19 november 2010

Det är inte alltid dåligt att vara trött. Del 3. Samarbeta

Tredje och avslutande inlägget om trötthet. :-)

Jag tror att om man alltid har för högt tempo behövs den där tröttheten för att Huvudet ska lugna ner sig, Kroppen ska få lugn och ro och Hjärtat äntligen ska få möjlighet att att komma med sina klokord utan att ideligen bli överröstad. Först då kan de få till ett bra samarbete. :-) Och trötthet är ju ett snällt sätt att säga till på, om man tänker på vad Kroppen faktiskt kan göra för att få en att stanna upp. :-)

Det jag försöker lära mig är att ta pauser. Jag försöker lägga in saker som yoga, qigong, promenader, vila, meditation, för att skapa "mellanrum" att gå ner i varv i. Min plan är att Kroppen då inte ska behöva rycka ut med sina åtgärder i form av sjukdom och annat.

Men att lära nytt är svårt. För mig har effektivitet så länge varit att stäva efter att jobba jämt. Och fastän jag vet att det snarare leder till ohälsa än till hälsa och lycka, så är det svårt att bryta mönstret. Så jag försöker ta myrsteg och vara glad för varje litet framsteg. Kanske betyder några lyckade små myrsteg att jag lyckas undvika en huvudvärk. Och det är en bra början för mig. :-)

* * * * *

Hur gör du för att inte stressa upp dig? Vad är effektivitet för dig? Är du bra på att lyssna på den där lilla kloka rösten som hörs när det lugnar ner sig? :-)

Inga kommentarer: