26 november 2010

Gör Fröken Lökens snygga julkalender! En snabb liten tutorial :-)

 
 Detta kan var årets snyggaste julkalender! Den har en gran, en dinosaurie, en lyftkran (det bruna diagonala som ser ut att vara "på" dinosaurien, men som är framför) och en massa annat som jag inte vet vad det är. :-D

Än har du några dagar på dig att göra en lika fantastisk julkalender! Gör bara så här:

 
 Rita upp 24 former på ett papper. Förslagsvis lite större för jul, lucia och några andra dagar.

Kopiera sen papperet. Gör gärna bilden ljusare så att strecken blir lite mer gråa. :-) Gör 2 kopior och behåll originalet ifall det behöver tas nya kopior.

 På det ena ritar man små juliga bilder.

På det andra ritar man en fin bild. :-D

Sedan ber man en händig vuxen att skära ut luckorna så att de går att öppna. Och efter det tejpas hela härligheten ihop och läggs undan till den 1:a december! :-)

9 kommentarer:

Linn (knyttsak) sa...

Jag gjorde tvärtom när jag gjorde en julkalender för många år sedan: jag ritade själva kalender, skar ut luckorna i den och satte sedan fast baksidan. Då kan man måla inuti luckorna på baksidan, blir enklare så än att hålla reda på var bilderna är när man sätter på framsidan, tycker jag.

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Hihi, när jag var liten gjorde jag också julkalendrar som denna och sen gav jag bort dom till alla. Kan tänka mig att dom hade väldans kul hela december sen ;-)

Linn (knyttsak) sa...

Sv: 'snö' var väl en väldigt vag gissning (det kan finnas snö på många ställen :P) Personligen tycker jag det ser lite ut som en sjö (fast det är det inte).

Jojo, det vet jag, och det var inte menat som negativ kritik, bara en liten upplysning =)

Camilla sa...

Åhh sånna julkalendrar gjorde jag och min bror till varandra när vi var små. Himla roligt :-)

Mokzan sa...

Himla fin och fiffig kalender för att inte tala om billig =). Jag jobbar ju i en Leksaksaffär och där kommer de vuxna med full panik nu och ska ha ihop 24st småpaket till adventskalendrar, och det brukar inte bli billigt. Mycket charmigare med en egen, önskar att alla barn nöjde sig med en hemgjord, men det går inte riktigt mot de tiderna. Kanske skulle svänga ihop en till sambon ;)

Fröken Pyssel sa...

Vilken söt liten julkalender. Fröken Löken går i mammas spår tror jag :-)

Jag har ritat renen själv men har tittat på en kudde på nätet, från Rice tror jag, för själva kroppsformen. Den är inte perfekt limmad, tyvärr, men på håll ser det perfekt ut :-)

Anna sa...

Va gullig! ska försöka till nästa år då att göra en med syskonbarnen =)
Tack, jag blev jättenöjd själv! =)

Evasleva sa...

Superfint!
jag kommer också ihåg att vi brukade göra liknande när vi var små :) Jättesmart att kopiera baksidan!

Marika på Odlingspyssel sa...

Vilken bra idé! Man kan aldrig få för många adventskalendrar, eller börja för sent.