02 juni 2010

Rädslor

Onsdag kväll och jag är trött, trött, trött. Igår somnade jag före Fröken Löken medan jag nattade henne! Det kan bero på pollen. Det kan bero på att M är bortrest. Det kan bero på pms. Det kan bero på allt jag läst och tänkt de senaste dagarna. Men det är en rätt okej trötthet i alla fall.

Jag har haft ett par dagar då jag varit så jäkla nöjd med livet. Kursen har gett huvudet något att jobba med, betongtävlingen är en kreativ utmaning och samtidigt jobbar jag med både syprojekt, målar och planerar projekt inför hösten. Det har varit som en blandning med allt det bästa. :-)

* * * * *

kursen jag går har de två första inläggen varit sprängfyllda med en massa intressanta saker. Och som på en annan kurs jag gått, har Kelly Rae Roberts tagit upp vikten av att formulera sina mål och att vara engagerad i sitt mål, att göra ett åtagande, att lova sig själv att jobba på att nå sitt mål. Hon har även tagit upp rädslor och affirmationer, vilket jag också mött tidigare. Jag har även läst rätt mycket i Konsten att vara kreativ av Julia Cameron de senaste dagarna. Och även där tas rädslorna upp. (Och en massa annat bra, så det är verkligen en bok jag rekommenderar.)

Jag gillar tanken att rädslor, missnöje, avundsjuka mm visar vad man behöver jobba med för att må bättre och känna sig friare. Granskar man missnöjet och avundsjukan, så får man snart reda på vad det är man saknar i sitt liv, och man kan sen skifta fokus från att vara missnöjd till att fundera på hur jag ska få in det som jag saknar i mitt liv. Man lämnar passivt gnällande (då man dessutom ofta mår ännu sämre av att man är så negativ och kanske snackar skit om andra, vilket man får dåligt samvete av) och GÖR något åt sin situation!

Jag har mina mål formulerade sedan tidigare, och jag har även hyfsat bra koll på de rädslor som gör att jag tvekar och i vissa fall inte når mina mål. Jag vill inte skiva mina mål här, för jag tycker att det är för läskigt. Se där! En rädsla. ;-) Men några av mina rädslor kan jag skriva om, de som handlar om pyssel och jobb.


bild Ashley Inzer

Jag är rädd för att berätta om mina drömmar och mål, därför att jag är rädd för att bemötas med tvivel och att bli utskrattad. Berättar jag för någon vad jag vill, och inte känner mig trygg i situationen är jag ofta SÅ nära att lägga till "Äh, jag bara skojade!!! Gick du på det??" och sen snabbt byta ämne.

Jag är rädd för att misslyckas och därmed rädd för att försöka förverkliga mina drömmar. Jag gillar mina drömmar och mål, och jag vill inte uppleva att det inte funkade, att jag gissade fel om vad JAG är bra på, vad som är bra idéer, hur jag ska gå till väga, vilka personer som är bra att samarbeta med osv. Så länge jag inte gör något kan jag inte heller misslyckas. Så jag är väldigt duktig på att skjuta upp saker.

Jag är rädd för att inte vara tillräckligt kreativ, påhittig och att det jag gör inte är tillräckligt originellt. Jag är rädd för att folk ska säga "Men hallå, du KAN ju ingenting! Lämna det där åt dem som KAN."

Jag är skiträdd för mina egna drömmar och mål! Jag är rädd för det jag skulle kunna vara, för inte får väl lilla jag vara så BRA??

Jag är rädd för att göra bort mig om jag försöker sälja saker på Etsy eller andra ställen. "Skulle någon vilja köpa det JAG gör?" Jag är rädd för att ta fel porto och att packa grejerna fult och dåligt!!

Jag är rädd för att inte orka genomföra det jag påbörjat och att jag går in i väggen igen. Jag är rädd för att tappa inspirationen och glädjen när det blir stressigt och inte känns meningsfullt.

Jag är rädd för att visa MIG och vem jag är. Men nu gör jag det ändå. ;-)

Steg två är att kolla på varje rädsla och utifrån den skapa en affirmation, dvs en positiv och stödjande tanke om sig själv. Till exempel bemöter man då "Jag är inte tillräckligt kreativ." med "Jag är fantastiskt kreativ." ;-) Och det håller jag på med nu. Men det är lite svårt. Jag får liksom inte till de där BRA affirmationerna. Kanske skulle börja med "Jag har lätt för att komma på fantastiska och inspirerande affirmationer." ;-)

2 kommentarer:

clara sa...

men du... vad modig du är som tar upp det här!!! Stor kram!!!!!

Anonym sa...

jag tycker du är fantastisk! Begåvad och modig- jag gillar dig bättre och bättre ju mera DIG du är!