16 maj 2010

Ute på landet går kossan och kalven

Jag tycker att vi bor i en stad. Sen vi flyttade hit har vi fått IKEA, hambugerkedjan Max och en ny galleria med både Panduro och Clas Ohlson - så för oss finns inget mer att önska. ;-) När de dessutom la om busstrafiken för några år sen och busskartan nu ser ut som Stockholms tunnelbanekarta, då blev jag extra glad. :-D

Jag har vänner som tycker att det bara finns EN stad (Stockholm). De tycker att allt annat är landet. Fånigt tycker jag. Men för någon vecka sen var jag nära att hålla med dem. När jag gick mina morgonpromenader luktade det SÅ illa! Jag funderade, och kom på att det måste vara gödsel! Och det kan jag säga att går man en promenad i Stockholm, inte sjutton luktar det gödsel. Och jag fick lite hemlängtan.

Ibland blir jag förvånad över att Fröken Löken har intressen som skiljer sig så väldigt från vad jag varit intresserad av. Det gör mig absolut inget. Jag tycker det mest är kul, men vi kan ju ha lite svårt att "mötas" ibland. "Nej, du får vänta till pappa kommer hem, för jag tycker ju inte att innebandy och basket ä så himla kul." eller "Du får välja vad du vill i leksaksaffären! Star wars-lego?? Eh.. jo.. det är klart att du kan få det." Då kan hon kännas mest som M's barn. ;-)

Igår åkte vi hem från stugan (stugbygget) och vi passerade åkrar, kossor och bondgårdar. Jag tyckte det var mycket exotiskt. ;-) Och jag försökte förklara för Fröken Löken vad som menades med att vi var "på landet". Hon förstod, kanske. "Bönder?? Som i schackspelet??" Hahaha!!! Det är MITT barn det!! ;-) (Bortsett från att jag inte spelar schack.)

(Vi har förresten tappat bort vår Televinkenskiva, som rubriken är hämtad från. Jag och Fröken Löken saknar den. Mycket bra sånger. :-D)

1 kommentar:

stina sa...

jag tyckte det var som värst när man kände stanken från grums pappersbruk! bättre var det när löfbergs lila rostade kaffemönor, tyvärr var det inte tillräckligt för att jag skulle stanna tills panduro kom till stan.