19 april 2011

Sedan sist och några tankar om Listor

En hel vecka sen senaste blogginlägget! Hoppsan! :-) Så vad gör jag när jag inte bloggar??

En av sakerna är att göra produkter till Fyra Sorters Kakor-shoppen. När shoppen nyöppnade för några veckor sen hade jag så mycket annat i att jag inte hann bli klar med mer än en produkt. Och det kändes ju inte kul. Sen kändes det som om jag hela tiden bara Nästan nådde de små mål jag satt upp (inget som någon annan märker) och jag blev så himla trött på det. Så de senaste två veckorna har jag jobbat mycket med produkterna till shoppen och att Göra det jag bestämt att jag skulle göra (till exempel fem halsband). Och jag har jobbat tills jag blivit Klar. No quitting allowed!

Första veckan gick det så där, fick upp halsbanden i shoppen först på söndagen. Men förra veckan blev jag klar med allt i tid. :-) Nöjd!! Det var så skönt att bli Helt Klar med den uppgiften. :-)

Listan ska vara ett redskap som du använder. Du styr listan och inte tvärt om. Du ska alltså inte vara i den där buren. ;-)

Jag gillar Listor, så för mig är det ett bra redskap för att få ordning på det som ska göras. MEN jag så himla duktig på att bara se det som INTE blivit gjort, det som inte bockats av på fixarlistan! Det gör att jag aldrig blir nöjd med det jag gjort, för jag borde alltid ha gjort mer. Så jag har lärt mig att listorna behöver vara korta - max fem punkter. Är det Stora och Tidskrävande saker på listan kanske det till och med bara ska vara 1-3 saker på listan. Och är det snabba enkla saker kan listan vara något längre. Men det viktigaste är att jag ska ha en chans att bli klar med listan.

Sen har jag ofta låååånga listor med en mix av vad jag vill göra, vad jag tror jag behöver göra, och vad jag tror att jag måste göra (måste enligt vem?). Dem försöker jag se mer som idésamlingar. Men när min dagliga fixarlista plötsligt ser ut som dem, är det ett säkert tecken på att jag är alldeles för stressad och förlorat förmågan att se vad som är viktigast - vad som verkligen behöver göras och vad som inte alls behöver göras, eller kanske kan göras av någon annan. Jag brukar ofta kämpa på och säga att "jo, allt är visst jätteviktigt!!" tills jag känner igen känslan och tankarna "men det här går ju inte, tiden och orken räcker ju omöjligt till allt detta". Då får jag sätta mig med min lista och prioritera. Och jag får alltid ta bort saker som från början tyckte var jätteviktiga. Och så får jag göra en Liten lista att börja med. Är det mycket som ska göras får jag göra flera små listor och ta itu med en i taget.

Listor har alltid gett mig ordning och struktur, men de har också varit en källa till stress när de varit för långa eller när jag inte själv bestämt vad som ska stå på listorna. Att göra korta listor har löst en del av det problemet. Och nu har jag korta listor som ligger överallt. ;-) Och nästa steg är att få ner antalet listor. ;-)

Vad har du för relation till listor? :-) Hur strukturerar du dig när det är mycket att göra? (Till exempel på jobbet, inför en semesterresa eller inför julen/påsken med tillhörande pynt, mat mm) Berätta! :-)

Nu ska jag jobba vidare med punkterna på den här veckans lista och nya (läskigare, för mig) produkter till Fyra Sorters Kakor.

6 kommentarer:

Neelah sa...

Listor är bra! De dagar jag skriver listor får jag mycket mer gjort än när de listlösa dagarna. Men det kanske är så när man arbetar ensam - listorna blir ett sätt att skapa struktur. Jag kanske inte älskar listorna i sig, men jag älskar att pricka av dem och att veta att när allt är avprickat på listan så är jag ledig.

Catha sa...

Jag har en lista lång som ett Ullaredskvitto idag, men om jag inte betar av den så kommer vi inte att kunna åka till er. :-)

Creative Pink sa...

Jag har alltid älskat att skriva listor vilka hushållssysslor jag "borde" göra, vad jag vill köpa för egogrejor typ pyssel, vilka pyssel jag ska påbörja och SLUTFÖRA, osv osv. Tyvärr har jag haft en förmåga att stå på jobbet när jag har dötid där och skriva meeegalånga listor, typ imorgon när jag är ledig... också tror jag att jag ska hinna med massor. Tyvärr leder det till inre stress och irritation för att man inte kan pricka av mer än et par punkter om ens det. Bra tips att begränsa antalet punkter man skulle bara skriva tre eller kanske fem om det är en kombinerad lista med tråkiga måsten och kul pyssel. Vet inte om vi listskrivare har lite kontrollbehov eller om det beror på att vi helt enkelt behöver den extra strukturen i vardagen, i mitt fall är det nog en kombination. Just nu har jag min första lediga dag på länge som kan tillbringas hemma inga massa ärenden och dyl, men nu slits jag mellan gå ut och fixa trädgården då vi är sist på gatan att ha gjort vårfint alla andra har piffat så fint eller sitta kvar inne och börja måla en liten barnbok som snart ska bli ettårs present, jag vet vad jag vill och jag vet vad jag borde...

Inga sa...

Jag gör mest mentala listor. Då kan jag inte ha för många punkter. I så fall är det lätt att glömma något. Ibland skriver jag ner dem. Sen är det bra att varva tråkiga saker med roliga.

Louise sa...

Jag skriver listor heeela tiden. Gärna detaljerade sådanna eftersom det skänker mig en sådan tillfredställelse att få stryka saker jag gjort. Om jag till exempel ska ska städa köket delar jag upp det i massor av punkter; torka av spisen, dammsuga, byta handdukar, våttorka golvet osv... Inser nu att jag kanske är lite knäpp :0)

Eleonore sa...

Den shoppen måste jag spana in, spännande :D