03 juni 2010

Sol och perfektionism

Hur går det betonggjutandet? Och allt det där andra jag skulle göra?


Ja... Hur ska jag säga? ;-) Vi har SOMMAR nu. :-D Och jag har huvudet fullt av en massa intressant tänkande. :-D Solen och värmen gör mig seg och allt tänkande gör mig tankspridd. :-D

Och antingen kan man säga att jag passar på att sitta ute nu när det är fint väder. Vi har ju haft SÅ MYCKET regn under maj. Klart man tar med böcker och utskrifter UT och sitter ute och läser!! :-D

Eller så kan man säga att jag helt enkelt skjuter på det jag ska göra, för att slippa misslyckas och bli irriterad och besviken. ;-)

Det komiska och ironiska är att jag istället (bland annat) läst om perfektionism och att det egentligen är en försvarsmekanism för att försöka skydda sig från jobbiga känslor (både egna och andras besvikelser och allt vad det nu är man är orolig för). Jag fick en lite ny vinkling på det, så jag fick lite en "Oj, det där måste jag nog tänka på idag"-känsla. ;-)

Igår beställde jag en ny bok! (men "behövde inte du kläder, schampo, skor...?" kan jag höra M säga. ;-) ) I thougth it was just me (but it isn't) av Brené Brown. Den som är nyfiken på boken kan läsa mer här. Man kan även titta på en 25 minuter lång föreläsning med henne. MYCKET intressant!! :-) (Och allra sist ger hon definitionen på perfektionism.) Jag hoppas att boken kommer att vara så bra som jag vill att den ska vara. ;-)

När jag kollat på boken på nätet har den två olika underrubriker:
Women reclaming power and courage in a culture of shame och
Teling the truth about perfectionism, inadequasy and power

Jag antar att innehållet är detsamma, men jag är ändå nyfiken på vilket omslag det kommer att vara på mitt exemplar. :-D

3 kommentarer:

Charlotte Netz sa...

Hejsan! Jag hittade din länk genom "flying lessons". Jajamensan -vi sitter i samma kreativa båt och guppar. Förhoppningsvis kommer vi komma i våra drömmars hamn så småningom...Jag kommer från en konstnärsfamilj o har förträngt det hela livet tills nu...tills jag förstod att avundsjukan som du nämde, var ett tecken! Så nu är jag igång med klippandet, målandet, skrivandet och ja, smycketillverkningen!! Kul att vi hittat en artbloggare som vi gillar och förhoppningsvis kan vi dela med oss vad som sker under resans gång. Är ny bloggare. Läskigt! Men jag har inget val längre. Kreatrix kallar. Vi kan väl hålla lite kontakt? Smiles/Charlotte

jacqueline sa...

Dearest Stina, you have such a lovely space here! I am loving your gorgeous header lots! I'm using google translation to read your wonderful post! hehe

Happy summer to you!! It looks like you are having a wonderful sunnday day! There is also a little perfectionist in me when it comes to crafting and creating. That book looks amazing! Thanks so much for sharing it here with us!

Have a lovely merry happy day and love to you!

Persilja sa...

Här var det mycket intressant läsning. Känner igen mig i mycket. Du fortsätter med dina målfokuskurser. Fan vad jag skulle behöva haka på. halkar omkring som på ett bananskal framför mina mål. någon har såpat min väg! :)
Kram