09 december 2010

Fröken Lökens dockhus

Man skulle kunna tro att detta är en julklapp, men det är mer som en väldigt utdraget projekt som hamnade i fel rum och behövde göras klart och flyttas tillbaka till Fröken Lökens rum innan julen. :-) 

Projektet påbörjades i december förra året. Skivorna sågades till av Fröken Lökens farfar i Luleå och vi tog med dem hem och byggde ihop dockskåpet i januari. Och sen hände inget mer, förrän i slutet av november då dockhuset togs ner och grundmålades. Sen hände lite mer ingenting, fram till förra helgen, då jag målade och tapetserade. :-)

Fröken Lökens första kommentar, innan hon ens sett det på plats "Det är fult i mitt rum nu, för det är för mycket rosa i dockhuset." Själv är jag väldigt nöjd, även om det blev lite väl pastelligt... Vilket känns lite konstigt, för jag har bara använt färg som vi har på väggar här hemma, och vi har det ju inte pastelligt... Den blåa färgen finns i Fröken Lökens rum och den ljusrosa finns i mitt pysselrum.

Vardagsrummet
Tapeter och scrapbookingpapper. Ibland undrar jag "Varför väntade jag så länge?? Vad var det jag trodde var så svårt??". Tapetsera saker med ... ja, tapet. :-D är en sån sak. Det var ju inte alls svårt! Bara väldigt roligt! :-D

Köket
 I köket tog jag med grönt och blått. (Och hoppas att Fröken Löken då kan stå ut med allt det rosa. ;-) )

Kök, hall och badrum
Hallen
Hallens "bård" syns baa när man sitter ner. Kanske måste det till något mer sen. Hm...

Möblerat
 När dockhuset var på plats va Fröken Löken TOTALT ointresserad. Hon lagade middag med M istället. :-D Så jag satt själv och möblerade dockhuset, och började drömma om att få ha det i pysselrummet istället. ;-)

Men lagom till att hon skulle gå och lägga sig, då blev dockhuset intressant, och hon förklarade att "det var ju bara fult när det inte var möbler i!!". ;-)

7 kommentarer:

Inga sa...

Jättefint dockhus! Kommer ihåg mitt eget som min pappa gjorde till mig för snart 55 år sedan. Hoppas fröken Löken får roligt med det, lka roligt som jag hade med mitt.

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Haha, hon verkar härlig din dotter :D

Och vilket dockskåp!!! Du har gjort ett fantastiskt jobb med tapetsering och målning :)

Kram Viktoria

Christy sa...

It is so cute and pretty!

Fröken Pyssel sa...

Åh vad gulligt det blev :-) Fint badkar! Letar efter just badrumsmöbler till storasysters dockhus.

Charlotte Netz sa...

Om inte fröken löken vill bo där kanske jag får flytta in istället? Jättemysigt!

Persilja sa...

Jättefint blev det! Jag kommer ihåg att du pratade om det där då du var i Luleå. Hm. Superfin vägg bakom också med molnen.

Malin sa...

Barn är bra rara! Dockhuset var jättefint och inspirerande! Har själv kommit över ett gammalt trädockskåp i Lundby-modell som jag håller på att fixa till! Först tänkte jag beställa golv och fönsterlister och dörrar till det men efter att ha sett ditt så struntar jag i det. Vita tak, golv, öppna dörrar och färgglada tapeter blir det!

Tack för inspirationen!