19 september 2010

Receptet på en bra helg heter "Möblera Om" :-)

Jag har haft en toppenhelg. :-D Lördagen började med en sovmorgon och en seg förmiddag. Jag behövde verkligen den där sovmorgonen! Men sen var jag effektiv. Ofta har längre sjukperioder följts av en väldigt fixarenergi. Så även denna gång. :-) Så resten av lördagen ägnades åt att städa, rensa och laga.:
  • Jag bäddade rent och städade sovrummet och allrummet på övervåningen. (Jag laddar fortfarande mentalt för att ta itu med Fröken Lökens rum. ;-) )
  • Delade ett stort överkast så det blev två. Tvättade upp det och la det på gästsängen i allrummet. (Vi har plats för många gäster!)
  • Tog itu med högen med grejer som skulle lagas: byxor, örngott och annat där sömmar gått upp eller knappar lossnat.
  • Handlade presenter.
  • Möblerat om:
    Det ser tomt och kalt ut, men det är bara för att Saker & Stök på något märkligt sätt råkade hamna utanför bild.
    Vi möblerade om i datarummet och pysselrummet och jag har nu vårt gamla (skruttiga) köksbord i pysselrummet. Stökigt som sjutton fortfarande, men äntligen trevligt att sitta i. :-) Innan hade jag mina två bord vid väggen, men satt inte gärna där, eftersom jag satt med ryggen åt dörren. Efter att ha läst lite om feng shui bestämde jag mig för att jag måste sitta vänd mot dörren istället. Och det är mycket bättre och jag trivs här inne igen. :-)

    De två bord jag hade pysselrummet står nu i datarummet och ett av dem tog Fröken Löken direkt och utsåg till SITT bord. :-) Det är en tillfällig lösning, vi har planer på att göra om mer i datarummet och jag vill ha ett något större bord i pysselrummet, men det är en början och bättre än innan. Det blev lite LIV i hemmet när vi flyttade runt borden också. Jag är mycket nöjd. :-D

    Lördagen avslutades med chokladfondue som Fröken Löken beställt. Riktigt, riktigt gott. :-) (Jag äter alltid för mycket. :-D)

    Idag gick vi upp tidigt och gick och röstade. Sen åkte M ut till stugan och grejade. Fröken Löken hade en kompis här på förmiddagen och de lekte och satt även en stund med lappar med ord och satte ihop till tokiga meningar. Det är så kul att de kan läsa!

    Jag och Fröken Löken har dessutom pysslat och fixat. Och eftersom Fröken Löken har haft sin klocka på armen idag har vi även gjort en liten klocka av en papptallrik och pratat om hel, halv och kvart i och över. (En gång lärare alltid lärare?? ;-) ).  Hon har även "jobbat". Hon Jobbade med att fixa teckningar och sätta upp i sitt rum. Jag var något frågande till en början. Men tycker att det blev riktigt bra. :-D

    Mycket mysigare än innan. Och jag behöver inte längre fundera vare sig på hur den vita väggen ska göras roligare, eller vad vi ska göra med alla färgläggarbilder och teckningar som hon sparar på. ;-) (Efter att bilden togs fyllde hon på med ännu fler teckningar.)

    * * * * *

    Mitt i denna härliga helg har jag känt en viss rastlöshet. Det är en speciell sorts rastlöshet som kommer bland - som om jag väntar på något, men inte vet vad. Jag kollar kollar mailen och facebook som för att få syn på något som får mig att få en ny idé eller att ta kontakt med någon. Det häftiga är att jag börjar misstänka att jag faktiskt får den här känslan innan något händer. Så jag tror jag ska byta ut rastlösheten mot nyfikenhet. :-) (Frustrationen och ivern blir jag nog inte av med. ;-) )

    Men kanske är det inte alls så att något speciellt ska hända. Jag vet att M bara skulle titta på mig och sucka om jag sa något. ;-) Men va fasen, Nyfiken och Förväntansfull känns som en rätt bra inställning till Livet, så jag tror jag kör på det i alla fall. ;-) :-D

    Jag hoppas att du som läser haft en trevlig helg och att du får en toppenmåndag! :-)

    4 kommentarer:

    Charlotte Netz sa...

    Kul att du vände på skrivbordet i din lilla studio! Har nästan samma placering hemma här.
    Dessutom har fröken Löken lyckats liva upp väggen på ett väldigt kreativt sätt - där ser man vad som händer om barn får händerna fria - de VET.
    Let´s go för nyfikenHET. Vi behöver röra runt i den kreativa grytan ibland och då får man räkna med att det ångar lite från "grytorna".
    Nu hoppas vi på en kreAktiv vecka med massor av inspiration o ork till mikro stordåd!

    Evasleva sa...

    Vilken produktiv helg! Kul att kunna ha uppe alla fina teckningar fröken Löken gjrt :)

    Malin sa...

    Vad mysigt det blev med teckningarna på väggen, jättegulligt! skönt att känna att man varit produktiv! Vi har haft en ganska produktiv helg här också, som slutade lite lamslaget igår kväll men annars har helgen varit bra :-)

    OfficeTYPE sa...

    Such a cute room. I love the art all over the wall.