17 juni 2010

Betongpyssel - Projekt 4


Mitt sista projekt till Panduro Concrete Challenge var nog det som var roligast, men jag vet inte riktigt vad det blev. ;-) Haha! Det kan ha blivit ett underlägg, om jag fäster möbleltassar på under sidan. Det kan också ha blivit en liten tavla till trädgården. Eller något helt annat. ;-)

Hur som helst var det en rolig och varierande process. :-) Lite experimenterande, och sånt gilla jag. :-)

Material jag använde var: betong, kartong, form gummi, dekorgummi, tapetbitar, akrylfärg och lack.


Jag började med att upptäcka att jag inte alls hade en massa glassbyttor, brickor och annat, som betongfolket påstår att man har hemma. ;-) Men jag hade en kartong. :-D Jag penslade den med form gummit för att pappen inte skulle blötas upp av betongen.

Jag penslade ett varv till med form gummit och fäste samtidigt två tapetbitar med struktur (från Inreda.com). Jag fäste samtidigt ordet "Create" och en dekoration som jag gjort i dekorgummi. Det finns färdiga bokstäver i dekorgummi att köpa på Panduro, men jag ville ha min egen handstil, så jag skrev ordet med blyerts direkt på dekorgummit och klippte sedan ca 2 mm från blyertsstrecket.

När allt torkat (och låt det inte torka inomhus, för det luktar äckligt!) blandade jag ihop betongen enligt anvisingarna och fyllde sedan min förberedda kartong så att det blev ca 3 cm tjockt. Och sedan ställde jag undan min lilla låda i tre dagar.


Kartongen efteråt.


Betongen efteråt. Det blev inte så jättemycket struktur av tapeterna och rätt mycket satt fast i betongen.


Efter att jag pillat bort tapet- rester och dekorgummireste såg min betongplatta ut så här. Ganska fin, men jag ville ha mer färg.


Det bästa hade varit att måla med panduros outdoor craft paint, men eftersom jag har lite köpstopp på mer pysselsaker, så tog jag vanliga akrylfärger (från Panduro ;-) )

Föst ville jag se om det skulle gå att få fram tapet mönstret bättre, med färg. Det gick inte så jättebra, så då målade jag bara som jag ville. :-)


Och sen blev det ännu mer färg. :-) Jag är lite osäker på om plattan är riktigt klar eller ej. Men jag vet inte vad jag i så fall skulle lägga till (måla något ovanpå, stämpla eller skriva ord??), så i väntan på en eventuell genialisk idé ;-), är plattan klar. :-) När den ä HELT klar kommer jag att lacka ytan, för att skydda färgen.


Medan jag fotade upptäckte jag att jag hade sällskap! Igelkotten!


Och plötsligt förstod jag vad plattan är - den är naturligtvis ett solskydd för igelkottar!! :-D Den gick in bakom plattan och när jag lyfte bort plattan fräste igelkotten åt mig!


Och med den här bilden avslutar jag mina tävlingsbidrag och tackar Panduro för att jag fick vara med och leka med betong. :-) Det här projektet har lett till nya idéer, som säkert kommer att dyka upp i bloggen framöver. :-)

Mina tidigare bidrag var hjärtana och tavlorna.

3 kommentarer:

Mokzan sa...

Den är fantastiskt fin, det verkar vara din grej det där med fina tavlor, jag vill åxå....
Ikväll ska jag förhoppningsvis lägga ut mina bidrag, lycka till med dina alster =)

Jen sa...

What a wonderful project. I really enjoyed seeing the process. Thanks for sharing =)

Jenny Bergvall sa...

Den dagen vi ses.. när den kommer, snart hoppas jag. DÅ vill jag lära mig om betong av dig. Okej!??? ! ;-)