02 maj 2011

"Då är det ju BRA att jag är sån"

Jag tycker att Fröken Lökens utvecklingssamtal på dagis och nu på skolan är bland det roligaste som finns. Vi får veta hur hon är när hon är där, och det är en lite annorlunda tjej än den vi har hemma. I skolan är hon vän av ordning och hemma... Ja, man kan liksom lätt se hur ett dagis- eller skolbarn som hon kunnat vara förebilden till Mr Jekyll och Mr Hyde. ;-)

Det är också kul att vara där för att Fröken Löken ges tillfälle att berätta hur hon ser på saker och ting. Och hon tar verkligen tillfället i akt! Jag lovar! Idag pratade hon i princip oavbrutet i 60 minuter!!! Man sitter bara med stora ögon bredvid och lyssnar. Och det är en massa tankar och funderingar som kommer ut, och inte bara det vanliga tjafset som man är van vid. ;-) Jädrar vad den ungen tänker!

Sen hade hennes fröken några förslag på saker som hon skulle kunna förbättra, som att jobba liiite fortare och kanske inte kolla in vad kompisarna gör så mycket och lite annat. "Åh, nej" tänkte jag "Hur ska hon ta Kritik??" Det brukar INTE vara hennes starka sida. Men det var inga problem. Hon avfärdade helt enkelt sin frökens förslag och vände det som setts som något negativt till något positivt och avslutade sen med "Så det är ju BRA att jag är sån." och "Så det är ju BRA att jag gör så." End of discussion.

Jag är grymt imponerad! Snabb var hon också. Och jag blir glad över att hon var så bra på att lyfta fram det som var positivt. Det känns som en grymt bra grund att stå på i livet. :-)

Hennes fröken konstaterade efteråt att hon inte riktigt nådde fram med sina argument och att Fröken Löken nog mer behöver UPPLEVA konsekvenserna av vissa saker. Det har jag redan kommit fram till. Till exempel på morgnarna. ;-)

3 kommentarer:

Evasleva sa...

Haha, vad roligt. Och bra!

Fröken Pyssel sa...

Haha, underbart! :-D

Denice sa...

hej! Ja, gör det. Då får jag gnugga geniknölarna lite och visa att jag KAN vara kreativ och inte bara följa andras mönster ;-) Vilken härlig liten tjej du verkar ha! Kram!