05 oktober 2010

Vad vi tycker om sömnbrist och/eller En dag med Fröken Löken

Jag sitter just nu och undrar varför jag fick för mig att jag måste blogga innan jag ska sova... Det har förmodligen något med Egentid att göra. Eller något slags vuxensällskap (M är bortrest.), även om det blir rätt mycket monolog. ;-)

Fröken Löken har sovit väldigt dåligt några nätter, vilket lett till att hela familjen sovit väldigt dåligt. Eller varit väldigt bra på att vara väldigt vakna mitt i natten, om man vill uttrycka sig mer positivt. ;-) Sådär mitt i natten kan det på något konstigt sätt bli helt okej att ligga och kolla på film. Ja, först måste man ju ta sig igenom faser som "får jag inte sova nu så kommer jag att börja gråta", total uppgivenhet och ett gäng faser till. Men SEN blir det helt okej att vara vaken. (När Fröken Löken var sjuk och vaken på nätterna när hon var liten brukade jag sticka sockar när hon kollade på film. Nu hade jag ingen stickning beredd.)

MEN, för det finns ett men, Dagen Efter. Ja, hjälp. Jag kan knappt med ord beskriva hur trött jag varit de här dagarna. Det är "trilla av stolen"- och "se i kors"-trött. Det är "kan inte resa mig ur sängen på morgonen, för så svartnar det för ögonen"-trött. Och "börja gråta när tålamodet och orken tar slut och känna sig som världens sämsta mamma för att man gråter för att barnet vägrar duka"-trött. (Ja, den är jag ju extra stolt över... not!)

Hur som helst, efter dessa nätter bestämde jag och M att Fröken Löken behövde en sovmorgon och eventuellt en hemmadag för att ta igen en del missad sömn. Det blev både och. Och vi har faktiskt haft en riktigt bra dag trots allt. Till och med Fröken Löken tyckte det (så det där om "dålig mamma" behöver jag ju inte tro på).

Detta är några av de saker vi har gjort idag:

En teckning där jag ritat en enkel bild och Fröken Löken sedan fyllt på med detaljer både med Hello Kitty-stämplar och genom att rita själv. :-)

Fröken Löken har haft smyckesverkstad i vardagsrummet. Hon är som vanligt mycket produktiv.

 Idag var bokstavspärlorna mest intressanta. Hon lyssnade samtidigt på Majas alfabetssånger.

Vi har även kikat i min gamla läsebok från ettan som jag hittade, pratat lite om klockan och lite om vokaler. Var bara tvungen att skriva det, för det lät som om det var värsta organiserade skolstunden, men det var det inte. :-)

Vi har även Bakat!! Jag tror jag ger mig själv en guldstjärna! ;-) Jag tycker att vi klarade det ovanligt bra. JAG klarade det ovanligt bra. Haha!!! Och jag tror att Fröken Löken inte behöver ta upp just det här baktillfället hos psykologen när hon blir stor. ;-)  (Det har gått riktigt dåligt förr...)

Och så ett par bilder från mitt pysselbord. Bara för att. :-D
(Typ bara för att jag inte suttit där idag och längtar dit.)

 Offrade Fröken Lökens kavel igår. Tycker att det ser ut som den svept in sig i ett stycke himmel. :-) (Jag tror inte hon kommer att bry sig. Hon använder hellre de i trä ändå när vi bakar. Men hon kommer nog vilja kavla färg när hon får syn på denna. :-) )
 
Några av sakerna från Mormor står fint mitt i röran (RÖRAN) på mitt bord. :-) Burken till vänster är en Marabou-burk. Den är helt fantastisk.

Och såhär tycker jag om sömnbrist:

Och nu ska jag sova.
Godnatt!

4 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Jag tycker att du har fixat dagen alldeles galant. Och bullarna ser jättegoda ut !!! Ha ännu en bra dag !! //Eva

Jenny Bergvall sa...

Igenkänningsfaktor! Vissa dagar är ÖKEN hemma med barn. Särskillt då man sovit lite eller inget alls. Puh! KRAM Jenny

Mokzan sa...

Ha en god natt =)

Fröken Pyssel sa...

Sömnbrist är ju typ tortyr.. Speciellt när man inte är van!

Hur som helst, det ser ju ändå ut som att ni varit väldigt produktiva och haft en himla mysig dag :-)