27 juli 2010

En riktigt målardag :-)

Det har varit regnigt och mulet sen vi kom hem, men idag kom solen tillbaka. Enligt väderprognoserna är det bara ett kort besök och molnen och regnet ska komma tillbaka och stanna i några dagar.  Nu tycker jag visserligen att regn också är bra väder, och jag kan bli less på sol och värme, men ibland sätter solen guldkant på tillvaron. :-) Och vilken toppendag jag haft! Jag har Målat, varit med familjen och suttit och tittat på solglitter i sjön! :-D Men inte nog med det! Se vad som låg i brevlådan idag!!

Världens finaste halsband från Lotta!! :-D Hon tycker att jag behöver bli lite mer olydig. ;-) Vilket ledde till en pratstund med Fröken Löken om att det finns bra och dåliga sätt att vara olydig på. :-D Vi fick till en rätt bra förklaring. Vi sa att ett bra sätt att vara olydig är att inte göra som man blir tillsagd om det inte känns bra i magen/man får en dålig känsla i kroppen. Men hon är nog fortfarande något undrande. Och konstigt vore det väl annars, eftersom vi DAGLIGEN säger att hon måste lyssna på (= lyda) oss! ;-) Lotta, du gav mig allt mer än ett halsband. ;-)

Fröken Löken tyckte jag blev så fin i halsbandet så hon började klappa mig på ryggen och säga att "NU är du ju jättefin! Du som inte brukar tycka att du är fin." Oops... Jag som är så noga med att inte prata negativt om mig själv när hon hör på. ;-)

Jag blev dessutom befriad från matlagningen idag! Fröken Löken sa att det fixar hon och pappa och att jag kunde gå och göra vad jag ville istället. :-D
Så jag satte mig och målade! :-) Bara planlöst lekande med färg. Mycket bra övning för den Prestationsinriktade Perfektionisten i mig. ;-) Fröken Löken kom in med jämna mellanrum och sa "Visst är det SKÖNT att du slipper (laga mat)!?!?" :-D Tokiga härliga unge! :-D

Jag hann även med lite planlöst kladdande i min art journal. Även det utlöste en rad spontankramar från Fröken Löken, för det var så FINT. Haha! (Minns att det barnet är bland det pappigaste som vandrat i ett par rosa små gympadojjor! ;-) )

Sen plockade vi ihop oss och åkte ut till stugan. Eftersom "måla vid stugan" ingick i semesterplanerna, och Måla och Regn inte går bra ihop gällde det att passa att få åtminstone lite gjort innan regnet kommer tillbaka! :-)

Jag gillar vårt STORA fönster! Det blir som en spegel och vi få dubbelt så mycket utsikt! :-D (Fråga mig inte om TANTEN på bilden. Haha!!)

Lite mindre tant?? Jag har i alla fall himla fint halsband! :-D

Medan M byggde lite blev jag bjuden på mat och fika i lekstugan. Observera att lekstugan har sjöutsikt! :-D

Och genom dörren har hon även uppsikt över huset och trädgården, så att hon förhoppningsvis kan sitta på sin lilla veranda och läsa serietidningar när vi bygger och fixar. :-)

Tanken var ju att jag också skulle sätta igång och vara effektiv när vi kom ut. Men lagom till att vi åkte kände jag mig febrig, så jag tog det lite lugnt till värktabletten trollat bort feber och värk.

M och Fröken Löken åkte till tippen och slängde skräp. Jag passade då på att duka fram akvarellpennor, penslar och min art journal. Och precis som tidigare på dagen bara Gjorde jag - inget Tänka & Planera så att jag fastnade i prestationsångest. Bara GÖRA!

Och helt plötsligt när jag sitter där känner jag "Shit! Jag är ju MITT I min Dröm!!! Men allt är på riktigt: det är vår tomt vid vattnet, vårt hus och jag kan sitta där och måla!!" Det var en rätt omtumlande insikt och jag var tvungen att gå upp och gå runt lite. :-D

Lite mer färg.

Det är inte superlikt, men det var inte heller målet. Målet vara att må bra, och det gjorde jag. :-)

Sen kom M och Fröken Löken tillbaka från tippen och vi åt lite jordgubbsmellis. Efter det bytte vi klädde och tog fram de stora målarburkarna. ;-) M och Fröken Löken målade lekstugan röd och jag målade stoplarna på stora huset vita. Men nårga foton på det blev det inte, för vi var alldeles för kladdiga! Haha! :-)

* * * * *

Jag avslutar med två lite olika citat som jag fastnade för idag och en länk till en text som jag läste igår och tyckte mycket om.

“Don’t ask what the world needs. Ask what makes you come alive, and go do it. Because what the world needs is people who have come alive.”
- Howard Thurman

"Vow to spend a day looking for opportunities to practice kindness in circumstances that usually provoke judgment...Decrease your criticism while increasing the amount of courtesy and goodness in your world." - Dr. Wayne Dyer


Kram!

1 kommentar:

Charlotte Netz sa...

Jag är MYCKET imponerad av din raketfart framåt! Och vad fint du målar!!! Det bästa kommer fram när man slutar använda huvudet.
Vilken häftig upplevelse att komma på sig själv att man lever mitt i sin egen DRÖM. WOW.
Du är superfin i halsbandet. Det måste vara gjort för dig, eftersom jag inte bar det själv. Jag har ett svart med en korp i hjärtat, där det står "the one and only". Kaxigt som f-n. Men det är ju sant...för oss alla. KRAM fröken Olydig