05 februari 2011

Den rosagula perioden

Jag insett att jag verkligen är mitt i en rosagul period. Redan i höstas kände jag att det varpå gång. Det är inte så att jag vill gå klädd i de färgerna, eller inreder med dem, utan de dyker upp när jag bara gått på känsla.

När det gäller färger både går jag helt på känsla och känner efter vilka färger jag behöver just nu, vilka som jag trivs bäst med, och väljer färger utifrån vilka känslor jag vill få. :-) Det är väldigt intressant, för om man har lite kunskaper om färger så får färgerna ett symboliskt värde, som till viss del är personligt. Och de färger jag spontant väljer (och de olika färgperioder jag har) berättar väldigt mycket om vilken fas jag är i livet eller vilken sinnesstämning jag är i eller varit i.

Jag trodde nytt år skulle betyda nya färger, men nu ser jag plötsligt den rosa och gult överallt i pysselrummet (som är det rum som är mest "jag" här hemma). Kanske är det först nu som det jag kände inuti redan i höstas har kommit ut. :-) Och det känns som att jag kommer att vara kvar i de här färgerna ett litet tag till.





Och det färgerna berättar för mig är att jag utvecklas som person, vill framåt (energiskt gult) och att jag samtidigt behöver balansera upp det med mycket lugn och ro och att ta hans om mig (läkande ljusrosa). Ibland slinker det med cerise och det är för mig en "jag är jag, och jag är stolt över det"-färg. :-)

Jag har varit i en rosagul period tidigare. Det var på den tiden då jag fortfarande målade (akvarell mest) och jag minns att jag själv var väldigt förvånad över färgkombinationen. Min favoritfärg var ju blå, så det stämde ju inte. ;-) Det var ett av stegen bort från blått. Men det ska jag inte skriva om nu. :-)

Vad har ni för favoritfärger? Brukar ni reflektera över vad färgvalen berättar? Och vad berättar de i så fall? 
 Berätta! :-)

5 kommentarer:

Sanna F sa...

Rosa och gult är ju väldigt fint! Och det känns vårigt :)
Jag hamnar ofta i rosa när jag målar, och håret på mina målade tjejer blir ofta hallonröd eller starkt ceris... Just håret tycker jag är svårt. Äh jag har alltid svårt att välja färger egentligen och ibland känner jag mig tjatig som målar ganska lika rätt ofta...
Vilket blajigt svar du fick nu va! KRAM

Carolin sa...

Jag har alltid gillat rosa och lila vet inte riktigt vad det står för, men jag inbbilar mig att det är lite "sinnliga färger". På våren brukar jag dock dras till det limegröna och turkosa det är väl för att man vill att våren ska spira, dom färgerna tycker jag står för livskraft. Däremot har jag alltid haft ett rejält motstånd till gult, usch, men dock inte i kombination med rosa, jag älskar speciellt akvareller som går i rosa och gult. Jag gick en kurs i Feng SHui en gång i tiden och då vill jag minnas att man skulle ha gult i sitt kreativa område, kanske skulle jag bombardera mig med gult för att släppa alla kreativa spärrar, köpa en massa gula kläder, hujeda mig =)

popetotrora sa...

Rosa o gult är superfint! Jag sydde ett härligt lapptäcke i just den kombon för inte så länge sen.

Joanna sa...

Jag gillar alla färger, men om man ska välja så är det brunt och rosa nu. Eller brunt och turkost.
Den bruna färgen har varit favorit ett tag nu och jag jag tror den innebär att jag är jordnära. (är jag?).
Rosa älskar jag för att det vasr en färg jag inte bar som yngre, jag inbillade mig att jag inte var tillräckligt flickig så jag bar pojk färger. Det här var i tonåren.

Kiiromi sa...

Jag håller med dig totalt. De är suuperfina ihop och gärna med lite orange också.

/MIa :)