11 februari 2010

Mer Alla Hjärtans Dag-pyssel - små lyktor


Ett till litet pyssel som varken kräver speciellt mycket tid eller material. :-)


Till mina lyktor använde jag ett vitt cardstockpapper som jag skar till så det blev A4-storlek. Sedan skrev jag ut det mönster jag ville ha. Jag valde en av de mönstrade bakgrunderna från A Print A Days kit The Tiniest Garden.

Man kan även använda enfärgade papper eller scrapbooking papper. Det är fint att ta ett papper som är mönstrat på båda sidorna, då även insidan syns när lyktan är klar. :-)


Övrigt material jag använde var: skärmatta, linjal, kniv, penna, sudd, lim, klädnypor och en kniv.


Då kör vi! Skär bort det vita och dela sen papperet i tre lika stora bitar. Har du inga vita kanter delar du det bara på tre på en gång. :-)


Mät och markera på baksidan. Här visar jag två varianter som ger lyktan lite olika utseende - smalare eller bredare "remsor".

markera först 2 cm nere och uppe
och sedan 1 eller 1,5 cm, som markerar var du sen ska skära
Klipp sedan bort det som blir över (det längst till vänster på varje papper)


Skär mellan markeringarna.
När du skurit klart kan du sudda ut blyertsmarkeringarna, så att de inte syns när lyktan är klar.


Nu är det dags att förbereda för vikningen. Vänt papperet och markera diskret 2 cm uppe och nere, som på baksidan, men dra inget sträck mellan markeringarna.

Lägg sedan linjalen mellan markeringarna och dra med kniven där (eller ännu hellre med ett riktigt sånt där "göra-vikningar-verktyg. :-))


Vänd sen på papperet och markera på samma sätt mitten och dra sen med kniven där med.


Vik sedan så att papperet ser ut så här.


Sedan tar du lim och limmar längs den ena kortänden, läger bitarna om lott och fäster två klädnypor och lägger lyktan åt sidan för att torka. Och sen gör du samma sak med de två återstående remsorna. :-)


En klar och två på tork. Om man vill kan man sen dekorera dem ytterligare, men mina lyktor var klara nu.


Ett värmeljus passar bra inuti, men jag hade helst velat ha ljuset i någon form av glaslykta också, men hittade inga till fotograferingen. Att sätta en barnmatsburk i fungerar säkerligen lika bra det med. :-)
(Ett batteridrivet ljus skulle vara allra bäst.)






Fint, men troligen lite för eldfarligt om Fröken Löken och katten är i farten. Får hitta något bättre ställe. :-) (Ignorera gärna den döende plantan. Jag har pyssliga fingrar, inte gröna. ;-) Haha!!)'

* * * * *

Fler tutorials. :-)

8 kommentarer:

stina sa...

vad fina dom blev! :)

Maria sa...

Men hej va snygga! Å enkelt pyssel gillar jag också. Ska prova att göra på en gång!!

Lina sa...

Vilka jättefina lyktor! Älskar papperspyssel!
/Lina (Minette&Minou)

Persilja sa...

Superfint och otroligt pedagogiskt!!!! Ursnygga bilder! den döende Dandyn eller vad det nu var skulle jag aldrig sett om du inte påpekat den. Såg bara de vackra lyktorna och den där stereon som jag undrade om du inte var sugen på att piffa med lite tyg. :):):)
Under dagen ska jag knåpa ihop ett inlägg om er kurs!

Marija sa...

Hej
Jag hittade precis din blogg, den är jättefin och inspirerande...lyktan ska jag prova mig på snarast, den var hur söt som helt :)

Frau Sonnenschein sa...

hello,
that is fantastik!!!!very lovely.

greatings from conny

Vickie sa...

I love this idea! You are so creative. I can't wait to find just the right paper and make these for my back porch this spring!

ExcUsE mY frEnch sa...

that's absolutely lovely ! thanks for the tutorial !