12 oktober 2010

Akuten. Igen.

Det blev en rätt effektiv dag ändå. Jomenvisst serru. Jag hann både med kattdynan, jobba på några nya igelkottar, hjälpa Fröken Löken att brodera (varvat med "LIGG NER, du är sjuk"), lite annat OCH ännu en vända till akuten pga Fröken Lökens förkylningsastma! Den här gången gick sjukhusbesöket snabbare - bara 3,5 timmar. :-)

Den här gången tyckte vi att vi var smarta som kom på att ju tidigare vi åkte in, desto bättre, eftersom vi då kunde åka till den mycket trevligare lilla barnakuten som stänger kl 17. Vi var där, vi väntade i deras mycket roligare väntrum, träffade läkare, Fröken Löken fick lite medicin, sen var det traska iväg till labbet för prover och efter det slussas iväg till Stora Akuten tillsammans med två andra familjer. Jaha... tillbaka till ruta ett typ. Fast ändå inte, för vi hade ju redan fått viss hjälp.

När vi kom till akutavdelningen och skulle gå ut till väntrummet kände jag "åhnej, är jag på DEN HÄR sidan tänkte jag baske mig inte sätta mig i väntrummet!", men vi fick sätta oss i Stora akutens "del två"-väntrum, eller vad man ska kalla det, och slapp "anmälningsrummet", som är det värsta, för där kan man bli sittande i typ en timme utan att ens fått anmäla sig, och den väntan är Väldigt Jobbig.

På Stora Akuten fick vi träffa en väldigt bra läkare. Han förklarade vad man kollat upp med testerna och pratade även om hur vi skulle gå vidare och om uppföljningssamtal. Nu kan vi ju rätt mycket om Fröken Lökens förkylningsastma och hur den ska skötas, men det kändes ändå som att han kom med nya bra saker. Mycket bra. Efter att Fröken Löken fått inhalera deras Superdupermedicin, vilket liksom var målet med hela den här "utflykten", fick vi åka hem. Vi kom hem strax före sju och kunde glida in i kvällsrutinerna, och nu sover hon.

Det var inte lika jobbigt som förra gången, mest för att hon inte blev dålig så snabbt och dessutom inte var lika dålig som den gången. Det är förresten nästan prick fem år sen hon fick besvär av förkylningsastman för första gången. DET var läskigt och otroligt jobbigt.

När vi fick gå hem mötte vi en av de andra familjerna som kommit från barnakuten tillsammans med oss. De fick samma rum som vi haft, och då tyckte jag synd om dem, som fått sitta så himla länge i väntrummet. Men man får ju bara lita på att personalen gjort bedömningen att det inte var lika bråttom för deras lilla kille.

Den här gången hann vi packa en bättre "akutenväska" och hade både böcker och en macka till Fröken Löken med oss. Och så hade jag sett till så att JAG hade en bok med mig. Dagens snilleblixt! ;-) Och eftersom jag kom in i den rätt bra, ska jag nog avsluta dagen i samma effektiva anda - genom att slappa effektivt i sängen med min bok och en kopp te. ;-)

Somliga säger att varje inlägg ska ha en bild. Jag har ingen bra bild, så vi får göra så här:

[Bild:  Använd din fantasi och se framför dig hur jag ligger på sjukhussängen och läser bok. Fröken Löken sitter i M's knä och de läser en annan bok.] ;-)

Go'kväll!

5 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Oj vad ni haft det jobbigt !! Det är inte roligt när barn är sjuka. När jag läste detta tänkte jag på när min dotter fick krupp när hon var liten. Och det var snöstorm ute. Det gick bort när hon blev äldre som tur var. Kram Eva

Jenny Bergvall sa...

Hua vad trist att åka in och ut och värst av allt VÄNTA. När man vet att det går fort när man väl får medicin och att hon mår bättre då. Det känns så länge.
Tack för bilden ;)

Evasleva sa...

Vad jobbigt det verkar vara det här men skönt att det gick bättre denna gång.
Jag ska komma ihåg namnförslaget Maraccas om det blir fler barn ;)

Fröken Pyssel sa...

Lilla skruttan då :-( Skönt att det gick bättre denna gång! Den där bilden jag ser framför mig ser liksom ganska mysig ut, lätt att gå på det, om jag inte visste hur otroligt omysig akuten är ;-)

Miss Cutiepie sa...

nej men så jobbigt! Vet hur det känns att se den man älskar mest ha det jobbigt :( Skönt att lillan mår bättre nu!