Jag har ställt mig dem flera gånger förr, men just nu kändes de extra relevanta.

Frågorna är:

Hur skulle jag tänka om jag var en person som tyckte att detta var helt okej?

Hur skulle jag agera om jag var en person som tyckte att detta var helt okej?

I de allra flesta fall kan man ju välja om man ska tycka om något är bra eller om det är dåligt. Och det är väldigt bra frågor att ställa sig när man känner på sig att det nog finns en mer positiv tolkning eller inställning till det som händer. Ofta kan man ju sitta fast i offerkoftan och gnälla och det kan vara svårt att tänka annorlunda. Ofta till och med svårt att Vilja tänka annorlunda. Men man kan åtminstone svara på frågorna som ett experiment, som kan visa att det faktiskt finns fler sätt att tänka på och agera på. Sen kanske man fortsätter gnälla, men då har man Valt det och är på ett tydligare sätt ansvarig för sitt gnäll och sitt humör. ;-)

Frågorna låter låter oftast inte så generella. Kikar jag på min egen vardag kan de låta typ så här:

Förkylningen - Hur skulle jag tänka & agera om jag var en person som tyckte att det var helt okej att vara sjuk några dagar?
M's jobbresor - Hur skulle jag tänka & agera om jag tyckte det var helt okej, eller till och med Bra att M reser?
Fröken Löken - Hur skulle jag tänka & agera om jag hade oändligt tålamod och var mer peppande?
Städning - Hur skulle jag tänka & agera om jag var superduktig på att ta hand om lösa papper som hamnar överallt?

Typ så. :-) Tar man sig sen tid till att svara ordentlig på dem kan kan man få några alternativ till "men så här har jag ju alltid gjort!!". ;-) Och när man bekantat sig lite med de nya alternativen vågar man kanske testa dem också. :-)

* * * * *

Det här skriver jag inte för att berätta för någon annan hur de ska göra. Det är mer "så här tänker jag" och jag är nyfiken på hur ni tänker, och om nån kanske har något exempel på en situation där man vill tänka och agera annorlunda, eller kanske har lyckats lära om. :-)

(En liten brasklapp - det är väldigt bra att ta med vilka känslor man vill ha, men jag skippar dem just nu. ;-) )

2 kommentarer:

popetotrora sa...

Kloka ord och intressanta funderingar...

Hoppas allt är bra annars, Stina! Jag saknar den fullproppade inkorgen lite... :-)

Charlotte Netz sa...

kluriga frågor det där, bra att reflektera över.
just nu bollar jag med den här funderingen - vad skulle hända om man släppte alla förväntningar? Om man lärde sig att be om det man vill ha/uppleva av någon t ex och ändå släppa förväntan på ett visst resultat?
Hm....