12 juni 2011

Fröken Envis och Avslutningen

Jag har världens mest envisa barn. Det kan många gånger vara en bra egenskap. Men de gånger jag själv är inblandad på något hörn, i egenskap av "Förälder som försöker få saker att flyta på lite smidigt", då skulle jag kunna ställa mig och banka huvudet mot väggen i frustration.

Fredagens Envishets-/Tålamodsövning var som ett dataspel där olika nivåer skulle klaras av, som:
1. ta på finkläder
2. fixa håret
3. komma hem och byta om till lekvänligare kläder

Ja ni ser - det var inga Små saker heller. ;-)

Resultatet:
1. Fröken Löken VÄGRADE ta på sig det jag plockat fram, trots att det var i kategorin "nya oanvända kläder" vilket annars brukar funka. Hon ville ha en smutsig kjol och ett svart slitet Hello Kitty-linne. Vi nådde tillslut en kompromiss - en gammal finklänning

2. Gick bra ända fram till att vi skulle ut genom dörren. Då skulle hon absolut ha en gigantisk hemgjord pappersrosett i håret. Jag ska NEJ. Hennes far ville bara komma iväg, så han hjälpte henne att sätta fast den! Vi gick i tystnad till skolan. Hon hade sen rosetten under hela avslutningen. Jag lyckades få bort den strax innan vi gick hem.

3. När vi kommer hem och hon ska gå ut och leka med kompisarna ska hon byta kläder. Hon tar då på sig finklänningen som jag ville att hon skulle ha på sig på avslutningen. Och VÄGRAR ta den av sig.

!!!!!
Fröken Tvärtemot - eller vad???

Efter lite lirkande fick jag henne att byta till de kläder HON egentligen ville ha på avslutningen, dvs den smutsiga kjolen och det svarta slitna Hello Kitty-linnet. ;-) Alla nöjda och glada.

Sen åkte vi till stan och hon fick inlines i sommarpresent och hon blev ännu gladare. (Jag shoppade lite jag med, och blev lite glad jag med. ;-) )

Fröken Envis och Rosetten

8 kommentarer:

Sanna F sa...

Ja de är roliga !!! Ibland skulle jag vilja kunna läsa deras tankar så att man kunde vara lite förberedd och veta hur de tänker... Men jag tycker att hennes rosett var jätte fin! KRAM KRAM

Creative Pink sa...

Haha vilket sjå, men rosetten var ju väldigt tjusig ;)

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Underbart :) Fast jag kan förstå din frustration lite granna också, haha ;)

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Underbart :) Fast jag kan förstå din frustration lite granna också, haha ;)

Pyssel på Torp sa...

Jag är de inte härliga de små liven. Så hade vi det också i fredags. Jag hade tänkt sy något nytt, men sköt upp det då hon meddelade att hon skulle ha sin folkdräkt. Men på morgonen ångrade hon sig och INGENTING annat funkade. Tårar och jämmer och elände. Sen hittade vi knölig klänning på golvet som gick an, den var i alla fall ren...

Jo sa...

Haha :) Vad söt! Jag förstår dock din frustration. Vi har haft två intensiva dagar i rucklet med en tvåbarnsfamilj med väldigt rara, men vilda småpojkar. Puh!

Fröken Pyssel sa...

Haha, man måste bara älska Fröken Löken! Underbart, hon är min idol!

Och jag har nog glömt att svara, men pippiflaxerna gick jättesnabbt att sy. Typ tre små raksömmar, om man fuskar, som jag gjorde, och inte orkar sy gömd söm för hand på pippirumpan ;-)

Ulle sa...

Hahahahaha.... Oj, vad jag förstår dig!! Har en precis likadan fröken här hemma. Snacka om att man är bra på omvänd psykologi. Det gäller att lägga fram saker och ting i rätt ordning för de små töserna så att man KANSKE får som man vill...Eller?
//Ulle