01 november 2010

Veckans experiment: Lev som om du levde din dröm!

No more cupcakes. ;-) (Jo, någon gång ibland. ;-) )
 Jag har läst två blogginlägg den senaste veckan som har inspirerat mig till ett litet experiment.

Det första blogginlägget var från Ulrika Gabriels blogg  och handlade om att utesluta socker och vitt mjöl i två veckor och se hur kroppen reagerar på det. Nu brukar jag inte äta mycket sånt, men ofta glider jag långsamt in i ett slarvigare ätande, så jag kände mig lite peppad att bli lite duktigare igen. :-)

Det andra inlägget läste jag igår på Andrea Schroeders blogg ABCcreativity. Varje söndag är creating dreams come true day. "creating dreams come true is a free ongoing e-course and creative community to support you in living your dreams." Läsarna får i de inläggen någon form av uppgift att utföra under veckan. Igår var underrubriken "dressing up as a dream" och det handlade om att "dress up as the version of ourselves who lives our dream.  this is a way of trying on our dream and seeing how it fits." Man skulle fundera på om man skulle klä sig annorlunda? Kanske ha andra mat och sovvanor? osv.

På något sätt var jag redan inne på förändringar, så uppgiften passade mig perfekt och jag funderade vidare, vilket resulterade i att jag bland annat kom fram till:
  • ett nytt och bättre schema för mina dagar (jobbar ju hemma, så det är ju jag som bestämmer)
  • inplanerad tid för promenader och/eller yoga varje dag
  • en hel dag för att MÅLA :-) Lycka!
  • nya skor behöver inskaffas
  • samt garderoben behöver rensas och förnyas
Sen skrev jag även upp förändringar som rör maten, sömnen och flera andra saker.

Och nu testar jag detta i en vecka. Jag har inte som ambition att förändra allt, utan att just prova på förändringarna och se hur de passar mig. Och jag kommer troligen inte prova allt varje dag, för då blir det lätt ett BERG av förändringar, och ger jag lätt upp. Det är ju inget som ska "klaras av", utan det är som en lek. Och man lär sig ju allra bäst när man leker. :-)

När jag funderade utgick jag ifrån att jag gör det jag drömmer om att göra, har det jag drömmer om att ha och är så som jag drömmer om att vara. Och de frågor jag sen funderade kring var bland annat:

Hur skulle jag klä mig?
Hur skulle jag sminka mig och ha håret?

Hur skulle jag lägga upp min dag? Min vecka?
Vad behöver jag för att må bra? När får jag in det?

Vad äter jag?
Vad och hur ofta motionerar jag?

Vilken attityd har jag till saker som jobb, mig själv, familjen, Fröken Löken osv?
Vilka intentioner vill jag ha med det jag gör? (Superviktigt!)

Vilka umgås jag med? Vilka GER energi?



Jag skrev upp alla mina svar i nutid, vilket är viktigt för hjärnan har inte koll på om det är sant eller ej, så den tror att det är sant när man sen läser igenom det. (Det blir som en typ av affirmationer.) Och sen valde jag de saker som känns rimliga att prova nu.

Nu gick detta relativt snabbt för mig, eftersom jag har rätt bra koll på svaren på frågorna, eftersom jag ställt mig dem förut. Har man inte funderat så mycket på det tar det lite längre tid. Men jag rekommenderar att man gör det, för det är kul och att bara formulera svaren gör att man kommer ett steg närmre. :-)

Jag tycker att det gått bra den här första dagen. Flera gånger under dagen har jag fått stanna upp och fundera "hur skulle 'drömjaget' gjort nu"? :-D Ser man det som en lek och ett experiment blir det kul. Men dagen har ju inte varit utan prövningar:
  • godisskål i ögon och näshöjd var tvungen att plockas bort fort!
  • i kylskåpet har vi ett fat med cupcakes från helgens kalas, även de i ögon och näshöjd (luktar gott!!)
  • i kylskåpet finns även två bunkar med lite frosting som blev över. Frosting är gott att äta med sked. ;-) Men det har jag inte gjort idag!
  • en Fröken Löken som under övergången till vintertid förvandlats till Fröken ARG   
Det jag framför allt kommit fram till idag är att jag behöver jobba på min bild av Dröm-eftermiddagarna. ;-) Haha! (Och att jag måste flytta cupcakesen. Haha!!) Men också att vilka mina intentioner är, kan jag inte bestämma över Fröken Lökens humör, jag kan bara bestämma hur jag ska se på situationen och hur jag ska agera.
 ***
Har du gjort något liknande, eller skulle du kunna tänka dig att göra det? Har du gjort små förändringar i din vardag, som gett stora resultat? Berätta gärna! :-)

7 kommentarer:

stina sa...

jag brukar lite smått fundera i de banorna, men sen tappar jag alltid fokus. jag skulle behöva göra ett nytt, seriöst försök!

Catha sa...

Här finns det inte direkt utrymme att leva ut några drömmar, det handlar snarare om kortsiktiga mål för att arbeta sig mot drömmarna. Bittert kanske, men sant.

Miss Cutiepie sa...

Jag gjorde en enorm förändring när jag började äta efter gi metoden, nu uteslutar jag 95% av tiden pasta, bröd, potatis, ris, snabba kolhydrater etc. Och jag har aldrig mått så bra som nu :) Samt att man får äta sjukt mycket god mat istället, vilket är ett stort plus :)

Mokzan sa...

Ja det där med att utesluta socker och vitt mjöl har jag också varit inne på, men av någon "märklig" anledning så har jag aldrig kommit till skott.....
Jo shopen ja... just det... det gick ganska bra tills jag började dra i mitt silverlager, där var väldigt mycket mer än jag trodde, har skickat säkert ett kilo till välgörenhet och börjat sortera det andra. Problemet är att jag måste putsa allt, fota det, katalogisera och fixa artikelnr osv, kolla storlekar på alla ringar osv. Men tack för att du påminner mig jag tror att min sambo börjar bli trött på att ha allt mitt i vardagsrummet, jag kom liksom av mig också blev det stående. Jag kom in i en målarperiod och eftersom de kommer lite ojämt så tänkte jag att här gäller det att smida så länge järnet är varmt. Men mellan mina olika lager i målningarna så ska jag faktiskt ta tag i det, det är ju läge att få gång allt nu innan jul. Nu sätter jag ett ultimatum på mig själv, senast söndag nästa vecka ska shopen vara öppen, det gör inget om den inte färdig jag får lägga till efter hand, så nu finns det inga ursäkter.... Jag har dessutom beställt en ny kamera, jag har ju min systemkamera men ibland känns det bökigt att hålla på med den för lite enklare blder, så jag köpte en liten Canon för 2000kr som är en ny modell som fått väldigt bra kritik, den kommer i slutet på denna veckan, yey... nu kan jag inte skylla på kamerna heller. Jag har varit i valet och kvalet om jag skulle köpa en Nokia mobil som har bra kamera istället och ta ett surfabonnemang istället, då kan man ju blogga direkt från den och hoppa över steget med att ladda in bilden i datorn, göra den mindre osv. Nu sitter jag här och glömmer bort mina göromål, sagt och gjort.. Ha det gott =)

Fröken Pyssel sa...

Jag är nog ganska nöjd med hur jag har det, men just idag känner jag att jag inte vill se ut så här i håret, jag vill vara piffigare. Haha, gud så fånigt inlägg jag känner att jag skriver nu, men ja, så får det vara, idag är jag ytlig och fåfäng och vill ha finare frisyr :-) Och nu vill jag leva ut min dröm och ska boka ett frisörbesök tror jag bestämt :-D Sen skulle jag iof vilja ha lite mer energi, fast jag tror jag vet hur jag ska få det, typ sova...

Ang. ärmarna på klänningen så har jag bara klippt av de ärmar jag hade på tunikan, klippt dem kortare och sytt på dem igen. Jag hade ju kunnat smala av dem också, men valde att sy överskottet i veck på axeln så att det blev lite puff-effekt.

Evasleva sa...

Jag tycker om att du skrev att man ska se det som en lek :)
Jag har gjort små funderingar åt det här hållet förut. Jag skulle nog behöva göra det igen jag med.

Jag tror också att innan man verkligen kan göra förändringar och leva ut sina drömmar måste man acceptera hur livet ser ut nu och vara nöjd i det. Vi lever efter våra förutsättningar men man kan göra det bästa av det man har.

Anna sa...

Tack! =) Jag tycker Etsy är ett bra allternativ, vid webförsäljning, enkelt och bra upplägg.
Skulle nog aldrig klara mig utan socker dock...Är en riktig godisgris..Oh Them Cupcakes..;)