13 september 2010

Äppelgirlanger :-)

Japp. Då kör vi igång!! :-) Och jag startar Pysslestafetten med en Äppelgirlang. :-) Jag har gjort två varianter - en med filttyg och en med tyg. Jag gjorde dem samtidigt och beskriver båda i min tutorial.

Du behöver
filttyg till äpplena eller tyg + vlieseline
snöre, band el liknande ca 150 cm
grönt papper, filt eller tyg till löven
brunt papper till skaften

Jag började med att ta fram filttyg och olika röda och gröna ur min spillbitslåda. Den som spar han har! (... alldeles för mycket saker, men det struntar vi i nu. ;-) )

För att få tygerna stadigare strök jag på vlieseline på baksidan.

Sedan ritade jag upp en mall i papp och klippte ut. Mitt äpple är ca 4*5 cm.

Jag gjorde 11 äpplen och till det behövde jag 11 framsidor och 11 baksidor. :-)

Jag ritade upp lika många i tyg. 
Kom ihåg! Zoma inte ut när du fotar. ;-) Haha!!

22 i filt och 22 i tyg

Sedan la jag mitt snöre på golvet och markerade mitten, där jag limmade fast det första äpplet. Jag limmade på ena äppelhalvan, la dit snöret och la sedan på andra äppelhalvan. Jag gjorde sedan likadant med resterande äpplen, med 10 cm emellan.

Sedan klippte jag ut löv.


 Och limmade fast dem. Jag använde en tandpetare för att stryka på limmet.

Och så fick de torka.


Allihopa. :-)

Här var det meningen att mina girlanger skulle vara klara, men jag tyckte att speciellt de röda äpplena mer såg ut som tomater, så jag letade fram lite brun kartong, klippte till små skaft och klistade fast dem. Mycket bättre! :-)

Skaften syns inte så bra på bilderna, men om du klickar på bilden syns de lite bättre. :-)

Klart! :-)

* * * * *

Japp, detta var första pysslet i Pysselstafetten med höstpyssel. Hela schemat för pysselstafetten hitta du HÄR.


Imorgon får vi en tutoiral av fantastiskt duktiga Marie som har bloggen Maries Pysselvrå. Marie är med i både Ljuva Änglars och Inkidos designteam. Ni kan även se henne på Svensk scrapbooking TV (webb-tv genom Youtube).

9 kommentarer:

Min vrå... sa...

Nämen gud så söta! Det är ju super fina! Vill ha!
Kram Elin.

Monica sa...

Kul och riktigt höstig tutorial! :-) Kanske vore något att göra med sonen min :-) Tackar för tipset och så kul att pysselstafetten dragit igång nu :-)
Kram kram!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Ååååh så fint, måste jag göra. Eller iaf något liknande :D Kul att stafetten är igång!

Mokzan sa...

Vilka fina girlanger, det är sådant pynt som gör en så glad, och det var ju ganska enkelt att göra åxå, sött som attan.
Jag har lite olika lösningar på skärp-armbandens lås, jag klipper små hål i ändarna med en håltång, antingen fäster jag kedjor och och vanliga lås eller så trädde jag i tunnt läderband ungefär som skosnöre och en rosett eller löpknut. Men man kommer på nya lösningar hela tiden, ska visa bättre bilder sedan när tiden finnes. Nåt töjbart som gjorde det lätt att trä på armen hade varit bra, vi ska ta ett nytt ryck nästa vecka, to be continued.... =)

clara sa...

fiiint!!! riktig retrokänsla... jag gillar!!!

Fröken Pyssel sa...

Vilka gulliga små äpplen! Jättekul idé!

Teamjes sa...

Jag gjorde en banner med vimplar istället för äpplen :) Tack för inspirationen ♥ http://teamjes.blogspot.com/2010/09/sytt-nytt.html

Fröken Prickig sa...

Vad fina! Kul med pysselstafett! Blev själv lite inspirerad att göra något med hösttema:)

Anna sa...

Gud vad fina! Tack så mycket, ska absolut göra en sådan.

Titta gärna in på min tävling där man kan vinna en fickkompis: http://stadshimmel.blogspot.com/2010/10/tavling-vinn-en-fickkompis.html