28 juni 2011

En dialog i väntrummet

Det känns på något sätt som att jag har lämnat den där Vänta & Vila-ön, och hamnat i något slags Väntrum istället. Det är väl för att jag inte känner ett lika stort behov av att vila, samtidigt som kroppen och huvudet fortfarande behöver det egentligen. Jag gillade ön bättre. Det var liksom mer Må bra-fokus där. I väntrummet är det mer fokus på att.. ja, Vänta.

Och i det väntrummet pågår en dialog mellan å ena sidan den delen av mig som vill vila (Vila) och den som vill Framåt NU (Framåt):

Framåt: Men kom igen! Ge mig tillgång till Mer Energi och Smarta Tankar nurå!!

Vila: Nej, det är inte dags för det än. Sätt dig ner och bläddra i någon tidning istället.

Framåt: Men hallå! Jag vill inte bläddra i någon tidning! Jag vill Göra saker, Tänka, Planera, Komma Framåt!! Inte sitta i ett väntrum och göra onödiga saker bara för att få tiden att gå.

Vila: Men saker händer när det är dags.

Framåt: Kanske det! Men man kan inte sitta och bara Vänta, för då väntar man bort all sin tid. Och man ska inte hålla på och skylla på att man inte har all kunskap, eller vet exakt hur man ska gå till väga, det är ju bara att Sätta Igång, så löser det sig under vägen!!

Vila: Det är visserligen sant. Men om du nu inte riktigt vet vart det är du ska, är det då inte bättre att pausa lite och se vilka svar som kommer till dig när det inte är så fullt i huvudet, och är det inte bättre att titta på de olika alternativen i lite mer lugn och ro för att se vilka av dem som känns mest rätt på lång sikt?

Framåt: :-P Ja men, man kan faktiskt försöka gå på magkänslan även när det Händer lite mer och man inte försöker leka Djupsinnig Sköldpadda och sniiiglar sig fram!

Vila: Visst. Men hur funkar det med att drömma och fantisera när tempot hela tiden är så högt och du hela tiden pressar in mer och mer information? Finns det utrymme för att drömma fram dina mål och att vara med dem och SE och Känna dem?? 

Framåt: Kanske en liten stund då och då, men det var ju inte det vi pratade om!!

Vila: Nej, men det är det vi borde prata om, för Målen och Drömmarna känns så långt borta och de har mist sin magi och de lockar inte längre. De är för små och tråkiga. Eller så känns de så för att vi  inte varit med dem på så länge. Du vet att det är så. 

Framåt: Jamen... Bläddra i tidningar... Det kan väl inte vara lösningen. Man kan väl gå någon kurs eller nåt medan man väntar istället? 

Vila: Och stoppa in mer information i huvudet menar du? ;-) Skulle det inte vara bättre att sätta sig och skriva en lista på allt vi redan Kan? Det en hel del skulle jag gissa. Det har ju varit både jobb och kurser hela våren. Det är rätt mycket att smälta och ta hand om. 

Framåt: Måste du vara så himla Förnuftig!? Och varför måste du ha rätt?? Suck. Men hur gör man då?? 

Vila: Man släpper det och väntar. Och man ser till att göra Roliga Saker under tiden, så att tiden går fortare. :-) 

Framåt: Men jag kan inte. :-( Och det är läskigt.

Vila: Vad är det som är läskigt? 

Framåt: Men ingen kommer ju att tycka om mig om jag stannar och vilar. Och sen glömmer de mig.

Vila: Tror du verkligen det? Och OM det skulle vara så att någon slutar tycka om dig för att du tillåter dig att ta det lite lugnt och Andas ett tag, då tycker jag inte att det är en så stor förlust. 

Framåt: Hm... Sant. Oki. Vi försöker. Men lova att hjälpa mig och att hålla mig i handen när det blir jobbigt och jag inte vet hur jag ska göra!!


Vila: Jag lovar. :-)

3 kommentarer:

Pleu sa...

Sv: Du ser så rätt så, det är jasmin. Min och många andras favoritbuske i mina föräldrars trädgård. :)

Anna sa...

Vad fint skrivet Stina! Dig går det ju inte att glömma bort! :-)

Ulle sa...

Vila o Framåt är förnuftiga och kloka. Tillsammans kommer de att lyckas och må bra. Ingen risk att så goda vänner glöms bort!!

Var rädd om dig! Finns bara en som du!!