04 november 2010

Så här har det gått med mitt experiment


Nu är jag på sista dagen i mitt lilla experiment, för jag kom på att jag visst missat att fundera på de lediga dagarna. ;-) Och jag har utvärderat lite under tiden. Jag har förresten funderat lite över längden på mina inlägg, och hur gärna jag än skulle vilja skriva kort och kärnfullt, så har jag gett upp den tanken. Jag skriver långt, för det är så himla kul att skriva. Haha!! Hur som helst:

Det som jag kommit fram till är att jag får mer gjort när jag planerat min tid bättre (inte direkt överraskande), men också att det blivit lite mer ensamt. För att få mer gjort ha jag skurit ner på tiden vid datorn, och då försvinner ju inte bara onödigt slösurfande, utan även facebook, mailande, msn och att läsa och kommentera bloggar. Hm... Får se över planeringen och se vart jag kan få in lite mer socialt. Sen har det ju också spelat in att M rest väldigt mycket den här veckan.

Jag har även fått en liten släng av deppighet. Men det tror jag bara är en reaktion på förändringen, så det är bara att gå igenom det och emellanåt distrahera sig med lite roliga saker, så går det över. :-)

Bra saker med experimentet är att:
  • jag har fått mycket gjort (mkt jobb med Rosa Bandet-auktionerna, planering, jag har jag ritat :-) mm)
  • jag faktiskt tagit pauser, vilket jag alltid varit dålig på. Jag har förut alltid jobbat tills jag inte orkar mer. = dåligt.
  • jag har gjort yoga varje dag.
  • jag har ätit bättre och planerar att lägga om kosten ytterligare, måste bara ha det välplanerat för att det ska funka. Jag behöver typ scheman och matplaneringar så att jag inte tänker så mycket, utan bara GÖR. ;-)
  • genom att leva "som om" jag levde min dröm, så lever jag faktiskt min dröm, även om jag inte har "resultaten" än. Oki, jag är inte riktigt där än, men så mycket närmre att göra det jag vill göra , ha det jag vill ha och vara som jag vill vara. :-)

Sen har experimentet lett till att det kommit fram nya frågor. Till exempel:
  • Vilka är mina drömmar och mål nu? Vad är det jag vill uppnå under de närmsta månaderna? Det närmsta året?
  • Hur ska jag fördela min tid mellan mina olika projekt?
  • Vad ska jag göra med bloggen?? Jag och bloggen har från och till en komplicerad relation. ;-) Vi har gemensamma mål, men ibland är vi inte överens om hur saker ska prioriteras, hur mycket tid det ska ta och när det ska göras. Jag har ju andra saker att jobba med också, men det förstår inte bloggen. ;-) (Nej, det är inte jag som är velig eller inte ha tänkt klart. Jag skyller allt på bloggen. Haha!!)
 * * *
Nu är jag ju och petar i de flesta områdena i livet, och det kan jag inte rekommendera att man gör om man inte är van. (Jag petade i det mesta för ett år sen och november var inte kul.) Det kan vara bättre att välja ut ett område att börja med, annars kan det kännas allt för överväldigande. Jag tänker emellertid ofta på sånt här, och hade redan innan en ganska klar bild av vart jag vill. Jag är bra på teorier, så experimentet är en bra spark i ändan på mig för att omvandla teori till praktik och se om det funkar. :-)

Sen är det en annan sak som också är jätteviktig, som Evasleva tog upp i en kommentar till mitt förra inlägg "Jag tror också att innan man verkligen kan göra förändringar och leva ut sina drömmar måste man acceptera hur livet ser ut nu och vara nöjd i det. Vi lever efter våra förutsättningar men man kan göra det bästa av det man har." Man måste börja med att uppskatta det man har! (Här kan man gå in på lagen om attraktion och vilka signaler man sänder ut till universum och sånt, men det tänker jag inte göra, även om det är en bra förklaringsmodell.) Börjar man titta på det man har, kan man också upptäcka att mycket av det man vill ha, det har man redan. :-)

Jätteviktigt är även att man måste starta där man är och att man startar så snart man kan. :-) Man inte skjuta upp det till "sen" när förutsättningarna är bättre. Man får ta reda på vilka små steg man kan ta mot sin dröm Här och Nu. Det behöver inte vara stora steg. Om man vill börja springa, men det känns avlägset kan man starta med promenader. Om man vill lägga om sin kost kan man börja med att ändra några måltider i veckan. Och man ska inte vänta med att köpa snygga kläder för att man måste nå idealvikten. Man ska unna sig dem NU. ;-)

Om du har förslag på små ändringar man kan göra i vardagen eller andra tankar kring detta, får du gärna lämna dem i en kommentar. :-) Och om du har någon idé på vad jag kan ha för etikett på den här typen av inlägg, så är idéer välkomna, för jag kommer inte på något bra. :-)

Nu är det dags för paus för mig. :-)

Ett litet tillägg! 
Läste just veckobrevet från Ola Wallström. Han skriver om man behöver ta fullt ansvar för sina resultat för att kunna förändra dem. Han citerar George Bernard Shaw: ”Människor skyller alltid på omständigheter för resultaten som de får i sina liv, men jag tror inte på omständigheter. Människor som vinner alla segrar i livet är de som letar efter omständigheter de vill ha, och om de inte hittar dem så skapar de själva omständigheterna de söker.” Och Ola avslutar med "Accelerera veckan ut genom att ta ansvar för ett resultat inom något område i ditt liv som du inte är nöjd med. Fatta ett nytt beslut direkt som skapar nya omständigheter och de resultat som du hellre vill ha. Gör detta nu - innan veckan är slut." Läs hela Olas veckobrev.

4 kommentarer:

Fokus mot framtiden sa...

Jodå att blogga kan skapa konflikt i en men jag tror det är bra att man backar och funderar över varför man gör det, om det fortfarande har ett syfte och så vidare. :)

Inlägget tidigare var inspirerande, att leva det liv man drömmer om redan nu. Me love it :) tack.

Mokzan sa...

Ja det där med att skriva kort fungerar inte på mig heller, börjar jag skriva så bara löper fingrarna iväg över tangentbordet, var kommer allt ifrån? Därför vill jag börja skriva böcker för det finns massor som vill ut. Internet är ju ett fantastiskt medium som skapar så mycket positiva kontakter, men det är lite av en tidstjuv för jag har en tendens att fastna och så går det en massa onödig tid på slösurfande, när man skulle kunnat gjort något meningsfullt. På senare år har jag blivit mer snål med att göra en massa med kompisar shoppingrundor osv, jag behöver min egotid där jag läser och pysslar osv, samtidigt känner jag mig tråkig och osocial, så det är lite dubbelbottnat. Men ikväll när jag körde hem från jobbet så fick jag en aha upplevelse, jag kände att jag skulle vilja bli mer positiv eller släppa loss lite mer, se till att verkligen ha roligt i livet, och då får mina nära också roligt. Lite Le mot livet och livet ler tillbaka, skratta och ha kul så blir det roligare, kan inte riktigt sätta det i ord, men humor och skratt = mer positiv energi och mer energi= desto mer hinner man med. Ja det låter rörigt men det funkar i mitt huvud, ha det gott =)

Evasleva sa...

Haha, jag har just köpt boken "attraktionslagen" :)
Jag har inte hunnit läsa den än men jag är lite impregnerad av den av en kollega så det kan nog ha med saken att göra att vi tänker så lika.
Och jag har i veckan kommit på vad jag vill bli "när jag blir stor"! Och njutit av NU!

NjutVarjeDag sa...

Hej Stina!!
Så många tankar, så klokt!
Ska bli spännande att se vad som händer.

Jag läste om en pysselsida, som jag tog mig en titt på. Gillade tipsen - pyssel att göra tillsammans med barnen. Kände att det kanske är något även för dig?!
lilla-a-design@blogspot.com

Ha en härlig vecka!

kram
Anneli