06 januari 2010

Hem ljuva hem


Ja, först kändes det faktiskt mest tråkigt att åka hem, men nu är det väldigt skönt. Framför allt för att vi tagit det så lugnt idag. Vi åkte kl 9 igår och var hemma strax före kl 23. Hemresan tog två timmar kortare än uppresan - 14 istället för 16. Vi säger att det måste varit nedförsbacke. ;-) Men mest beror det på bättre väglag och ingen långtradare med timmer som välte och blockerade vägen.

Och trötta måste vi varit, för hela familjen sov nästan till tio idag, vilket typ aldrig händer i det här huset. För mig och Fröken Löken handlar tröttheten mest om en sömnbrist på grund av att hon inte är riktigt frisk, utan dras med en besvärlig hosta, som håller främst mig vaken. Har hon väl somnat verkar hon själv inte märka av hostan, men jag ligger klarvaken bredvid. Speciellt när hon hostar så att hon nästan kräks. Jag vill liksom vara beredd...

Det känns nyttigt att var hemifrån lite längre ibland, så att man kommer hem med en nyväckt fixarlust. Just nu nu vill jag främst ta tag i:
  • Fröken Lökens rum (sterilt kaos, dvs kalt men stökigt)
  • rummet där vi har datorn (tänk återvinningstation strösslat med smålego)
  • mitt pysselrum (tänk... nej, vi går inte ens in på det)
När vi var i Luleå inhandlades det och sågades till delar till det stora dockhus som Fröken Löken ska ha i sitt rum (till Barbie, Askungen mfl). Det ska målas, tapetseras, inredas och möbleras. Mycket kul! Och i samma veva SKA jag få upp någon färg på någon eller några väggar i hennes rum. Och tavlor och hyllor ska upp. Det har liksom inte blivit av än.

I "datorrummet" behöver det bli mer kontorsaktigt och i mitt pysselrum behöver det bli mer ordning. Jag funderar på att möblera om pysselrummet bara för att röra om och göra så att det känns nytt.

Men just idag blev det inte så mycket fixande. Det har blivit packa upp, tvätta tvätt, äta mat, bädda rent och ligga i soffan och läsa bok. Resten av familjen har bland annat lekt med Barbie och läst på om olika värmesystem för sommarstugan som ska byggas. Och strax innan middagen kom Stora Tröttheten. Vilken är orsaken till att detta blir så långt - jag har orkar helt inte göra något annat än att sitta kvar här och skriva. Hahaha!!!

Bilden har förresten inget med inlägget att göra. Har inte hunnit föra över bilderna från resan ännu. Det är Fröken Lökens blomma, fotad på julafton. Och min farmor och farfar skulle säkert gråta om de såg hur oputsade koppar"burkarna" är. Fy mig! Hur som helst så känns den bilden väldigt mycket "hemma", så den passade till inlägget ändå.

Såhär är jag när jag är trött. Jag bara skriver och skriver. Stackars dem som då och då får mail från mig. Haha!!

Men NU slutar jag. :-)

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Bäst med att åka bort är att komma hem! Det känns alltid så nytt då. Pysselrum som är kaotiska vet jag allt om. Vill inte ens vara i mitt just nu. Hemskt. Rensning krävs!

Persilja sa...

Min länk funkar hos dig!!!!!! Hos alla andra ser man bara när sköna hem uppdaterar. Hos dig ser man ju MINA inlägg. Så hur har du gjort? Som inte alla andra gjort---?