30 juni 2011

Pysselstafettens sista pyssel: Rosetthalsband - tutorial

Nu har turen kommit till mig igen i Pysselstafetten, vilket också betyder att vi har kommit till Pysselstafettens Slut! Och det betyder också att hela juni har flugit förbi. Hur gick det till?? :-)

* * *

Rosetthalsbandet är ett lätt och enkelt pyssel. Det är lite torktid, men i övrigt går det snabbt. Det passar snabbpysslaren och nybörjarpysslaren. Och alla andra också förstås. :-D

Pysslet kräver väldigt lite material och funkar bra som både återbrukspyssel och lite "man tager vad man haver"-pyssel.

Precis som till vindsurrorna har jag använt lim för att stärka spetsbandet och därigenom får det att bli stadigt och tåligt. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg, utan börja med att plocka fram material och verktyg. :-)

Material
spetsband eller tygband
lim - jag har använt mod podge, men kan tänka mig att även allroundlim och trälim fungerar bra
sytråd
smyckesdelar: ringar, kedja och lås

sax
plastfolie
platsfolie eller annat material som limmet inte fäster på att ha till underlag
två pennor eller annat runt
smyckestänger

Gör så här
Klipp till en lagom bit spets eller tygband. Jag ger inga mått här, för det beror ju på bandets bredd och typ. Man får testa lite. :-)

Gör en rosett på ditt spets- eller tygband. (Enklast genom att göra två öglor som man sen bara knyter som en vanlig knut.) Häll sedan upp lite lim på ett fat och dränk sedan hela rosetten ordentligt i limmet.

Forma sedan din rosett med hjälp av pennor eller liknade som har lagom tjocklek och form för dina öglor. Vira in pennorna i plastfolie så att de är lätta att ta bort sedan.

Låt sedan rosetten torka någon dag. Pensla eventuellt på mer lim om det känns som att den behöver stärkas ytterligare. (Och låt sedan torka igen.)

Ta sedan fram smyckesdelarna och fäst smyckesringarna kedjan rosettens öglor. Om du använder tygband får du göra hål med en nål. Använder du spets behövs det inte. Sätt fast kedjan i samma öglor och sätt ett lås på kedjan. Klart!

Förutom att vara själva hänget på ett halsband kan rosetterna även användas vara en detalj på ett halsband, fästas på hårspännen och broscher, användas till scrapbooking och annat pyssel. Bara fantasin begränsar. Som vanligt. ;-)

Hoppas du blir sugen på att testa! Och om du gör det, lämna då gärna en kommentar och en länk så att jag får se! :-) (eller maila en bild :-) )

Om du vill kika på fler pyssel som jag har gjort så hittar du dem här.

Nu är Pysselstafetten slut för den här gången och jag och alla pysslare tackar för oss för den här gången.
Hela Pysselstafettens schema hittar du här.

6 kommentarer:

Fröken Pyssel sa...

Åh! Gillar den massor!!!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

WOW, helt enkelt :) Jättesött! Vilken kul stafett detta har varit, wiiie!

Denice sa...

ÅH vad fint! Har varit borta en vecka och läser ikapp mig på din blogg - och oj vad jag känner igen mig i vissa saker. Stor kram till dig!

Anonym sa...

Pysselstafetten är helt underbar! Jag har följt med stafetten ända från början och är helt fascinerad över de tutorials som stafettdeltagarna har gjort. Jag har inte ännu hunnit testa de olika pysselarbeten men har lärt mig massor av att bara se på bilderna.
Jag hoppas att det blir en fortsättning nästa sommar på denna pysselstafett.
Hälsningar, Textilslöjdslärare från Finland

Louise sa...

Vlket fint halsband det blev!! Ser massor av möjligheter för rosetten!! Tack än en gång för att du fixat med pysselstafetten!! Kram Louise

popetotrora sa...

Så himla sött!!