16 maj 2011

Vårigt armband - tutorial!

Söta eller tuffa, fast mina blev mest söta, och mycket enkla att göra är de här armbanden. :-)
Det är ett pyssel som passar barn och andra nybörjarpysslare, samtidigt som en mer van pysslare kan lätt kan utveckla basvarianten på olika sätt.

Material
gammal T-shirt eller liknande
sax
nål
tråd
knapp
valfria dekorationer

Gör så här
Till ett armband som går ett varv runt handleden mäter du runt din handled och dubblerar sedan måttet. (Man kan eventuellt ta lite kortare.) Klipp cirka 15 mm breda remsor av T-shirt-tyget.

 
Sy ihop de tre remsorna. Sy ordentligt med många små stygn. Klipp sedan bort en av de tre remsorna ca 3 mm från sömmen. Obs! På undersidan så att det inte syns sedan.





Sy ihop de tre tygremsorna i ena änden. Sy fast din knapp.

Fläta tills armbandet är lagom långt. (Mät runt handleden.)


För att göra knapphålet syr du ihop de två återstående remsorna en gång till – öglan som bildas blir knapphålet. Sy ordentligt med många små stygn här med. Se också till att knapphålet blir lagom stort – det ska vara på gränsen till för litet för knappen.


Klipp av remsorna som blir över ca 3 mm från sömmen.

 
Nu är ”basarmbandet” klart!

Dekorera! - olika varianter och förslag

På det här armbandet sydde jag fast tre små rosetter gjorda av tygband.

 
Det gröna armbandet viras två varv runt handleden och blommor och blad klipptes ut ur filttyg och limmades på.
 
Och sist en lite mer komplicerad variant med små sötvattenspärlor och ett smyckeslås, istället för knappknäppningen. Armbandet viras tre varv runt handleden.

Fler förslag
fläta med olika färger på remsorna
gör bredare och smalare armband genom att klippa tygremsorna bredare eller smalare
gör andra typer av flätor, till exempel fyrfläta
fäst smyckesberlocker
sy på knappar

Hoppas du blir inspirerad att göra ett armband eller två! :-)

9 kommentarer:

Luna D Sign sa...

Oj, vad du är pysslig! Kanske jag får prova göra ett armband....
Kram Malin

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Fina dom är, fast det vet du ju redan att jag tycker ;) Roligt att du ville dela med dig av dom här!

stina sa...

fina! var det dom du försökte mmsa till mig? bilden kom aldrig fram men i så fall fick jag ju se dom här äntligen! :)

Karin sa...

Jättefina! Jag gillar särskilt de gröna. Typiskt att jag när jag rensade i garderoben sist slängde en mossgrön t-shirt...

popetotrora sa...

Jättefina armband!! Och vad smart att knäppa ihop dom men en knapp istället för ett vanligt spänne. Jag ska nog göra mig ett par på en gång.

Stor kram till dig, Stina!

Emilie Winberg sa...

Tusen tack! Ska låna din idé och göra mig ett hårband faktiskt! :)) Super fina är dom!!

Alexandra - Pysselmaniker sa...

Vad söta! Och praktisk återanvändning!

Emilie Winberg sa...

Vart får man tag på filttyg? Var inne i en affär här i stan men det var så himla dyrt där!

Rebeccas DIY sa...

Oj vilka söta armband. Tyckte särskilt om det gröna med blommor. SOm att ha en liten sommaräng runt handleden.