26 oktober 2010

Sagan om Telefonen och hur jag och Fröken Löken får tiden att gå när hon är sjuk

Vår telefon. Uppenbarligen på dåligt humör. ;-
Fröken Löken skrev en saga medan jag pratade i telefonen (i typ fem minuter):
"Det var en gång en liten telefon. Det var alltid någon som ringde i telefonen. Han blev allt tröttare och tröttare. Till slut sprang han iväg. Sipp snapp snut, så var sagan slut."

Jag har spenderat två dagar med Fröken Löken. Hon vaknade igår morse med en ögoninfektion och hon fick vara hemma eftersom det såg värre ut än vad det sen visade sig vara. Sen i morse när M skulle lämna henne på skolan kom han hem med henne igen, eftersom hon bestämt hävdat att hon var sjuk. Hon är visserligen lite förkyld, men det är nog snarare som en vän skrev på fb - hon har för roligt hemma. ;-) Så idag ha jag försökt vara lite tråkig. ;-)

Vad vi gör som är så roligt? Ja, det är väl typ "hemmaskola". Idag gjorde jag ett "arbetschema" åt henne så som eleverna hade när jag jobbade, bara för att jag inte orkade hitta på nya saker att göra hela tiden: 2 korsord, 2 sidor i bokstavsboken, 2 sidor i sifferboken, läs en bok eller tidning, rita en teckning osv.Och sen få hon kryssa för grejerna nä hon (= mestadels VI) gjort dem. Jag är värdelös på att leka, och hon har varit intresserad av bokstäver sen innan hon var två år, så såhär gör vi. ;-) (Och just nu leker hon vilda lekar med sin far, för så gör de. ;-) )


Givetvis pysslar hon också. Igår och i förrgår gjorde hon den här girlangen. :-) Enklast möjliga av färgglada remsor som tejpats ihop.

Efter ett par dagar hemma börjar man känna sig lika instängd som Katten gör ibland... ;-) Hon mår förövrigt bra nu, men har som vanligt glömt att hon inte tycker om kyla. Så hon tjatar sig ut ibland, bara för att upptäcka att det ju är kallt, och det gillar hon ju inte. Men vi håller på att vänja henne vid att bli innekatt igen, vilket hon brukar vara på vintrarna. :-)

Inga kommentarer: