22 februari 2010

Pyssla med barn - Pärlarmband


Det här armbandet gjorde jag när jag var liten, och jag tänkte att Fröken Löken nog kunde vara stor nog att testa att göra ett sånt nu. :-)

Till vårt pyssel använde vi ca 1 m resårtråd och pärlplattepärlor.


Jag visade på armbandet att vi skulle trä på tre pärlor åt gången och Fröken Löken fick sen i uppgift att plocka ut pärlor och lägga dem tre och tre.


Sen började vi. Först trär man på tre och ser till att de hamnar på mitten av snöret.

Sedan trär man på nästa tre - och man trär igenom BÅDA trådarna. Jag tror bilden förklarar bättre än ord. :-)


Först var det svårt. Sen blev det lite klurigt och det var svårt att hålla koll på hur den andra tråden skulle träs igenom.


Och sen gick det som en dans! :-)


Och och så här fint blev Fröken Lökens armband! :-) Hon gjorde även flera små med bara en pärla på varje rad. Det var ju så kul när hon listat ut hur man skulle göra! :-)

4 kommentarer:

Jenny Bergvall sa...

Fina! Kanske man skulle ta och testa.. när man blir så pigg att man orkar!
KRAM

Retro Plants sa...

so adorable!
doing this tomorrow with Indy! ;)
xoxo

mandi sa...

Åh tack va bra att du la upp det! Nu vet jag precis vad för slags vänskaps armband jag ska göra.

pysselbacken.blogspot.se sa...

Så fina! Det ska vi prova! Kram Monica