12 april 2010

En ganska vanlig, men något jobbigare morgon innan dagis


Gammal favoritbild från 2008

Om man bara vill läsa om pyssel kan man sluta läsa redan här. ;-)

Puh! Vilken morgon det var! M gick redan kl 5.40 eftersom han skulle till flygplatsen, så jag och min förkylning (ja, den är kvar) fick ALLA morgon sysslorna på vår lott. ;-)

Jag börjar med att väcka Fröken Löken, som surt säger "Har jag inte sagt att ni inte ska säga Godmorgon!?" Ehh, jo, men vad ska jag säga då? "Hej! Välkommen till en ny dag!"?? Får prova det imorgon och se om det funkar bättre. ;-) Sen förklarade hon på en gång att idag kan hon faktiskt inte gå till dagis, för hon har inte TID! (Ehh, nähä??) Hon har nämligen SÅ mycket att göra, berättar hon och suckar. Hon måste fixa en dansplats i sitt rum, för det har hon ingen. (Nä, det är ju sant... Det är mest väldigt stökigt i hennes rum.) Och hon måste ordna med instrumenten. (Fick visserligen en gitarr av storafaster när hon var i Sthlm, men "instrumenten"? Lät som att det skulle vara en mindre orkester.) Och så var det en massa mer saker som måste fixas. Busy tjej det där! ;-)

Jag fick göra som jag brukar. "Okej, du vill inte gå till dagis, men du kan ju gå upp ur sängen i alla fall, så får vi se sen." Och sen fortsätter det "Okej, du vill inte gå till dagis, men du kan ju klä på dig och äta frukost, så får vi se sen hur det blir." "Okej, du vill inte vara på dagis, men vi kan ju gå dit och kolla läget i alla fall och så kan du ju vara där en liten stund. Om du vill." Och sen slutar det oftast med att hon inte alls vill bli hämtad tidigare och sen är lika sur som vanligt för att jag kommer och hämtar henne. Haha! Men idag fick jag säga att det bara är att säga till fröknarna så ringer de mig om hon vill hem. För hon kände fortfarande att hon har mycket att göra hemma. :-D Men jag blir MYCKET förvånad om de skulle ringa. Det har aldrig hänt förut. :-)

Men oj, nu lät det ju som att morgonen gick relativt smidigt! Det gjorde den INTE. Det var mer såhär:

"Nu ska vi äta frukost" - Fröken Löken spelar gitarr istället och vill överraska mig, jag ville inte bli överraskad, och jag tror att överraskningen var att hon hade gitarren bakom ryggen. Jag antar att den var osynlig, eftersom hon själv inte såg den. ;-)

"Nu behöver vi börja göra oss i ordning" - Fröken Löken har rätt mycket kvar på frukosten. Efter en skål yoghurt och en skål fil skulle hon absolut ha en stor macka också. Jag gav henne en liten, vilket INTE var populärt. Hon ville ha två, eller TRE små mackor, så det så! "Ja, du får två eller tre mackor. Men jag gör EN först. När den är slut kan jag göra en till." (Se så lugn och pedagogisk jag fortfarande var. ;-) ) Och sen satt hon och kämpade med den där lilla mackan som hon egentligen inte orkade. ;-)

"Nu ska vi borsta tänderna" - Fröken Löken lägger pärlplattor.

"Nu ska vi fixa ditt hår" - Fröken Löken lägger mera pärlplattor.

"Nu ska vi klä på oss ytterkläderna och gå" - ja, inte var vi speciellt överens om vilka kläder som skulle på. Och dessutom var jackans dragkedja trasig, alla vårskorna för små, mössan för ful och vantarna och mitt tålamod försvunna.

När vi väl kom till dagis, 20 minuter sena, kändes det som att det var ett under att vi överhuvudtaget tagit oss dit!! Och ändå var det inte en Bråkig morgon!? Jag var väl för trött för att bråka. ;-)

Men sen när Fröken Löken säger "Förlåt, det var mitt fel. Jag ska äta frukost tidigare imorgon." då känns ändå det fel. Då känner jag "men hallå, JAG är vuxen. JAG ska se till att vi kan komma i tid." Suck! Men hur säger man det "ja, det var lite ditt fel, men lite mitt fel också, för jag var för trött och orkade inte bråka, så jag sa inte till dig ordentligt när du inte gjorde som jag bad dig." Jag sa i alla fall typ så till henne, men tror inte att hon förstod. Hm...

Nu kommer vi ha många mamma & Fröken Löken morgnar framöver, så jag kommer att kunna öva på att säga till bättre och tidigare. Vilket kommer bli lättare när jag inte är småfebrig och matt. :-)

5 kommentarer:

Hulda sa...

Hahahaha...helt underbar den där fröken Löken! :-D Hon gav mig i alla fall ett gott skratt så här på jobbet :-D

Mamma Mia.. sa...

Den morgonen kunde varit hämtad från mina mornar med Lille A....varje morgon...alltid....det tar och det tär men...de är det bästa som finns!!!

Linda Horn sa...

Usch, det låter som en riktigt jobbig morgon!! Hoppas du kan säga ifrån bättre i morgon... För visst får man ryyysligt dåligt samvete när de säger nåt sånt, som att det är deras fel? För det är ju faktiskt vi vuxna som ska se till det ena och det andra, som att planera så man inte kommer för sent...

Blev det nån tidigare hämtning då? Hihihi, vill inte gå hem från dagis, det finns det fler ungar! Min lilltjejja är likadan, men sen är hon ju så ljuvlig med att hon blir överlycklig av att komma till dagis på morgonen. Hon hinner inte ens säga hejdå till mamma, utan rusar in direkt... Då undrar man stilla vad det är man gjort fel, varför är hon så glad över att lämna mamma?!?! Hahaha, men skönt i alla fall att hon trivs på dagis! Både din och min, menar jag.

Ha det gott!! Kram

Jenny sa...

Ja vissa mornar är inte skojiga, jag har dock tur och går hemifrån innan resten av familjen vaknat. Men det var en charmig morgon historia att läsa, tyckte du klarade det galant trots att du inte mår bra.
Hoppas du kryar på dig snart, ska bli spännande att se dina journaling alster :)
Kram Jenny

Perislja sa...

Så gulligt skrivet! Hon verkar skön. Ibland undrar jag hur det varit om mina barn bara varit ett. Då hade det funnits utrymme för diskussioner. Nu är det mera NEJ NU på en gång. Skulle jag börja diskutera....oooh my God liksom. De tar över på en gång. Fyra mot en. Nej, Här är det bara att låtsas vara så pondusaktig det bara går. På en gång. :)