06 oktober 2010

Pysselstafettens sista tutorial - höstiga äggvärmare

För mig ska en frukost på helgen innehålla ett kokt ägg. Då är det liksom Riktig Helg, så som det var när jag var liten och helgfrukostarna var lite extra goda. :-) En del av er äter kanske ägg jämt, eller aldrig, och då kanske man har någonting annat som betyder Helg. Men för mig är det ägg. :-)

Den här sista beskivningen i min Pysselstafett. Hela listan med pysselbloggar som var med och deras bidrag till Pysselstafetten hitta du här.

Den här beskrivningen är en del av en större beskrivning som jag hade med i vårens påskpysselkurs. Men eftersom det är svampar, tyckte jag att de passar lika bra på hösten också. :-) Det är ett enkelt "baspyssel" som passar även de minsta pysslarna (och kan bli bra julklappar!), samtidigt är det ett pyssel som den vane pysslaren lätt kan utveckla och göra mer avancerat.

Då sätter vi igång! :-)

Du behöver:
mall
rött filtyg ca 10x20 cm
en liten bit vitt filttyg ca 10x10 cm
vitt eller rött broderigarn
broderinål
allroundlim

* * * * *

Efter att jag skrivit materiallistan kom jag på att jag använt ett lite tjockare filttyg. Har man ett tunnare filttyg kan man antingen nöja sig med en tunnare äggvärmare, eller göra den i dubbelt filttyg.

Tjockare filttyg


Rita upp och klipp ut delarna. Ta fram nål och tråd.


Sy ihop med enklast möjliga stygn. Ta fram det vita filttyget och klipp ut prickarna.


Limma fast prickarna. Klart!

Tunnare filttyg


Rita upp och klipp ut FYRA delar. Sy ihop dem två och två i nederkanten med langettsöm.


Lägg ihop delarna och sy med samma söm ihop alla fyra filtlagren.


Klipp ut och limma på prickarna. Klart!

Den här varianten är även bra om man vill brodera på sina äggvärmare istället och då "gömmer" knutar och annat på broderiets baksida mellan det inre och det yttre filttyget.


Röd flugsvamp :-)


Blå flugsvamp :-)

Det här är ju som sagt ett väldigt enkelt projekt, så jag blev rätt sugen på att utveckla det. Man kan ju göra nästan vilka figurer och former som som helst. Och man kan ju brodera på eller limma på andra saker än bara prickar. Det är bara fantasin som sätter stopp. :-) Lycka till! :-)

Imorgon kommer Pysselstafettens sista och avslutande inlägg här på min blogg. Det kommer bland annat innehålla en liten giveaway/utlottning. Välkommen tillbaka då. :-)

5 kommentarer:

Christy sa...

Totally adorable project!

popetotrora sa...

Vilka söta små äggvärmare! Me like!

Det har varit så roligt att följa hela pysselstafetten, så mycket bra och roliga tips!

Gör du en till stafett är jag mer än gärna med och bidrar med ett pyssel!

Ha en bra dag!

Jenny Bergvall sa...

Kul idé. Som du säger, detta börjar liksom enkelt och kan bli en massa nya idéer monster, figurer, os.v. Bara fantasin sätter stop. Min fantasi drog i gång direkt... får se när jag hinner med och testa någon av dom ;)

tinajo sa...

Gulligt! :-)

Fröken Pyssel sa...

Men åh så söta och så enkla. Har aldrig hållit på med filttyg men nu blir jag ju rackarns sugen :-D

En annan sak.. menar du verkligen att man inte kan sy ett färgglatt sött symaskinsöverdrag om man visst råkade ha en sån där tråkig i plast? :-o (säg inte det till något men jag slängde min i plast :-o ;-))