13 juni 2010

Betongpyssel - Projekt 1 & 2

Ok, så mitt första projekt till Panduro Concrete Challenge gick ju inte alls bra. ;-) Men projekt 1 & 2 gick bättre.

Det var samma början:

Eftersom jag aldrig testat betong förut började jag med att göra hjärtan. Jag använde isformar från IKEA istället för de tvål formar man fick med i tävlingskitet. Anledningen var bara att jag gillade formen på IKEAs hjärtan bättre. :-) Jag penslade formarna med matolja och följde instruktionerna på kartongen.


Jag hade fått för mig att man skulle vara SUPERsnabb när man höll på med betongen, så det var jag. Det i kombination med att och jag inte hade rätta knycken för att få bort luftbubblorna, gjode att mina hjärtan inte blev så släta och fina som jag hoppats. Men det var kul ändå. :-)

Projekt 1
I några av hjärtana la jag ner röd filtbård från Panduro. (Från förra tävlingskitet. :-) ) Jag la med den "luddiga" sidan uppåt. När betongen bränt klart tog jag bara och drog bort filtbården.


Lite av "luddet fastnade och gav den röda färgen. De hjärtana blev jättefina tycker jag, trots sina hål. :-)

* * * * *

Projekt 2
Jag tyckte ju inte att gjutningen gick så jättebra, så om någon frågade sa jag att de ser ut som gråa ostar. Efter att ha sagt det x antal gånger tänkte jag "Ostar! varför inte!?"


Sagt och gjort och fram med färger. (Gul Traditional Craft Paint från Panduro och vit akrylfärg. Pensel från Panduro.)


Och simslalabim! Efter två lager färg hade jag fyra fina ostar! :-D


Perfekta som dekorationer till en ostbricka. Och lika perfekta som tyngder till servetter i sommar. :-)

Fröken Löken gav dem Med Beröm Godkänt och ville ge dem till en mus. Haha!! :-D

4 kommentarer:

On sa...

I think they look good with the little air bubbles!

Mokzan sa...

Fina hjärtan, hålen tycker inte jag stör, gillar speciellt de med filtbården. Jag gjöt en omgång i tisdags med varierat resultat och på onsdag är jag ledig igen och hoppas på att få till något kul. Men man blir ju stressad av alla fina resultat som redan lämnats in, och jag kan ju inte lämna in de bidragen som är för lika något som någon annan redan lämnat, så här gäller det att tänka om. =)

Min vrå... sa...

Åh så fina de blev! Jag tycker inte det gjorde någonting med luftbubblorna det blev bara vackert.
Den översta betong idén kommer jag nog "sno" av dig en dag när tävlingen är över. ;)
Kramar Elin.

jacqueline sa...

Dearest Stina, i LOVE your little concrete hearts and i really adore those little holes on them! Such a wonderful idea of making them into Cheese look alike! I really love the outcome of it and the color is gorgeous! You could use this for small cute mobile holders or keychain! Perfect! You are one talented woman! Have a lovely merry happy day and love to you and yours!

p/s: please kindly give a hug to miss Onions for me!