11 maj 2011

Vitsippor och några insikter på kvällskvisten

Finfina vitsippor som jag fotat på Fröken Lökens fritids. :-)
Hej hallå och godkväll!

Jag måste få ordning på det här bloggandet! Det känns som om jag hela tiden ligger två steg efter.

"Jag skulle vilja beställa lite Framförhållning, tack!"

Det är ju inte det att jag saknar saker att skriva om, eller bilder att visa, jag liksom bara tappar bort det.

"Ursäkta servitören! Kan jag lägga till en sak? Jag kom på att jag skulle vilja ha lite Struktur också. Går det bra?" 

Mitt funderande kring bloggen fortsätter. Jag har för länge sedan tänkt ut hur Den Ultimata Bloggen skulle kunna se ut. Men sen tänker jag att den skulle ta så mycket Tid. Och jag har ju så många olika projekt jag vill genomföra, så då händer det typ ingenting med bloggen. Och inte med de andra idéerna heller, eftersom jag inte vet vad jag ska börja med.

Jag vet var problemet ligger - jag behöver Fokusera! Jag kan ju inte gå åt olika håll samtidigt.

Fokusera var ju ett av mina ord för det här året, och jag HAR faktiskt kommit framåt. :-) Jag har lyckats hitta min röda tråd och fått den att gå igenom mina olika idéer. Men sen är det ju det där med att prioritera och fokusera. :-) Det får helt enkelt bli nästa steg. :-)

Sen ser jag ett till problem med bloggandet, nu när jag läser igenom vad jag skrivit:

"Jag måste få ordning på det här bloggandet!"

Så länge jag har inställningen att jag måste så känns det ju... ja, som ett måste. Och måste har ingen bra drivkraft  i sig. Måste har mer av skuld och plikt i sig. De ger ingen bra känsla i magen eller hjälper nya idéer att komma fram.

Så steg ett blir att formulera om min mening till: 

Jag vill få ordning på det här bloggandet!

Och sen få vi se vad den attitydändringen kan leda till. :-)

Närbesläktat med att byta ut måste mot vill, är ju att säga "jag väljer att få ordning på den här bloggen". Då blir det ännu tydligare att det handlar om att man faktiskt kan välja. Man kanske inte kan välja om man behöver hämta barnen på dagis och fritids (de kan ju liksom inte sova kvar), eller om man ska betala sina räkningar, eller gå upp på morgonen osv. Men man kan välja sin inställning till det.

Så vad har jag kommit fram till?
Jag ska ta byta ut ordet måste mot vill. Sen behöver jag framförhållning och fortsätta fokusera på det viktigaste.

Och det är något som jag känner att jag behöver vill göra inom fler områden. ;-)

4 kommentarer:

Denice sa...

Ta bort alla måsten, gör det som känns roligt och släpp prestigen. Lättare sagt än gjort. Jag tror att du är på god väg när du vet vad du vill och vad du inte vill. Sen tror jag också att det är farligt att börja tänka för mycket, ibland är det bara att släppa taget och GÖRA sen får det bli som det blir. Kram!

Annefia sa...

Klokt tänkt! Sen ska det bli spännande att se vad tänkandet leder fram till också.

Sanna F sa...

KRAM KRAM

Fröken Pyssel sa...

Du är ju galet bra på det här med listor ;-)

Ang. lapptäcket så NEJ det går jättefort att sy! Jag gjorde lapparna 15*15 (tidigare lapptäcke gjorde jag 10*10, rena döden! det jag påbörjat nu har jag 20*20 på). Det går verkligen fort och är lätt, det som ger mig mardrömmar är quiltandet, DET är jobbigt, svårt och allmänt skit-trist! Ja, så det skippade jag denna gång helt enkelt ;-)