05 maj 2011

"Du behöver skaffa dig en hobby!"

Så brukar M säga. Och jag brukar hävda att pysslandet och målandet och läsandet ju ÄR min hobby OCKSÅ och inte bara mitt jobb. "Så det så!! (Och våga inte föra den här diskussionen vidare!)"

Men sen ibland när jag är så himla less på allt och inte har något som motiverar eller känns kul, då måste jag ju erkänna att han har rätt. Jag måste liksom ha in Något Annat att pausa med och att tanka ny energi ur. Något som jag kan göra flera gånger i veckan eller dagligen för att byta perspektiv för en stund och få in lite andra tankar i huvudet. Miljöombyte för hjärnan. ("Neeej!!" säger en del av mig, troligen Perfektionisten. "Det är blod, svett och tårar och jobba tills man stupar som gäller. Inte ta pauser!! Pauser bara hackar sönder och förstör!") Gärna något som är kreativt. Men ibland skulle jag tvärt om hellre vilja komma på något där jag inte behöver skapa eller tänka.Typ sola. Haha!!

Hur som helst. Jag brukar då sätta mig och fundera på vad jag kan skaffa mig för hobby. Och jag brukar inte komma på någonting alls. ;-P I alla fall inget som är lika kul som att pyssla, måla, läsa, tänka och skriva.

Men på våren kan det vara lite lättare, och då brukar dessa dyka upp:

Motion, främst i form av promenader - Äntligen SOL och värme! Och jag behöver inte planera eller skapa, bara gå. Men det brukar tyvärr rinna ut i sanden när pollensäsongen kommer.

Motion, i form av qigong eller yoga - Inte heller här behöver jag planera eller skapa något, bara sätta igång. Och jag brukar komma igång bra och känner mig jätteduktig och lite märkvärdig för jag tänker minsann både på kropp och själ ;-) , men typ efter en gång rinner även det ut i sanden. Det är ju också jobbigt! Inte alls bara stå och känna sig avslappnad, stark och klok. ;-)

Annan motion - rinner ut i sanden innan jag hunnit tänka tanken klart.

Trädgårdsarbete och växter - åh, det gillar jag! Förr satt jag med frökatalogerna i början av året, som en liten tant, och planerade vad jag ville odla. Nu faller det lite på att vi  inte har så mycket plats att odla på här hemma. Och nu har vi suttit mycket i husarrest och aktat oss för pollen. Men sen ska jag faktiskt försöka få ordning på vår rabatt här hemma och börja fixa med trädgården vid stugan (som just nu är en kombination av sandstrand och skövlad skogstomt). Så trädgårdsarbete KAN faktiskt vara en hobby!! ;-)

Matlagning - När jag pysslar kan jag inte laga mat. Det är som att samma hjärnceller används och har jag jobbat massor med kreativa saker kan jag stå och titta på ett paket korv och inte komma på vad jag ska göra med det. Så illa är det. (Fast just med exemplet med korven är det kanske fråga om självbevarelsedrift, eftersom jag knappt tycker att grillkorv kan kallas mat. ;-) ) Men när jag pausar lite från pysslet, då finns det faktiskt ett mat- och bakningsintresse. Speciellt intresserad är jag av att lista ut hur vi kan äta Bra Mat, med så lite tillsatser som möjligt. Och det går lite hand i hand med odlingsintresset. :-) I förra veckan beställde jag boken Råsmart Familj av Ulrika Hoffer och den kom hem igår. :-) Mycket inspirerande!

Och jag tror att Matlagningen är den här omgångens Vinnare!! ;-)

Och nu bläddrar jag i Råsmart Familj och i Sanna Ehdins Sannas matbok - för den självläkande människan och låter mig inspireras.

Vad har du för intressen förutom att pyssla?? :-) Föredrar du något kreativt, eller något där hjärnan får pausa lite? (Och VAD är det i så fall??)

6 kommentarer:

Fia sa...

Pysslandet är hobby nr 1 (pluggar ekonomi annars på dagarna), men då jag nu bor i hus blir det en hel del trädgårdspillande också ;) Sambon och jag har dessutom införskaffat gymkort den här månaden, så förhoppningsvis är det något vi kommer ta tag i tillsammans!

Fia sa...

Vad roligt att du gillar mina fodral :) De flesta har getts bort i present, men har även sålt några på beställning. Alltid roligt att ha något/någon att virka till förutom sitt egna enkla nöje ;)

killmamman sa...

jag har varit på två matlagningskurser med ulrika hoffer, jättebra och inspirerande. ska nog köpa boken också.

Kajsa sa...

tusen tack för kommentaren! din blogg var också trevlig, älskar allt som har med pyssel och göra! :D

Emilie Winberg sa...

Jag älskar att fotografera när jag inte pysslar eller virkar. Sen (tyvärr händer inte det allt för ofta längre) kan det vara kul att redigera bilderna.

Ibland när jag tar en paus från allt brukar jag spela något data/tv-spel, då släpper allt i huvudet. Det är som en riktig break.

Jag har funderat på om man ska gå och lära sig något nytt dock, själv funderar jag på att gå kurs i akryl-teknik eller något liknande, kanske begsklättring, haha!

Fröken Pyssel sa...

JAg tycker trädgårdspyssel låter som en utmärkt hobby. Du är såååå välkommen att hobba loss här hos oss :-D