30 augusti 2010

Sex år


För snart en månad sedan blev Fröken Löken blev sex år. Hon förvandlades över en natt från vanlig femåring till STOR sexåring. Efter att hon blivit traditionsenligt med väckt med paket och sång, berättade hon att

"När jag vaknade på tittade jag på mina ben och ... DÅ FÖRSTOD jag!"
 Det hon SÅG var att benen var cirka 5-6 centimeter längre än kvällen innan.
Och det hon FÖRSTOD var att hon nu var sex år. :-D

De första dagarna var hon en STOR och NÖJD Fröken Löken. Hon var som en liten vuxen i sättet, gick upp tidigt och gjorde frukost och var Stor.

Efter några dagar blev det en alltmer Frustrerad och Arg Fröken Löken. Och vi fick snart veta varför:

"NI BEHÖVER INTE SÄGA TILL MIG!! Jag är SEX år och bestämmer SJÄLV!!"

Ah... Och sen har vi haft alla möjliga typer av diskussioner och bråk där jag och M på olika sätt sagt: "Nej, tyvärr. Du bestämmer inte allt själv. Ja, du är stor nu - Stor och vet mer än dagisbarnen om vad som är rätt och fel.Vi vet att du vill ha mer ansvar, men vi kan inte ge det till dig om vi inte kan lita på dig. När du inte lyssnar på oss och när vi bråkar är det det Roliga du går miste om, det du allra helst vill ha. Tiden räcker inte till både bråket och det roliga."

Men samtidigt som vi bråkar och tjafsar mer, så är hon mammigare än hon brukar vara och vi myser vi mer än vi brukar. Så även om jag ibland tror att någon av oss ska bli galen av bråken, så är jag trots allt inte så orolig. ;-)

2 kommentarer:

NjutVarjeDag sa...

Ibland blir man förundrad över hur mycket känslor, tankar och funderingar som finns i de små kropparna.

kram
/Anneli

Min vrå... sa...

Vilken underbar och förnulig flicka du har! Hon verkar vara så söt!

Kram Elin.

Ps. Jag har tänkt på att jag ska svara dig flera gånger! Jag är jätte sugen på att vara med. Men jag får se om jag hinner... Kan jag fundera ett par dagar till? Ds.