19 september 2011

Den där pysselrumsstädningen...

...eller Läs det här och känn dig sedan som världens mest förnuftiga och ordningssamma person. ;-)

Jag kände att den där städningen förtjänade ett eget inlägg. Så nu blir det fokus på Problemet. Och jag hoppas att det gör att jag sedan kan fokusera mer på Lösningar. :-) Och som det står sist i inlägget (men alla kanske inte orkar läsa ända dit ;-) ) så är jag nyfiken på att hör hur ni organiserar era saker.

Kaos på stora skänken, där det enligt Planen skulle vara bortplockat och fint...
Att jag inte klarar av att vara i pysselrummet längre stunder utan att bli hyperstessad, eller måste tokfokusera på det jag gör, är väl en liten ledtråd till att det inte är en arbetsmiljö där inne just nu. Mitt pysselrum är ofta en löjligt tydlig bild av hur jag mår och hur jag tar hand om mig själv. Samt en rest av "den kan vara bra att ha"-tänket från typ andra världskriget.

Nämen just det, det var ju inte jag som upplevde det utan mormor... :-P;-)

Hm...

Ja ja, vi fortsätter:

Jag vet inte ens vad det är i varken korgen eller pappåsen...
Jag mår mycket bättre när pysselrummet är städat. Det yttre och inre stöket hänger definitivt ihop. Och när jag igår lyckades/råkade kombinera:

1 del inspiration från Åsa Plesners bok Fördubbla din omsättning 
(en himla trevlig liten bok. Strukturerad, lättläst, rolig och mycket matnyttig. Känns löjligt mitt-i-prick ibland.)

1 del "jag är så trött men jag måste GÖRA något"

... satte jag igång med städningen full av Inspiration.

Varför ligger detta på mitt bord??
Och sen gick det precis som vanligt:

Det börjar ganska bra, men jag måste springa ut ur rummet med jämna mellanrum för att andas.
Sen börjar paniken komma krypande (f-n vad mycket grejer det är!!) och jag börjar springa till M och säga saker som:
"hjälp!"
"det går inte!" (hur ska jag få in alla grejer i skåpet igen?? fick de verkligen plats där innan??)
"kom och hjälp mig! bara peka på en yta och säg att det är där jag ska fortsätta nu!"
"jag hatar mitt pysselrum!!" (det är en miljon saker mot mig och jag ligger risigt till)
"snälla bara säg att jag är duktig!!" (för jag städar och städar och det syns ingen skillnad)
"hjälp" (= kom och rädda mig! låt mig se en film eller nåt istället)

Och jag måste ta pauser och bara blunda och andas emellanåt.

Pärlplattor, pärlplattor, pärlplattor. Överallt dyker de upp! Man skulle kunna tro att de är tillverkade av ett helt dagis, och inte bara av Fröken Löken. ;-)
Jag hatar verkligen att städa där inne. I resten av huset är det lättare, där är det typ "Oj, här ligger det en tröja, den ska vara i byrån eller i tvättkorgen. Och här ligger det lego, det ska ner i sina låda". I pysselrummet är det så många saker som inte "bor" någonstans. Jag håller ju på med så många olika saker och har så himla mycket material och verktyg (borde lätt kunna ha köpstopp minst ett år)(men hur kul skulle det vara ;-) ).

Den obligatoriska "Snörstumpen"
Och sen är jag ju tredje generationens samlarhamster, vilket troligen hade varit en grym fördel under krigs- eller efterkrigstiden. Men det är det inte nu. (Om "Mitt liv som hamster" inte redan är skriven så kan jag skriva den.) För det ÄR inte ofta man faktiskt får användning för den där lilla snörstumpen, gör ljuslyktor av samlade glasburkar, hittar det perfekta projektet till de konstiga tygstuvarna, använder farmors gamla virkmönster, börjar växa i vävstol med tygremsorna mormor klippt, använder de där äggkartongerna osv, osv.

Hemlösa broderi- och vikmönster.
"Gaahh!! Hur kan du skriva så!? Det händer ju visst!!" säger Min inre Miljömedvetna Samlare extremt upprört. Ja, ibland. Men just nu undrar jag (och M undrar det alltid ;-) ) om det verkligen är värt stressen det ger. (Och är Samlaren inte bara rädd och snål??) ("Det var det värsta!! Det är jag verkligen inte!! Och förresten heter det Sparsam!")

Pandurofynd och symönster i ett härligt komponerat kaos...
Återbrukspyssel är superbra. Det är bra om man inte har så mycket pysselsaker för så kan man ofta hitta något hemma, eller på en loppis eller liknande, som gör att man kan komma igång snabbt och det behöver inte bli för dyrt. Så jag brukar skriva till dem som är med i pysselstafetterna att det ger lite plus i kanten om det är återbrukspyssel, just för att det är större chans att andra då kan testa de olika pysselbeskrivningarna, utan att först behöva köpa en massa saker.

Men det vete katten om jag själv är så himla bra på återbrukspyssel... Alla kassar med gamla tyger och annat från mormor viskar "nä, det är du inte!". Men jag försöker i alla fall.

En pappkasse full med gamla spetsar och spetsdukar. Från hedershamstern mormor.
Men nu kom jag ifrån ämnet - pysselrumsstädningen. (De där kassarna och kartongerna med tygerna från mormor får förresten inte ens plats i pysselrummet.)

Igår kom jag på vad det allra största problemet är just nu - allt förvaringsutrymme i pysselrummet är till material och verktyg av olika slag, men alla halvfärdiga och färdiga saker har ingen plats!! Så de blir staplade och stående där det finns plats, och så är kaoset ett faktum.

Så åtgärd 1 igår (förutom att försöka hitta hem åt alla hemlösa saker) blev att flytta ut Fröken Lökens pysselsaker (eventuellt tillfälligt) för att skapa lite Tomma Ytor till de halvfärdiga och färdiga sakerna, så att jag får fram något sånär Rena Ytor.

Och hur har det gått? Hm... Ja, trots att jag skrev i förra inlägget att jag skulle fortsätta med städningen efter lunch har jag knappt varit in i pysselrummet under eftermiddagen, mer än för att hämta någon sak, utan det blev en "jobba vid datorn"-dag. Jag får lägga mig tidigt och göra ett nytt försök imorgon. Och då kan jag behöva hjälp och peppning. Så:

Hur gör ni?? Oavsett om ni har egna rum eller bara en liten vrå för pyssel och skapande. Hur organiserar ni sakerna?  

Eller "Hjälp! Kom och se en film eller fika med mig." ;-)

Imorgon får jag nog fota de delar av rummet som faktiskt ser helt okej ut. För det är inte bara kaos.
(Kände att jag måste lägga till det så att ni inte tror att det ser ut som en soptipp. ;-) )

Och allra sist säger jag Grattis till dem som läst hela inlägget! ;-)

15 kommentarer:

Hulda sa...

Hahaha....jag har inte förmånen att ha ett eget pysselrum. Jag hade det innan vi fick lilleman och innan vi flyttade. Nu har jag en låda i min garderob, en i källarförrådet, 2 korgar i vardagsrummet och 1 JÄTTEkasse med garn hemma hos mamma, och där står även två stora platslådor med tyg och annat pyssel. Alla halvfärdiga saker..jadu de ligger och skräpar i de olika lådorna, korgarna...önskar att jag verkligen kunde göra åtminstone en sak klar!!! Jag hade allra helst velat sortera upp mina garner efter färg och material, men det går ju inte med tanke på platsbristen. Jag hade också velat ha några lådor för papperspyssel och några för tyg mm och sedan samlat allt halvfärdigt i en stor låda. Och den lådan skulle jag tvinga mig själv att plocka minst 2 projekt att göra klart innan jag påbörjar ett nytt. Vad som helst bara två av projekten bli klara! Lycka till med städningen :-)!

Malin sa...

Jag förstår dig.
Blunda och släng är ett tips!
Jag gick igenom alla mina tyger för en tid sen, eftersom de inte fick plats längre.
Jag hade sparat tygbitar om 5*5 cm....jamen ofta jag kan använda dem till nåt!
Slängde massor med små stumpar och jag har inte saknat dem.
Men varje gång jag slänger tyg säger nåt inom mig men du kan ju sy till Barbie....ja...kan kan jag väl, men just nu leker ingen med dockorna heller.
Tvingar mig själv att använda tygerna jag har hemma tills det får plats för nya.

Lycka till med städningen, eller lägg allt osäkert i en hög och låt nån annan avgöra (som slänger det)
Sälj mönster på Tradera, alltid finns det nån som vill ha det.

Catha sa...

Tack, jag läste hela alltså. Hemligheten med ordning är att arkivera. Saker man har arkiverat ligger där ska i många år utan att Någon saknar dem, innan Någon rensar bort dem. Själv använder jag papperskorgen som arkiv.

Med andra ord - släng allt som kan vara bra att ha.

Creative Pink sa...

Vad skönt att höra att det inte bara är kaos på mitt pysselbord, imorgon så är jag ledig och då ska jag gå loss på min röra. Jag har väldigt strukturerade hyllor med Ikeas små genomskinliga backar, stämplar för sig, stansar för sig osv. Problemet är att jag inte lägger tillbaka sakerna på sina platser, jag kan på nolltid förvandla ett tomt bord till ett kreativt kaos undertiden jag pysslar. Jag behöver också en hylla till mina färdiga alster, men min pysselhörna är inte så stor så det funkar inte riktigt, jag borde nog sluta köpa hem nya prylar. Man borde utmana sig själv att skapa något av endast gammalt pysselmaterial. Ha det gott =)

Evasleva sa...

Jag känner att jag vill bara vill komma och hjälpa dig!

När jag var liten brukade jag och grannen städa varandras rum. Det var lättare så :)

Jag tycker också att det är svårt att ha ordning. För jag vet inte vilken ordning jag vill ha. Ska man samla tygerna efter färg eller material? Ska man samla dokumenten i datorm efter när jag använder det eller tyg av dokument? Hur jag än gör blir det svårt att hitta.
Men för tillfället ser det rätt prydligt ut i alla fall :)

Du har väl läst Rensa i röran? Om inte; gör det! Om du har; läs om! Den är ju väldigt inspirerande.

kram!

Hulda sa...

Tack för kommentaren, väntar med spänning på hur det går med städningen :-) Jo jag bor i Sandvika, Norge. Iallafall under mammaledigheten, har ju mitt jobb kvar i Sverige. Sambon jobbar här och har gjort så sedan 2008. Vi får se hur och var vi hamnar efter mammaledigheten är slut, men det rä ett tag kvar...har inte tagit ut så många dagar :-D den som spar han har...inte alltid fel, varken när det gäller föräldradagar eller pysselsaker ;-)

Ninette sa...

Jag sorterar allt i så många fina askar och burkar som jag kan hitta. Sen hjälper det att ha köpstopp - bestämde mej för några år sedan att nu har jag nog med pysselgrejs, och sen dess har jag nästan hållit mitt köpstopp. Märks inte så värst mycket på mina pysselförråd som ändå växer känns det som, men jag kan i alla fall inbilla mej att jag gör nåt åt saken!

Mia sa...

Det känns som jag hade kunnat skriva det där inlägget. Såna små burkar med bra att ha saker finns det några hemma hos oss. Roligast var den sula som låg på olika ställen i hallen. Ingen av oss slängde den utan väntade på att skon skulle dyka upp. Typ ramla ner från vinden.

Vilken lättnad att veta att jag inte är ensam om samlar problemet. Och fler verkar det vara ser jag när jag läser kommentarerna.
Lycka till med rensandet!

Mia sa...

Har du läst Hattjakten av Sven Nordqvist. Jag tänkte på den när läste om den den lilla boken som helt plötsligt dök upp.

Creative Pink sa...

Jag gjorde det, det tog mig nästan hela gårdagen, men pysselbordet är tömmt. Jag köpte bockar med en glasskiva på Ikea och jag måste säga att det var ett bra val av pysselbord, man kan nämligen ta den där skrapan man har till glashällen på spisen och skrapa bort alla färgrester, så nu är det som nytt. Jag har lagt till två mindre plastbackar som står på bordet nu, en för papper mm och en för färgerna jag använder just nu, allt annat måste jag lära mig att lägga tillbaka på sin plats direkt, så det inte blir kaos. Trodde aldrig jag skulle få ordning, visste inte var jag skulle börja, men det gick och jag är sjukt nöjd med mig själv. Hoppas du har fått ordning på din pysselhörna ;-)

Creative Pink sa...

Ja röran finns ju kvar tills vi är redo, så ingen brådska där ju.
Men det är gött när det är gjort, det orsakar ju lite inre stress, säger hon som haft ett bombastiskt kaos över hela pysselbordet i flertalet veckor....
Anyway nu finne det ett litet bildebevis till dig på bloggen, hehe....

Henrietta sa...

Jag har ju mina 2 platser i vardagsrummet, ett bord för papperspyssel och en sekritär för sömnaden. Att inte kunna stänga rummet hjälper mig att plocka lite varje gång jag pysslat. Sedan tre nyfikna katter som kan förstöra hjälper också till :o))
Jag hade kaos men bestämde mig för att städa. Ta en del i taget, tex bordet. Så nästa dag tar du skåpte. Bjud in någon som är bra på att slänga så kan hon/han stöta på så att du slänger lite.
Ta det metodiskt och städa lite varje dag så ska du se att det är klart till jul!

//Henrietta

Ulle sa...

Du e för go :) Tog mig igenom hela och jag gratulerar DIG till att ha en underbar "soptipp". Tänk att ha så mycket kreativt kaos liggandes. Jag håller dock med dig, röran ger en andningssvårigheter emellanåt och man behöver verkligen ta sig i kragen och börja någonstans att bringa ordning.
Själv tog det mig 3 veckors sorterande för att se bordet för alla papper, pärlor, blommor, saxar, lim, färgburkar mm mm mm.
Men så skönt det var att till slut få sitta där vid ett tomt bord och börja skapa... Öh, tomt bord - tom hjärna! Tog flera dagar innan jag kom igång, suck. Så det gäller att man ej städar för mkt!
Annars så brukar jag försöka att lägga tillbaka saker jag använt med en gång när jag är klar. Så när jag börjar med ngt nytt så har jag en ganska så "ren" start.
Vi är ett gäng tjejer som brukar träffas i en lokal och då har vi med oss våra grejer så jag har mitt mesta pyssel packat " to go" så att säga. Ganska bra för när jag ej får plats med mera i väskorna så blir det ett litet automatiskt köpstop. (Eller hur.... NOT)
Jag känner så väl igen mig i hamstrandet:) Jag har massor av bra att ha grejer i hyllorna. -Vem vet när jag plötsligt tar fram symaskinen eller får för mig att göra något annat än bara kort!!! Då måste man ju vara förberedd! Eller hur??
Kramiz

Helena Högberg sa...

Vad trevligt att höra att det finns fler som nästan drunknar i bra-att-ha-grejer. Jag städar iordning hobbygrejerna ibland, men sen börjar man med något nytt, och det går jättelätt och jättefort att stöka till igen. När man är mitt i "projektet" river och rafsar man ju bara runt med grejerna och har sen kanske inte tid att lägga tillbaka det på rätt plats!

Emilie Winberg sa...

Haha, åhh... Min sambo brukar kalla mig hamster ;( Men det är ju så svååårt att kasta. När jag väl börjar städa börjar jag sortera allt smått och tillslut kan jag inte kasta nått. Typ, som du säger, saker jag antagligen aldrig kommer använda ändå. Saker jag glömmer bort att jag hade tills jag städar.