17 maj 2010

Pysselstafett - armband



Då startar jag Pysselstafetten med min armbandstutorial! :-)

Till armbanden behöver du:

digitalt material + vanligt skrivarpapper
eller
scrapbookingpapper

lamineringsplast
lamineringsmaskin

penna & sudd
sax
tjockare nål
sandpapper

ringar ca 4 mm (motringar/bindöglor)
smyckeslås
smyckestänger


Skriv ut det mönstrade papper du vill använda.
Eller använd ett scrapbookingpapper istället för digitalt material. (Ju tunnare desto bättre.)

Jag skrev ut mönstrade papper från A Print A Day. (Jag använde papper från kiten Hair, Shabby Rose och Little Gnome.)


Sen kan man göra på två sätt. Antingen som bild 1 & 2 visar, eller bild 3.

1. Rita upp de former du vill ha (cirklar, kvadrater eller annat). Jag använde ett mynt som mall.
2. Plasta in och klipp sen ut. (Hoppa sen vidare till 4. :-) )

eller

3. Plasta in papperet och rita upp formerna på plasten och klipp sen ut. :-) Då behöver man bara klippa en gång, men jag gjorde inte så, för jag snålade med plasten. ;-)

4. Gör hål med en lite grövre nål. Gör hålet 1,5-2 mm in från kanten. Kommer man för nära kanten kan plasten och hålet gå sönder. På baksidan blir det en kant runt hålet. Den brukar jag fila ner med sandpapper.

Ibland kan man behöva låta bilderna åka ett par extra gånger genom laminatorn, ifall plasten inte riktigt fastnat på papperet. Lägg dem då i ett dubbelvikt papper, så att de inte fastna eller försvinner i lamineringsmaskinen. ;-)


Dags för ringar och lås.


Öppna ringarna genom att dra dem från varandra med två tänger. (Här finns en utförligare beskrivning som du kan kika på om du inte gjort detta förut.)

Trä på bilderna och stäng sen ringen. Sätt ihop alla bilder på samma sätt, samt låset i ena änden. Klart! :-)






Gör sen ett till! ;-)

* * * * *

*BONUS* Pyssla armband med barn

Pysslet går rätt lätt att göra tillsammans med barn. De får dock inte använda lamineingsmaskinen själva. Och för små barn kan de vara svårt både att klippa och att sätta ihop armbandet, så för dem kan man behöva ändra pysslet lite.

Har man en ring som mall (eller ett papper med ett hål i) kan man låta dem leta efter motiv att klippa ut (vilket man får hjälpa dem med).

En annan variant är att rita upp cirklar (eller den form man vill ha) på ett vitt papper och sedan låta barnet rita bilder i cirklarna.

När jag skulle låta Fröken Löken testa dessa idéer var hon emellertid inte alls intresserad, utan hittade på en egen variant. :-D Så jag fick inget armband med Fröken Löken-ritade katter. ;-)


Hon tog istället de mönstrade papperna från Hair-kitet. Hon ritade noggrant ansikten till alla frisyrer, efter som Yasmine "glömt" det!! Sen klippte hon ut dem och limmade fast dem på de färgade pickarna. Det var noga med de olika färgerna. :-) Sen fick jag ta över.


Och det blev så här fint! :-) Dessvärre var låsen slut, så jag satte en liten gummisnodd där.


Och så här blev alla våra armband. :-)


Den här tutorialen var den första i den pysselstafett jag anordnat. Nästa tutorial kommer på onsdag den 19 maj hos Linda som har bloggen Min pysselhörna. Då blir det decoupage. :-)

Hela schemat för pysselstafetten (datum, deltagare och typ av pyssel) hittar du i det här inlägget.

Hoppas du hänger på och att du hittar ett eller flera pysselprojekt som du vill göra! Och all form av feedback är välkommen. :-)

8 kommentarer:

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Ååååh, så fint! Synd att jag inte har en lamineringsmaskin, jag borde verkligen investera i en sådan.

Ps. Jag lånade din bild på armbanden ( den första i inlägget) för att länka till dig. Hoppas det var ok... säg till annars :)

Miss Cutiepie sa...

Blir så imponerad av ditt pyssel tålamod. Här ska ALLT gå i ultrarapid, tar det mer än 15 minuter blir jag LESS :P
Jättesött blev det iaf, smart sätt att använda lamineringsmaskinen!

Kaldorei sa...

ååh så söta! Gudars vad jag vill ha en lamineringsmaskin! Skulle kunna bli superfina armband om man klippte ut olika bilder från tidningar å så ju!

Linda Horn sa...

Så fina armband ni gjort!! Nu ska jag skriva ihop min tutorial och schemalägga den till i morgon bitti. Vi får väl se om jag orkar göra klart, eller om jag somnar ifrån alltsammans!

Carina sa...

Åh vad fiffigt, tänk vad fina armbanden kan bli.
Vilken tur att jag har en lamineringsmaskin;)

Med mina barn som är sju och nio kan det bli aktuellt med High school musical eller Hanna Montana armband med favoritbilder.

Tack!
/ Carina

Cecilia sa...

Så fina! Perfekt för en sån som mig som inte har råd med äkta bling. Och så mycket roligare :)

Cecilia sa...

Tack för titten hos mig, och för fin komplimang =) Förstår precis vad du menar. Jag försöker att göra mina bakverk snälla, med grövre mjöl, utan socker (ibland) och lite andra anpassningar (jag är vegan), men nyttigt, är det inte.. Då är ditt pyssel bättre för hälsan :)

Trevlig helg!

Vickie sa...

This is precious! I love it for adults as well as children. Thank you for the wonderful idea!