06 juli 2010

Att skilja på Person och Situation!


 Vi har nu snart avverkat tre av fem dagar utan pappa M. Vi gillar att ha honom hemma, så det är lite tufft för både mig och Fröken Löken. För mig handlar all min vakna tid om Fröken Löken och Mat. Jag antingen lagar mat, diskar eller är med Fröken Löken. Ibland försöker jag få till lite egentid, för att kunna ladda batterierna, men det känns som att jag hela tiden ligger på minus ändå. Och då är det inte lätt att vara positiv hela tiden.

Som jag skrev tidigare brottas jag ju en hel med att jag känner mig som en dålig mamma oavsett hur mycket jag gör för och med Fröken Löken. Och när vi är med varandra så här mycket, då blir det mycket sådana känslor. Inget konstigt med det, för Mer Tid Tillsammans betyder ju bland annat fler konflikter. Men även fler BRA stunder! Jag vet det. Jag ser dem, jag ÄR I dem och jag uppskattar dem. Men när jag är trött är det ändå alla små "tecken" och "bekräftelser" på att jag är en dålig mamma, som på något sätt slinker förbi vakterna som heter Sunt Förnuft och Positivt Tänkande. Och då vill jag inte höra av andra hur fel jag är, hur fel jag gör (och nu syftar jag verkligen inte på de snälla bloggkommentarerna!!). För det är ju bara ytterligare bevis! Jag vill bara höra att jag är fantastisk och att jag räcker till!

Jag älskar Fröken Löken mer än allt annat och hon kan aldrig vara fel. Ibland GÖR hon fel, men som person är hon alltid perfekt, fantastisk och precis som hon ska vara.

Jag och M pratar ofta om att skilja på Situation och Person, för det är annars så lätt att bli arga på varandra, fastän det egentligen är situationen som är jobbig. Det är viktigt. Att de här dagarna bitvis är urjobbiga, är alltså inte detsamma som att jag skulle tycka att Fröken Löken är jobbig. Och jag jobbar på att det inte heller ska betyda att Jag är jobbig eller värdelös.

2 kommentarer:

jacqueline sa...

I am so sorry that daddy M is not around at the moment! You are a good one...and i could tell from my visits here to your blog space. Sometimes it may feel like you are not doing well and your are not doing a good job. But the truth is you are giving the best you can, you are enough and you are loved! Have a lovely merry happy day and love to you!

Jen sa...

I super relate to this post. I think part of being a really good mother is guilt because you feel like there's so much more you could or feel you should be doing. If you were truly a bad mom you wouldn't care or have the knowledge of what you could be doing better.

So guilt, I've decided is part of the package. :)But there's a lot of love there too, and fun, and the ability to start over each day. Love your blog!