26 september 2010

Mormor har flyttat och lite smått och gott har flyttat in till oss

Den här helgen har jag hjälp till att gå igenom, rensa och ta omhand om saker i min mormors lilla radhus. Mormor själv har flyttat till en fin liten lägenhet där hon får mer hjälp och mer sällskap. Det är bra, för när man snart fyller 97 år ska man ha det bra. :-)

Baksidan av ett gammalt armbandsur. Det är graverat E F, vilket var mormors mammas initialer. Jag ska göra ett smycke av det på något sätt, så att jag kan använda det. :-)

Mormor flyttade i slutet av sommaren när jag och familjen var bortresta, så jag kunde inte hjälpa till då. Men det finns mycket att göra, så jag hinner hjälpa till innan det lilla radhuset är helt tomt. Ett av mormors största intressen har varit att gå på auktioner... ;-) Jag har ännu inte hittat den loppis eller secondhand-affär som haft lika bra och intressanta saker som mormors hem. ;-) Tyvärr, får man väl säga, är jag uppfostrad i samma anda och har sett mormors "den kan vara bra att ha"-tänk som något bra. Jag är tredje generationens hamster. Och mormor skulle vara stolt över mig om hon visste att jag inte ens kan följa med till tippen, för jag vill "rädda" alldeles för många saker. ;-)

Och nu när de sista sakerna (som gott och väl kunnat fylla ett hem bara de) skulle gås igenom, kunde jag ju inte låta bli att "ta hand om" några grejer. Typ några kassar och kartonger. Det är inte bra. Och det blir ju inte lättare av att det finns så mycket som man kan använda till pyssel, och sånt som kan passa bra ute i stugan, när den är färdigbyggd. ;-) Så nu är mitt pysselrum överfyllt av saker som ska gås igenom en gång till: gamla fotoramar, kaffekoppar och fat med rosa rosor och gulddetaljer, tyger, fina plåtburkar, en hel pappkasse (!) med gamla fina spetsar, ljus, virkade mormorsrutor mm, mm.  Och det luktar Mormor.

Det här sättet att tänka är ett rätt värdelöst bristtänkande av typen "om jag slänger/lämnar bort den här kommer jag behöva den igen och då står jag där och ångrar mig". Och enligt vissa leder ett sådant bristtänkande bland annat till att inget nytt får möjlighet att komma in ens liv, eftersom det ju redan är proppfullt. Så jag måste rensa. Men jag får rensa bort andra saker, för mina nya Skatter de får bli kvar. :-) Och en del av dem ska packas ner för att sedan bo i stugan. Men rensa måste jag.

En snabb bild på de saker jag "tagit hand om" idag. :-)
(Och på fatet till höger ligger rosetten som Fröken Löken haft i håret sen i fredags morse. Hon och M kom förbi innan simskolan och jag klippte bort den. :-D
Nu börjar det bli sent. Imorgon är det mer fotografering i skolan, så det är bäst att jag gå och lägger mig så att jag hinner få Fröken Löken snygg imorgonbitti. ;-)

11 kommentarer:

Mokzan sa...

Fin fina skatter du har hittat, det är så mycket jag önskar jag hade sparat efter min mormor. Hon bodde ensam i ett trevåningshus och hamstrade i alla år både nytt och gammalt, tyvärr har man ju inte obegränsat med plats.

Christy sa...

Grandma's treasures are all so beautiful!

Fröken Pyssel sa...

Men vad roligt att hitta massa roliga saker som också har en betydelse genom att de varit din mormors! Och vad jättekul att fortfarande få ha kvar sin mormor hos sig! Plåtburken allra närmast är så charmig!

Tack för länken om att få kalla hem varma :-) Fårskinn har hon ju, och ljus får hon inte ha, hihi, men något med ruffig yta får vi leta upp då ;-)

till-vidas-ara sa...

Men oj vad superfina burkar jag ser att du fann - klart man vill spara allt - har samma problem och en totalt överfull källare :) I somras fick jag nog av bråten och rensade en hel del - men det ska jag säga - att en annan har letat och grämts över vissa grejer som försvann då, så det är till att fundera på vad man gör sig av med! Bättre då försöka få system på allting tror jag!

Vad kul att du fann din väg till min blogg igen! Ja, jag har nog inte synts till så mycket på ett bra tag! Hela sommaren lät jag bli att blogga - nygravid och trött, illamående som jag var - så det är alldeles nyssens jag tait upp tråden igen :)
Har lite dåligt med ork - men om du vill använda mitt inlägg till pysselstafetten så går det bra, hihi..vet inte om man kan göra så - men jag vet inte om jag orkar skriva om nåt - lite si och så med orken fortfarande :)

Hoppas du har det fint i hösten...

Kramar Lycke

Evas Pyssel sa...

Men gu´vad underbart ....97 år !!! Vilket långt liv !!! Jag känner igen mig mycket i det du skriver. Och sakerna på bilden känner jag också igen. En del likadana står hos mig och är minne efter min mamma/mormor/farfar bl.a. Det värsta med att vara hamster är att det till slut blir överfullt. Vi har stått många ggr på loppis, men det är sådan konkurrens nu så vi bär hem det mesta igen. Kram Eva

stina sa...

fina saker! :)

nu finns förresten bild uppe på min första pysselstafetttutorial.

till-vidas-ara sa...

Ja, visst är det gott med fågelhus:) Man blir så glad i hjärtat av att sitta och titta på småfåglarna!
Ja, vad roligt :))) Hoppas det uppskattas med glasfärgspysslet! Har lagt ut lite mer pyssel med glasfärgen alldeles precis, men nu ska jag gå och ta en lur :)

Kramar Lycke

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Svar: Hej och tack :) Jag hade storlek 7 på virknålen. Jag skulle nog t.o.m. kunnat ha nr 8 men jag hade ingen hemma av den storleken, haha. Man får ta var man har.

till-vidas-ara sa...

Hej igen :) Det står annars på själva burken! Men det kanske trevligt att nämna?!? T-röd eller kemiskt ren aceton för att torka rent ev feta ytor!
Härlig fortsättning på tisdagen önskar jag dig***

Kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

Nu har jag lagt till det i inlägget, så du behöver inte ändra nåt :)

Kramis Lycke

Neelah sa...

Mormödrar är så bra! Jag och min mormor ska gå på scrapmässan till helgen. Vi kanske inte kommer att stanna så länge, men det ska bli kul att visa henne lite av sånt jag pysslar med. :)