16 juni 2010

Betongpyssel - Projekt 3


Mitt tredje projekt till Panduro Concrete Challenge är ett par tavlor.

Till tavlorna använde jag:
målarduk
gesso
akylfärger
betong
lim
små fomar
penslar

Och jag gjorde si såhär:


Jag målade målardukarna rätt tjockt med gesso.


Jag skrev och ritade i gesson och lät det sedan torka. Jag skev "Home is where the ... is".


Betongen gjorde jag i ordning enligt anvisningarna på förpackningen. Jag gjöt små figurer i en form som följt med en förpackning med gips för barn. Den här gången tog jag det lite lugnare och jag lyckades knacka och skaka bort de största bubblorna. :-)


Jag grundmålade hjärtat med rött och rosa.


Sen målade jag lite blomrankor med rött och sist målade jag med vitt ovanpå allt. Och som på målarduken lyfte jag bort färg jag inte ville ha med fuktat papper.


Huset målade jag vitt med utspädd akrylfärg och sen ett litet rött hjärta. :-)


Och sen limmade jag fast dem mitt på målardukarna. :-)

Tavlorna blev enkla, men jag gillar dem. :-)

Något jag tänkte på innan, men glömde bort var att sticka ner ståltråd eller "jungfruben"/påsnitar i betongfigurerna, så att man hade kunnat fästa dem bättre i målar duken. Men en jädra massa lim verkar också funka bra. ;-)

Mina första två projekt till Panduro Concrete Challenge hittar du här. :-)

4 kommentarer:

Mokzan sa...

Vilka fina tavlor, gillar dom skarpt, jo nu tätnar konkurransen i betongtävlingen hehe.... Jag misslyckades fatalt idag med en av mina vad jag tyckte bättre idéer, så jag får hitta på något nytt, ska gjuta ikväll, sista chansen. Man vill ju verkligen vinna men där är så många fina bidrag redan så det känns som man ligger i lä, men kul att vara med iallafall. Hade inte blivit färdig att gjuta annars, nu fick man ju en spark i... Ha det gott =)

Jenny Bergvall sa...

Men se där, vilka fina! Nu kan ju du också göra tavlor.... och du har lärt dig om GESSO ;-) KRAM

Monica sa...

Ursnyggt!! :-)

Laila sa...

Jag tycker verkligen om dom här tavlorna!
Otroligt fina bakgrunder du fått. HAr inte själv jobbat med gesso, men är nyfiken