01 juni 2011

Söta smycken med vindsnurror - tutorial

Så, NU är Pysselstafett nr 4 igång på riktigt! :-D Den här pysselbeskivningen är den första av 28 stycken som kommer att visas på 24 olika bloggar under juni månad.

Nog babblat. Nu sätter vi igång!! :-)

* * *

Galet söta är de här små mini-vindsnurrorna i tyg. De passar till både smycken och pyssel som scrapbooking och annat. Genom att stärka tyget med lim blir det både stadigare och tåligare än papper.

Pysslet kräver väldigt lite material och funkar bra som både återbrukspyssel och lite "man tager vad man haver"-pyssel.

Det är ett pyssel som passar en ganska pillig och tålmodig pysslare. Det är en del torktid, så det är inte ett så snabbt pyssel. Men det blir fint! :-)

Material
tyg - små bitar
lim - jag har använt mod podge, men kan tänka mig att även allroundlim och trälim kan funka)
sytråd
små pärlor
hatt- eller öglepinnar (alt metalltråd)
örhängskrokar

pensel till limmet
non-stick craft sheet alt platsfolie eller annat material som limmet inte fäster på
sax
blyertspenna
linjal
tunn nål
lite tjockare nål
kartongbit eller annat att ha under när man gör hål
smyckestänger

Gör så här
Tyger till flera projekt limmas
Stryk lim på båda sidorna av tyget. Tyget ska bli helt genomdränkt av limmet, men det ska inte vara för mycket lim. Försök även få bort eventuella luftbubblor genom att "pensla ut" dem mot kanterna. Om man får bort luftbubblorna blir den sidan som legat mot det släta underlaget blank, medan "ovansidan" får mer av tygets struktur.
Man får arbeta ganska snabbt med limmet, så att det inte hinner börja torka.

Låt det sedan torka (kolla torktiden på ditt lim). Klipp sedan ut kvadrater. Jag klippte ut 2*2 cm till örhängena och 3*3 cm till halsbandshänget.

Rita sedan ett kryss på den sida som du vill ha som insida.

Klipp från hörnen mot mitten. Klipp ca 2/3 av sträckan spets - mitten.

Lägg kvadraten på kartongbiten och gör hål i hörnen med den tjocka nålen. Se till att det blir i samma "flik" vid varje hörn - vänster eller höger - annars blir det fel när man ska vika snurran.
Limmet gör att tyget inte trådar sig, men man ska ändå se till att hålen inte hamnar för nära kanterna.

Gör ett eller två hål mitt i krysset. Jag gjorde två för att sedan kunna knyta mina trådändar på baksidan.

Om tyget blivit hårt kan man böja flikarna som ska böjas in mot mitten, så att de inte viks sedan.
Ta fram lilla nålen och pärlorna. Sätt en pärla på tråden och trä sedan trådens båda ändar genom nålen.

Trä nålen genom var och en av de fyra flikarna med hål. Trä i "under ifrån".

Trä på en pärla till.

Ta bort en tråd från nålen och trä nål och tråd genom ett av hålen i mitten.

Trä på tråden på den andra tråden och låt den gå ner i det andra hålet.

Ta tag i båda trådarna och dra långsamt och försiktigt ihop snurran. Knyt ihop trådarna på baksidan.

Om man vill kan man klippa bort spetsarna på flikarna, om de sticker ut för mycket.
 Tada! Färdig snurra!! :-)

För att göra örhängen och halsbandshänge tog jag öglepinnar och knöt fast tråden i öglan. Sedan limmade jag fast pinnen och sist limmade jag fast en liten tygbit ovanpå för att öglan skulle döljas.
Jag böjde sedan till en ögla i andra änden av hattpinnen. (Se tex den här länken.)

Öglepinnen fäste jag sedan vid örhängskrokarna genom att öppna den "diagonalt" och sen stänga den på samma sätt.
Jag gjorde även ett hår spänne och det gjorde jag på samma sätt som med örhängena.

Färdigt hårspänne. :-)

Det var några av de saker man kan göra med de små snurrorna. Jag kan även tänka mig dem fästa på hårband, något större snurror ihopsydda till en girlang, som dekoration till paket och kort, osv, osv, osv. :-)

Hoppas du blir sugen på att testa! Och om du gör det, lämna då gärna en kommentar och en länk så att jag får se! :-) (eller maila en bild :-) )

Om du vill kika på fler pyssel som jag har gjort så hittar du dem här.

Imorgon fortsätter Pysselstafetten hos Popetotrora
Hela Pysselstafettens schema hittar du här.

17 kommentarer:

Joanna sa...

Det ska jag testa, älskar ovanliga smycken :)

Fröken Pyssel sa...

Så himla söta! Blev verkligen jätteinspirerad! Gulligt som attan!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Superduper fina! Vad du är fiffig :D

Helen sa...

Vilka underbara vindsnurror!! Måste nog försöka mig på dessa:)

Denice sa...

Åh, vad söta! Jag blev sugen på att prova dem till hårspännen, har köpt så söta spännen hos mrs Bao så jag har lite att pyssla med :-) Måste köpa lite grejer till bara.

Karinas inspiration.... sa...

Jättesöta örhängen! Rolig idé:)

Clara sa...

sötare hårspänne har jag nog aldrig sett!

Made by Ina sa...

Superfina och charmiga ;)

Louise sa...

Vilket jättebra pyssel!! Kul med pyssligheter man kan ha till så mycket!! /Louise

popetotrora sa...

Sååå söta! :-)

Sanna F sa...

Å vilka söta !!!!!!!!!!!!!!

Sanna sa...

Åhh dom är helt underbara! <3

Kraaaaam
Sanna

Anna sa...

Så himla sockersött! Ska definitivt göra hårspännet!

Evasleva sa...

Jättefina! Det kändes väldigt nytt :)

Sanna/Pysselglädje sa...

Supersöta!

Linda sa...

Jätte söta örhängen. Jag gjorde lika söta till mig själv:). Kika gärna in:).

Emilie Winberg sa...

Åh, va fina! Gilla!!