08 mars 2010

Påskpyssel - Söta ägg :-)


Ett snabbt och roligt pyssel som både små och stora pysslare kan klara av. :-)

Till mina ägg har jag använt:

vit cardstockpapper + digitalt material från A Print A Day
(du kan även använda scrapbookingpapper)
penna
sax
linjal
grövre nål
(falsben / bonefolder)
sytråd
nål
några pärlor


Skär dina papper så de får A4-storlek. Sedan skriv ut de mönster du vill ha. Skriv ut på både fram och baksida.


Jag gjorde ett papper till gröna ägg och ett till rosa.


Gör en egen mall, eller använd ett lagom stort påskägg som mall. :-) Det behövs tre delar till ett färdigt ägg. Det fick plats nio delar på mitt papper.


Klipp, klipp, klipp.


Gör ännu en mall och vik den på mitten.


Lägg ihop äggen tre och tre, sätt fast mallen med något och gör hål mitt på ägget.


Markera ett veck på två av papperna (inte det som kommer att vara i mitten) med ett falsben/bone folder eller något annat. Jag använde något annat. :-) Vik lite lätt i vecket.


Ta en lång tråd (ca 40 cm ~ 16"). Trä på en pärla och se till att den kommer mitt på tråden. Ta sedan båda trådändarna och trä på resten av pärlorna.


Trä sedan på EN av trådändarna på en nål och sy ihop ägget. Trä sen på den andra trådänden på nålen och sy från andra hållet. Knyt sedan ihop trådändarna.


Klart! :-) Häng upp ägget!




* * * * *

Kika även på mina andra pysselbeskrivningar! :-)

4 kommentarer:

Catha sa...

Hej! Nu är jag officiellt här! Catha

Fröken Anki sa...

hihi, jag är bara tvungen att prova att göra det där ägget. Kanske kan få till nåt slags påskpyssel med eleverna. Och det såg inte så svårt ut heller. Ska använda en del av allt det färgade pappret vi har.

Hoppas ni har en fin start på veckan.
vårsolskramar

Min vrå... sa...

Vilket fint pyssel! Så enkelt också. Det ska jag lägga på minnet.
/Elin.

Christy sa...

Your tutorial is very sweet !! I'm really now in the mood for easter crafting!!