14 februari 2011

Mitt bidrag till pysselstafetten - Hjärta med hemlig ficka

Mitt bidrag till Pysselstafetten är ett hjärta som har en dold ficka som man kan stoppa en liten present  i. Hjärtat blir både ett paket och en söt kudde. :-)

Beskrivningen kommer kanske lite i sista sekunden om man vill göra hjärtat till en Alla hjärtans dag-present, men har man materialet hemma tar det inte lång tid att sy. :-)

Material
tyg till hjärta & ficka
vit hobbyfilt eller vitt tyg till vingar
stoppning
liten resårsnodd
knapp
mönster - hämta här eller rita eget

Hjärtat kan sys för hand eller på symaskin.

Gör så här
Rita upp och klipp ut delarna till hjärtat, fickan och vingarna. Klipp ut.

Nåla fast fick delarna på hjärtdelarna. Lägg tygerna räta mot räta och se till så att de blir spegelvända. Var noga så att fickdelarna hamnar så lika det går på de två hjärtdelarna.

Sy fast fickdelarna. Ta då också och sy fast snodden som ska användas för att hålla fickan stängd. Gör en knut och lägg sedan in snodden mellan tygerna, med knuten på sömsmånssidan. Sy sedan någon extra gång över snodden så att den verkligen sitter.

Klipp bort överflödigt tyg från fickdelarna och klipp sedan jack mot sömmarna. Detta gör man för att inte ska bli buckligt vid de svängda sömmarna när man vrängt hjärtat.

Nåla fast vingarna på rätsidan
Jag gjorde vingarna i hobbyfilt. Eftersom den är rätt tunn klippte jag ut fyra vingdelar och sydde ihop dem för hand två och två, innan jag sedan nålade fast dem.

Lägg ihop alla delar och nåla ihop dem. Det är lite pillligt i skarvarna mellan hjärtat och fickan både när man nålar och när man sen syr.

Sy fickan. Kolla hur sömmarna ligger i skarvarna innan du fortsätter. Eventuellt får du vika sömsmånerna lite så att du lättare ser var du ska sy.

Sy runt hjärtat. Obs!! Ca 3 cm nedanför ena vingen ska du lämna en vrängöppning på ca 5 cm.

Klipp sedan bort lite av sömsmånen vid spetsen, så blir spetsen snyggare när den är vrängd.

Vräng hjärtat. Peta ut spetsen och alla sömmar ordentligt. Peta in fickan i hjärtat.

Fyll hjärtat med stoppning.
Sy ihop öppningen med små stygn.
Sy fast din knapp.

Klart! :-)

 
 
 
Och där hamnade hjärtat bredvid en kramig hjärtkudde från IKEA, som jag faktiskt inte alls hade i tankarna när jag tänkte ut mitt lilla hjärta.
(Och plötsligt ser vingarna ut som klumpiga Musse Pigg-fingrar istället. Hm... Haha!!)

Imorgon är det dags för Lotten med bloggen Nästet att dela med sig av en tutorial/beskrivning.
Tidigare beskrivningar hittar ni i Pysselstafettens bloggschema, som fylls på med länkar till beskrivningarna allt efter som de läggs upp. 

10 kommentarer:

popetotrora sa...

Så sött!!

Önskar di en härlig Alla Hjärtans dag!!

Mia sa...

Vilken rolig ide! Kudden var verkligen söt och en hemlig ficka att lägga något fint eller en överraskning uppskattas alltid.

Mia sa...

Oj glömde säga att jag ångrar att jag inte anmält mig till pyssel staffeten. Hoppas jag är frisk nästa gång om det blir en till gång så jag inte glömmer bort att anmäla mig.

Lotten sa...

Såå fint hjärtat blev! Smart med en liten ficka....

Liv Miyagawa - Självkänsla-Coachen sa...

Toppen-tips! En sån kudde kanske jag kan fixa ihop till alla hjärtans dag nästa år!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Så fiffig du har varit :)Snacka om annorlunda paketinslagning ;)

Louise sa...

Vilken kul och söt idé!

eddy sa...

åå vilken superfin kudde du gjort! tusen tack för inspirationen... och att du anordnar denna fantastiska stafett såklart=) kram på dig

Fröken Pyssel sa...

Vilket gulligt hjärta och vilken bra beskrivning! Kram på dig idag. och JAAAAAAAAAA jag ska sova nu ;-)

Karina sa...

Jättemysigt hjärta med vingar och ficka:))